Tri desetljeća Fiat Punta: Benzinci, dizelaši, sjajan dizajn i Sporting verzija!

Prostran, mladenački, svjež, smion, kvalitetan, siguran, ekonomičan, zabavan, povoljan... Sve je to Fiat Punto uspio ponuditi u prvoj generaciji predstavljenoj prije tri desetljeća

Punto nije rođen u tri godine. Ovaj automobil sinteza je gotovo stoljeća našeg rada u osmišljavanju i proizvodnji automobila! Senator Giovanni Agnelli tim je riječima 1993. pred okupljenim auditorijem u Lingottu naglasio važnost novog modela za budućnost Fiata. Agnelli je zapravo naglasio činjenicu da je kroz povijest Fiata stil određenih automobila izgledao kao da simbolično predstavlja potrebe i snove koji su animirali talijansko društvo kroz stoljeće.

Balilla, 1100, Topolino, 600, 500, 127 i Uno daju izvanredno učinkovit prikaz trenutaka u proteklom stoljeću talijanske povijesti. Faze razvoja u gospodarstvu nacije i javni život, značajne prekretnice u evoluciji kulture zemlje… Do određenog stupnja svi industrijski proizvodi imaju ovu izražajnu sposobnost, ali niti jedan u tako očitoj mjeri kao automobil. Početkom devedesetih Fiat je ponovno osmislio automobil. Tvrtka je istraživala proizvodne procese i metode, kako ljudi koriste automobil, njegov odnos s društvom i okolišem, kao i njegova praktična i simbolička značenja. Punto je bio prvi rezultat ove dubinske studije, bio je to automobil dizajniran za i oko čovjeka. Priznanje da je automobil bio predmet koji duboko utjecao na život pojedinca i društva. Stoga je Punto u potpunosti odražavao svijest o složenosti i stalnoj, progresivnoj diversifikaciji potreba i očekivanja modernog čovjeka.

Automobili su početkom devedesetih i dalje bili vrlo poželjni predmeti s jakim simboličkim sadržajem. No, već dulje vrijeme ljudi su automobil počeli promatrati i s određenom ambivalentnošću. S jedne strane kao neosporno oruđe slobode i osobnog izražavanja, a s druge pak strane kao problematičnog čimbenika na društvo i opasnost za budućnost okoliša. Pitanje sigurnosti automobila postaje izričito važno, baš kao i zaštita okoliša. Punto je bio iznimno konkurentan automobil u smislu funkcionalnosti, udobnosti i tehnoloških inovacija. Ponudio je najkoherentnije i najcjelovitije odgovore na nove potrebe koje proizlaze iz transformacije ideja i mentaliteta u društvu. Punto je 1993. bio doslovno „točka“ na dosadašnje promišljanje marke o automobilu i dramatičan zaokret prema budućnosti, a ujedno je bio i automobil koji je ponovno morao Fiat izvući iz financijskih dubioza. Talijani su željeli lansirati čak 20 potpuno novih modela u samo pet godina, a Punto je bio prvi u tom nizu koji je trebao popraviti krvnu sliku Fiat Grupe!

Punto je rođen pod kodnim imenom Projekt 176 i trebao je to biti predstavnik Fiata u B segmentu. Za stil prvog Golfa bio je odgovoran Giorgetto Giugiaro, a isti čovjek dva desetljeća kasnije potpisati će i novi Punto!

Imam osjećaj da sam stvorio automobil kojem je suđeno da ga na tržištu gledamo duže vrijeme. Uravnotežen je, moderan, ima vlastitu osobnost i karakteristike, a nema veze sa Unom ili japanskim konkurentima – Giugiaro je tako promišljao kasnije sagledavajući uspjeh prve generacije Punta. Treba naglasiti da je Punto punih 25 godina bio Fiatova uzdanica B segmenta u kojoj danas nema svog predstavnika!

Giugiaro je morao sa Puntom stvoriti i novi prepoznatljivi dizajn marke za devedesete dajući više pozornosti na sadržaj za razliku od stilskih i prolaznih aspekata automobila. Kupci devedesetih zainteresirani su za kvalitetu, autentičnost, ljepotu, inovaciju … radije nego za modu, prestiž ili usklađenost s prevladavajućim ukusima. Drugim riječima, bili su to zreli potrošači koji su imali racionalan odnos prema automobilu. To je značilo vozače koji su bili manje zabrinuti za njegove izražajne aspekte, a više svjesni njegove društvene važnosti.

Sigurnost je bila središnja točka koncepta dizajna Punta. Giugiaro je na originalan način riješio jedan poseban aspekt te potrebe: problem aktivne i pasivne vidljivosti. Oni koji su vozili Punto imali su izvrsnu vidljivost onoga što se događa oko njih, sa sigurnošću da će ih drugi vidjeti. Najznačajniji aspekt ovog dizajnerskog pristupa bio je viši položaj stražnjih pokazivača svjetla. Ne samo da ovaj položaj jamči maksimalnu vidljivost već ih i pomiče izvan opsega normalnijih rizika od oštećenja i loma. Punto je bio potpuno novi automobil u kontekstu karoserije i platforme koju je koristio, a što je značilo i potpuno nove sigurnosne aspekte. Fiat Tipo razočarao je tržište sigurnosnim aspektima, a njegov crash test rezultirao je s zaključkom da je rizičan za ljude. Fiat je zato s posebnom pažnjom pristupio kod Punta.

Programirane zone gužvanja, veća torzijska čvrstoća, strukturna ojačanja, sprijeda serijske disk kočnice, prvi Fiat sa ponudom zračnih jastuka za vozača i suvozača… Kod Punta su u upotrebi i nove kratice za sigurnost: E.A.S. (Energy absorbing steering wheel) odnosno sigurnosni upravljač, F.P.S. (Fire prevention system), H.S.D. (High safety drive) što podrazumijeva dodatni sigurnosni paket u automobilu (servo upravljač, ABS, zračni jastuk za vozača i naslone za glavu straga). Sve to činilo ga je 1993. najsigurnijim automobilom u klasi!

U kontekstu modela Uno, Punto ga je nadrastao u svim smjerovima – bio je viši 40 mm, duži 116 mm, širi 65 mm uz 88 mm duži međuosovinski razmak. Kupci su imali izbor troja ili petera vrata, uz prtljažnik od 275 ili 1080 mm. Dimenzije Punta bile su 3760x1625x1460 mm, a čisto za usporedbu današnji Fiat 500 je u dimenzijama 3546x1627x1488 mm. Fiat Style Center za interijer Punta krenuo je od temeljnog koncepta: poštivanje i vozača i putnika koji bi živjeli u njemu. Prostrani interijer karakterizirala je armaturna ploča u jednom komadu.

Kupcima je na izbor bilo pet paketa opreme – S, SX, EL, ELX i GT. Njih ste mogli upariti sa šest dostupnih motora. Bazni benzinski motor bio je ugrađen u Punto 55. Bio je to Fire motor sa 1108 ccm i 55 KS, a koji je Fiat nudio u kombinaciji ED (Economy Drive) čija je karakteristika bila izrazito duža peta brzina ili 6 Speed gdje je vozač imao na raspolaganju šest brzina što je bio kuriozitet u toj klasi. Punto 60 i Punto 75 dijelili su isti motor obujma 1242 ccm, ali različitih snaga i načina ubrizgavanja goriva. Prvi je raspolagao sa 60 KS, a drugi sa 75 KS uz napomenu da su tu u opciji bili i trostazni katalizatori. Od proljeća 1994. Punto 60 Selecta vozaču je nudio i doživljaj ECTV mjenjača.

 

Ozbiljnija motorizacija podrazijevala je oznaku 90 gdje je u pitanju bio obujam od 1581 ccm i snaga od 90 KS. Za mlađu klijentelu je Fiat 1995. ponudio i Sporting sa skraćenim prijenosnim omjerima i disk kočnicama na svim kotačima. Sporting nije baš bio za pokazivanje mišića na cesti, ali je zato dobro izgledao uz prigodni sportski paket opreme. Za ljubitelje dizelskih motora u ponudi su bili Punto D i TD. Radilo se u biti o istom motoru obujma 1698 ccm koji su se razlikovali u sustavu za napajanje gorivom. Obični dizelaš je imao 57 KS, a TD je raspolagao sa 72 KS. Točka na motorni program bio je Punto turbo GT. Mali jurišnik pokretao je benzinac obujma 1372 ccm i snage 136 KS, a što je bilo dovoljno za brzinski maksimum od 200 km/h. GT je serijski bio opremljen sa četiri disk kočnice i ABS-om.

Paralelno sa karoserijom s troja i pet vrata koja je nastala u režiji Giugiara, Bertone je dobio zadatak da napravi kabriolet s četiri sjedala koji će ujedno i proizvoditi. Bertone je zadatku pristupio sa punim respektom prema kolegi, napravivši simpatičnu izvedbu sa mekim krovom koja je zahvaljujuči strukturnim ojačanjima bila bez središnjeg roll bara. Stotinjak kilograma viška mase bio je danak sigurnosti, a karoserija se u kontekstu eksterijera razlikovala jedino po stražnjoj signalizaciji. Interijer kabrioleta bio je istovjetan ostalim karoserijskim izvedbama. Kabriolet je bio u ponudi između 1993. i 1998. godine i to sa motorom obujma 1242 ccm i snage 60 KS u opremi S te 1681 ccm i snage 90 KS u opremi ELX. Fiat je puno novca uložio kako bi Punto ponovno vratio ugled marki u kontekstu kvalitete proizvoda.

Mi smo Talijani, zato će se i Punto proizvoditi u Italiji! Senator Agnelli dao je nalog da se za Punto izgradi i moderna visoko automatizirana tvornica SATA (Sociata Automobilistica Tecnologie Avanzate a Melfi) naseljena robotima. Uspjeh Punta bio je impresivan. Krajem 1994. proizvedeno je već 640.000 primjeraka, a do kraja 1995. produkcija je dosegla 1,5 milijuna promjeraka. Da je Punto bio odličan automobil svjedoči i titula europskog automobila godine 1995. kada je deklasirao novi VW Polo i Opel Omegu. No, nije to bio jedini uspjeh jer je 1995. Punto nakon dugih 13 godina uzastopne dominacije sa trona najprodavanijeg europskog automobila skinuo VW Golf! Kupci su mogli birati čak 31 dostupnu verziju na tržištu! Da bi se zadovoljila potražnja Fiat je proizvodnju proširio i na tvornicu Mirafiori i Termini Imerese.

Punto D sa scene nestaje 1996. ustupajući mjesto verziji TD 60 i TD 70 čiji su motori sa 1698 ccm davali 63 i 69 KS. Punto je tijekom 1997. osvježen ponudom novih boja karoserije i širim izborom verzija koje su bile opremljene branicima u boji karoserije. Proširen je i izbor novih presvlaka sjedišta u kombinaciji s presvlakama interijera tako da su kupci sada imali izbor čak 29 različitih varijanti. Eksterijer i interijer ostali su gotovo bez nekih značajnijih izmjena. Najveća novost bio je uvođenje u program novog Fire 1200 motora u verziji Punto 85 16V. Motor sa četiri ventila po cilindru iz 1242 ccm izvlačio je 85 KS pri 6000 o/min, a što je bilo dovoljno za brzinu do 177 km/h! Isti motor dobio je i Punto Sporting kao i kabriolet u ELX opremi. Početkom ljeta 1998. Fiat je napravio još jednu reviziju u ponudi modela Punto. Prije svega se radilo o optimizaciji paketa opreme u kombinaciji s motorima. Paketi sada nose imena Sole, Star i Stile. U svim paketaima dostupni su klima uređaj i servo upravljač, kod Sole uz doplatu. Do 1999. proizvedeno je 3.420.000 primjeraka prve generacije Punta. Iste godine Fiat je na svoj stoti rođendan ljubitelje marke počastio drugom generacijom.