Je li bolje odabrati automobil čiji motor koristi zupčasti remen ili onaj koji ima lanac? Odgovor nikad nije jednoznačan, i to ne samo zato što ga doista nije moguće dati uspoređujući samo izravne razlike između ta dva rješenja, nego i ostale karakteristike konkretnog automobila i pogonskog stroja
Pucanje zupčastog remena za većinu je vlasnika osobnih automobila ultimativna noćna mora. Razlog tome činjenica je da može rezultirati totalnom havarijom motora koja onda zahtijeva ili potpunu reparaturu ili nabavku čitavog zamjenskog motora. Bez obzira na to po kojem se od ova dva scenarija dalje radnja odvija, jasno je da žanrovski ostajemo u istom horroru koji za sobom neizbježno povlači troškove zbog kojih će mnogi biti prinuđeni čak i sasvim odustati od konkretnog automobila.
Upravo zato je od presudne važnosti održavati svoje vozilo redovito i u skladu s tvorničkim planom, pri čemu posebno kod tzv. velikog servisa – onoga koji, između ostaloga, uključuje i zamjenu zupčastog remena – ne smije biti odstupanja. Jednako tako, jasno je zašto je i pri kupnji rabljenog vozila ključno provjeriti je li na njemu već obavljen takav servis, odnosno koliko vam je do njega preostalo vremena, odnosno kilometara.
Osim što taj podatak može jako utjecati na cijenu koju biste bili voljni platiti, znat ćete i je li ciljani automobil redovito servisiran, a to će vam u konačnici donijeti i miran san, odnosno bezbrižnu vožnju. Netko će sad vjerojatno spomenuti razvodni lanac kao moguću alternativu zupčastom remenu, no ovdje treba odmah reći da su vremena u kojima su vozači automobila čiji motori koriste lanac mogli mirno spavati daleko iza nas…
No vratimo se za trenutak na početak. Koja je točno uloga zupčastog remena, zašto je on toliko važan i zašto problemi s njim mogu prouzročiti katastrofu? Prvo i najvažnije, i remen i lanac u motoru obavljaju praktički jednaku funkciju, a to je, ukratko, sinkronizacija rotacije radilice i bregastog vratila, i to tako da se ventili motora otvaraju i zatvaraju u pravo vrijeme. Oba se ova mehanizma zapravo temelje na istom načinu rada, a suštinska razlika među njima svodi se na materijal od kojeg su napravljeni sami prijenosnici te na minimalne razlike u njihovu obliku, odnosno dizajnu.
Pitanje koje se, međutim, baš uvijek postavlja kad netko spomene remen i lanac, a često već i samu moguću kupnju novog automobila s ovim ili onim sustavom, uvijek je ono isto: koje je od ova dva rješenja bolje? Zupčasti remen ili lanac? Odgovor, recimo odmah, nikad nije jednoznačan, i to ne samo zato što ga doista nije moguće dati uspoređujući samo izravne razlike između ta dva rješenja. U računicu je, naravno, potrebno uvrstiti još neke nepoznanice, pri čemu je najvažnija ona koja se odnosi na konkretan pogonski stroj te njegove vrline i mane.
Za neke je motore, dakle, bolje jedno, a za neke drugo rješenje. Za one koga zanima informacija koje je rješenje ranije korišteno u motorima osobnih automobila odgovor je: bio je to lanac. On se dugo općenito smatrao izdržljivijim do te mjere da su ga mnogi počeli smatrati neuništivim jer u pravilu nije zahtijevao održavanje, i tek se nakon podulje apsolutne dominacije remena – koji su uvedeni u međuvremenu – relativno nedavno ponovno vratio na scenu.
Ipak, s razvojem motora i utrkom za prodajom i profitom postalo je samo pitanje vremena kad će manjak ispitivanja, korištenje lakših i nekvalitetnijih rješenja te sve ostalo što ide uz smanjenje troškova i ubrzavanje proizvodnje početi rezultirati razvlačenjem i pucanjem lanaca te drugim problemima u sustavu, kao i nezanemarivim gubicima zbog trenja. Vrline i mane, dakle, imaju i jedan i drugi sustav.
Kako onda i zašto odabrati automobil u kojemu se nalazi pogonski motor s razvodnim lancem ili zupčastim remenom? I opet, posebno kupujete li rabljeni automobil koji koristi neki od ovih mehanizama, odgovor ne treba tražiti samo u njima, nego u konkretnome modelu automobila, odnosno konkretnome motoru i njegovim eventualnim slabostima. Ukratko, gledajte širu sliku i raspitajte se ili potražite relevantne informacije kod stručnjaka ili u specijaliziranim magazinima.
U nas ih možda nema, ali takve su publikacije vani, posebno u Njemačkoj ili Francuskoj, gdje izlaze posebna izdanja o rabljenim automobilima, i dalje vrlo redovite i donose vrijedne informacije. Između remena i lanca nema, dakle, apsolutnog pobjednika. Ono što možete učiniti po pitanju stanja konkretnog vozila smo već rekli: provjerite je li i kad obavljen veliki servis, odnosno u kakvom je stanju primjerak koji vam je zapeo za oko.
Niste li sigurni koristi li neki motor remen ili lanac, u većini bi slučajeva to trebali moći razaznati već letimičnim pogledom na motor. Ako se na njemu sprijeda nalazi samo plastična zaštita, vjerojatno je u pitanju zupčasti remen, a ako ima zabrtvljeni metalni poklopac, onda to znači da on krije razvodni lanac jer je njegova uloga ovdje da spriječi curenje motornog ulja. Iznimke, doduše, treba spomenuti i to, ima i ovdje jer neki motori koriste i posebno, nekad nezamislivo rješenje u obliku zupčastog remena s podmazivanjem. Fordov višestruko nagrađivani trocilindarski 1,0-litreni EcoBoost, naime, koristi tzv. wet belt sustav koji je smješten unutar motornog sklopa te namjerno izložen motornom ulju, no to je još iznimka.
Je li prosječnom vozaču moguće detektirati da s remenom nešto ne valja, odnosno da bi se, ne učini li uskoro nešto po tom pitanju, na njegovu automobilu mogla desiti havarija?
I da I ne, odnosno: odgovor također nije uvijek siguran. Znakovi koji bi mogli upozoravati na oštećenje zupčastog remena postoje, tvrde stručnjaci, te stoga tijekom održavanja uvijek treba provjeriti istrošenost sinkronog pogonskog sustava. Iako mnogi tvrde suprotno, vozačima suvremenih automobila zapravo nije lako čuti zvukove koji bi upozorili na oštećenja zupčastog remena, barem ne u ranoj fazi koja povećava mogućnost spašavanja situacije, i to iz jednostavnog razloga što su moderni motori danas vrlo dobro zvučno izolirani.
Dakle, zamjenu je u svakom slučaju uvijek potrebno obavljati na vrijeme. Ponovimo još jednom, to vrijedi i za razvodni lanac i za remen. Kod prvog je situacija, ugrubo, ovakva. Izvorno, ili bolje rečeno u vrijeme kad su se motori izrađivali s čvrstim robusnim lancima, oni su praktički trajali vječno. U današnjim downsizing motorima stvari ipak izgledaju drugačije te iako lanci u pravilu nemaju interval zamjene od strane proizvođača, oni se često moraju mijenjati dosta rano.
Jer slabi se lanci mogu izdužiti, razvući, pa čak i pući te je u nekim slučajevima to potrebno napraviti već između 60.000 i 80.000 kilometara. S druge strane, suvremeni zupčasti remen u praksi se pokazao mnogo izdržljivijim. Usporedbe radi, intervali njegove zamjene zbog stalnog su razvoja i novih naprednih materijala znatno produljeni te oni danas mogu potrajati i po 300.000 kilometara. U tom je smislu zupčasti remen možda ipak nešto “sigurniji” izbor, no, ponovimo još jednom, samo uz savršenu disciplinu pri redovnom održavanju.
Kod zamjene lanca se, spomenimo na kraju i to, u pravilu mijenjaju i pumpa za vodu (baš kao što je i zupčasti remen potrebno nekad zamijeniti i u slučaju montaže nove pumpe rashladne tekućine), kao i natezači te vodilice. Jednom skinuti remen ne smije se ponovno montirati, a na njegovo mjesto ne smije se, naravno, postavljati ni drugi korišteni remen (koji je možda naizgled u boljem stanju), nego samo novi i potpuno odgovarajući. I logično, da ne biste uopće morali razmišljati o ovakvim i drugim sličnim detaljima, posao zamjene povjerite provjerenim stručnjacima sa svim potrebnim znanjem i alatom, jer riječ je o najvažnijem zahvatu kojem ćete ikad podvrgnuti svoj automobil.