Autokozmetika: Održavanje čistoće (kabine) vozila nije samo pitanje šminke!

Ono o čemu svakako treba voditi računa pri svakom pranju, odnosno čišćenju vozila jest stanje ispod tepiha, odnosno obloga u prtljažniku. Ne budite lijeni, nego ih svakako redovito podižite i uvjerite se da se ispod ne nakuplja vlaga

Nekim je vozačima njihov automobil samo nužno zlo i ništa više od prijevoznog sredstva koje je tu da bi obavljalo svoju funkciju, dok se drugi sa svojim vozilom povezuju do te mjere da im postane važniji od kućnog ljubimca, a ponekad i nekih članova obitelji. Ni jedan ni drugi pristup vjerojatno nisu najsretniji, jer prvi po svoj prilici za sobom povlači i nebrigu o vlastitoj imovini i – posljedično – propadanje i bespovratni gubitak dijela novca uloženog u njegovu nabavku. 

Drugi pak za posljedicu često ima možda i pretjeranu brigu o automobilu, koja u nekim slučajevima odlazi u drugu krajnost, ali sa sličnim konzekvencama po džep vlasnika. Ovakvo vozilo nerijetko se dotjeruje više od onoga koji ga vozi te se, iako je možda u vrhunskom stanju, postavlja pitanje nije li možda na njegovo lickanje utrošen preveliki iznos i – opet – gubitak novca koji možda nije trebao biti izgubljen. 

Gdje, dakle, povući granicu? Koliko mnogo i koliko često o izgledu i čistoći ustvari treba brinuti vlasnik prosječnog automobila? Kažemo prosječnog, naravno, jer za one ispodprosječne i iznadprosječne odgovori se, eto, nekako najčešće nametnu sami po sebi. Kad bismo pokušali proanalizirati navike hrvatskih vozača u tom smislu, možda je najjednostavnije započeti posjetom ručnim i samoposlužnim autopraonicama: najveće gužve na njima primjetne su vikendom, što je i logično s obzirom na obaveze većine tijekom radnog tjedna. Za većinu vozača priča o njezi automobila završava upravo ovdje: s više ili manje redovitim posjetima autopraonici. 

Za one u manjini, ona tek počinje. Industrija proizvoda za njegu automobila globalni je biznis u kojemu se okreću milijarde i sasvim je izvjesno da će ona s vremenom i dalje samo rasti. Kad govorimo o automobilskoj kozmetici, nekakva osnovna podjela proizvoda koji spadaju u ovu kategoriju mogla bi se postaviti na one artikle za njegu vozila izvana i one za brigu o njegovoj unutrašnjosti. No već imalo ozbiljnijim zagledavanjem u ponudu na tržištu postaje jasno da se ona također sve više grana i segmentira. Osnovni artikli za njegu vanjštine vozila svakako su pH neutralni šamponi za pranje, uz koje je dakako potrebno nabaviti i odgovarajuće spužve i krpe od mikrofibre koje neće oštetiti lak vašeg automobila. Za posebne potrebe tu su i posebna sredstva, uključujući i ona za uklanjanje mušica s prednjeg dijela automobila ili ona za neutralizaciju smole s drveća. 

Bez obzira na to rješavate li sami ovakve i slične probleme (sitne ogrebotine mogu se neutralizirati poliranjem) ili ih ipak radije prepuštate stručnjacima (niste li sigurni, svakako ih prepustite profesionalcima kako ne biste napravili još veću štetu), na njih se, nadalje, prirodno nastavljaju specijalni premazi.  Oni će čistu površinu dodatno zaštititi od vanjskih utjecaja i oštećenja te se uz svoja hidrofobna svojstva pobrinuti da se od nje odbija čak i voda. 

Slični proizvodi poput ovih koji su često na bazi voska koriste se i u njezi staklenih površina na automobilu, a posebno su korisni za upotrebu na vjetrobranskom staklu. Zahvaljujući nanotehnologiji i oni djeluju prvenstveno hidrofobno te odvode tekućinu sa stakla i pri najsnažnijim pljuskovima, nerijetko odrađujući bolji posao i od najboljih brisača. Metlice se zahvaljujući tome manje troše, a o sigurnosti vožnje u uvjetima inače slabe vidljivosti da i ne govorimo…

No kako se automobil izvana ne sastoji samo od limarijom i staklom prekrivenih površina, za ostale dijelove zadužene su posebne grupe proizvoda. Primjerice, gume se nakon pranja njeguju posebnim za to namijenjenim pjenama i premazima na bazi glicerina. Slično vrijedi i za naplatke na kojima se one nalaze, jer njih također treba tretirati proizvodima osmišljenima za čišćenje i uklanjanja metalnih i drugih čestica (posebno onih od stalne eksploatacije kočnica) koje se s upotrebom talože na njima.   

Površine na koje je posebno lako zaboraviti one su koje su manje ili teže dostupne ili ih je jednostavno lako previdjeti. Primjerice, gumene dijelove ne treba tražiti samo na kotačima, nego i na zaptivkama oko vrata i prozora. Njihova je funkcija da dobro brtve, i to uglavnom prilično dugo i obavljaju bez ikakvih poteškoća, no ako ih se zaboravi, situacija se lako može promijeniti. Mekana i savitljiva guma pod vanjskim se utjecajima s vremenom ima tendenciju stvrdnuti, pa i napući, čime riskirate potrebu za zamjenom. Dakle, ovakve je površine svakako bolje s vremena na vrijeme tretirati odgovarajućom kremom. Isto tako, ne treba zaboraviti ni kromirane i druge lajsne, posebno ako ih želimo zadržati vizualno privlačnima kao i prvoga dana te tako u konačnici održati i vrijednost vozila.  

Još jedna posebna kategorija na koju se pozornost obično ne obraća sve dok promjene na njima već ne postanu vidljive su svjetla na osobnom automobilu, odnosno farovi. Kad se zamute i dobiju žutu patinu, rješenje se nudi kroz poliranje i lakiranje. To je, primjerice, dobar razlog zašto čistoću i stanje osobnog automobila trebaju održavati urednim i oni vozači koji inače ne vode previše brige o tome. Neodržavani lak možda ne izgleda lijepo i ruši cijenu vozila, ali neodržavana svjetla na kojima se talože nečistoće i sitne čestice s vremenom postaju prijetnja sigurnosti u prometu.

Održavanje unutrašnjosti vozila, s druge strane, sasvim je drugi svijet, ali i kod njega vrijede slične zakonitosti kao i kod vanjštine: neki vozači lickat će je svakoga dana, dok će neki u njemu provesti čitav vijek, a da pritom u najboljem slučaju tek tu i tamo isprazne pepeljaru. Većina će, kao i kod vanjskog pranja automobila, kabinu najčešće tek povremeno temeljito usisati, eventualno joj  promijeniti mirisno drvce i s vremena na vrijeme armaturu počastiti kakvim sjajnim premazom. 

I realno, u većini slučajeva takav pristup zapravo je sasvim dovoljan. Uz to, za ugodan je boravak u automobilu potrebno još i redovito mijenjati filtre klime i pročistiti ventilacijske otvore kako bi putnici mogli uživati u čistom zraku. Kemijsko čišćenje potrebno je također početi provoditi s  vremenom, posebno u slučajevima kad se radi o pušačkom automobilu, kad nije zgorega razmisliti ni o čišćenju ozonom. Baš kao i izvana, u kabini posebnu pozornost zahtijevaju posebni dijelovi: imate li, primjerice, kožna sjedala potrebna im je posebna pažnja kako im površina ne bi ogrubjela, sasušila se i popucala.  Čistite li automobil iznutra sami, ne zaboravite na krovne obloge: i u njima se nakuplja prašina pa ih je ponekad dobro usisati ili barem vizualno pregledati jer na njima često ima mrlja koje znaju nastati prilikom utovara viših ili dužih predmeta. 

No ono o čemu svakako treba voditi računa pri svakom pranju, odnosno čišćenju vozila jest stanje ispod tepiha, odnosno obloga u prtljažniku. Ne budite lijeni, nego ih svakako redovito podižite i uvjerite se da se ispod ne nakuplja vlaga. Vozite li često vlažne ili blatne predmete, svakako nabavite odgovarajuću podlogu (ili kadicu) za vaš prtljažnik jer će vam ona znatno olakšati život. Voda svoj put do najskrivenijih mjesta u vozilu može pronaći vrlo lako, posebno ako neke od spomenutih brtvi ne obavljaju svoj posao kako treba, a u tom slučaju problema može biti i s elektronikom i s razvojem korozije.  Tako se priča o autokozmetici u samo korak ili dva može pretvoriti u priču o (ne)održavanju te priču o rješavanju problema povezanih s ožičenjem, ili problema s prohrđavanjem, koje je onda potrebno temeljito rješavati…