Puna središnja linija na cesti: Zabrana koja se neosnovano dovodi u pitanje!

Netko je na hrvatskom sudu doista pokrenuo pitanje gdje je utemljena zabrana pretjecanja na punoj liniji i dobio je odgovor... Da, to je doista zabranjeno, ne pretječite na punoj liniji!

U postupku osposobljavanja za vozača, odnosno kad ste zeleni rijetko se dovodi u sumnju  ono što je instruktor rekao. Neke stvari se uzimaju zdravo za gotovo. To je tako i točka. Zašto? Zato! Fokus na cilj! Uspješno položiti vozački ispit. Upravo u tom kontekstu mnogi se prisjećaju omiljene i tako često korištene rečenice brojnih instruktora.  Puna linija, to ti je kao zid! Kad nagaziš vozilom na punu liniju, to ti je udarac u zid! Zamisli da je puna linija zid, tako ćeš najlakše zapamtiti. Te komparacije pune linije sa zidom i to onim od armiranog betona kako to elokventniji instruktori znaju nakititi, mnogi se vozači dobro sjećaju iz davnih vremena kad su pohodili auto školu.

Nije se tada kopalo po zakonu i propisima kako bi se provjerilo zbori li instruktor utemeljeno ili je ta zabrana „gaženja kotačima“ preko pune linije puki plod njegove mašte, odnosno imaginacije. Valjda čovjek zna što govori, puna linija – zid!

Prođu zatim neke godine od tog postupka osposobljavanja, stvarni život pruži stvarne lekcije. Osobito one kojima vas udare po glavi neosnovano, eto tako jer se nekom prohtjelo. S  vremenom se počnu preispitivati stečene spoznaje i traži utemeljenje za ono zbog čega ga kažnjavaju. Tu se koristi  i vremenom naučena teze, kako je svatko nevin dok mu se ne dokaže suprotno ali i ona prema kojoj nitko ne može biti kažnjen za djelo za koje zakonom, propisom nije predviđeno da je zabranjeno, odnosno kažnjivo.

Tako se i u glavama nemalog broja vozača iskristaliziralo pitanje, gdje točno piše da se ne smije voziti, pretjecati preko pune linije.  Okrenuli Zakon o sigurnosti prometa na cestama naopako, utipkali ključnu riječ u tražilicu, čitali od prvog do zadnjeg članka. Našli definiciju pretjecanja, pronašli niz odredaba u kojima se spominje pretjecanje kao i one kojima je izričito propisano gdje vozač vozilom ne smije početi pretjecati ili obilaziti ali o punoj liniji ni slova.

Doista je tako! Međutim, morate znati kako ne piše baš sve što se trebate znati o pravima i obvezama vozača u prometu upravo u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama! Ima tu i drugih propisa koji reguliraju relevantnu materiju. Ne stane sve u jedan jedini zakon. Shvatite! Što je puno, previše je. Međutim, čak i kad nešto ne stane u jedan zakon već je sadržano u nizu propisa, to ne znači da vozači to ne moraju znati.

Valja biti precizan i reći kako u članku. 58.  Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama, piše doslovno kako se: Uzdužne oznake na kolniku izvode  kao pune, isprekidane i dvostruke, te kako pune uzdužne crte označavaju zabranu prelaska vozila preko te crte ili zabranu kretanja vozila po toj crti. Zabrana prelaska vozila preko pune uzdužne crte, odnosno zabrana kretanja po njoj, zid kao što znaju reći instruktori! Isprekidane crte označavaju prestanak zabrane prelaska vozila preko te crte ili zabranu kretanja vozila po toj crti.

Odlično, reći ćete ali taj Pravilnik ne predviđa nikakve kazne za  prelazak preko pune uzdužne crte! Točno, apsolutno točno! Međutim, tu na scenu stupa Zakon o sigurnosti prometa na cestama, vraćamo se u bazu!  Sudionici u prometu dužni su se držati ograničenja, zabrana i obveza izraženih pomoću postavljenih prometnih znakova. Kazna za one koje se ne „drže“ te zakonske odredbe 60 eura! Bacite oko u čl. 12. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ako ne vjerujete na riječ!

Muči vas izraz postavljeni prometni znak, nekako vam se čini da se puna uzdužna crta na kolniku ne bi mogla podvesti pod pojam postavljeni prometni znak.  Isti taj članak 12. istog zakona jasno u stavku prvom u kojem definira što se podrazumijeva pod pojmom prometni znakovi, jasno kaže da su to i oznake na kolniku i drugim površinama. Ne može nitko osporiti da puna uzdužna crta nije oznaka na kolniku. Mislite da su omaškom ispustili višak boje na kolnik, pa se to ne računa kao prometni znak, već kao „puka koloristička intervencija na cesti“? Nemojte!

Sudska praksa s vožnjom preko pune središnje linije, nema nikakvih problema.  Evidentno je to i iz presude Županijskog suda u Zagrebu (Gž-1579/2021-2 od 15. lipnja 2021.):

„odgovornost vozača motocikla ogleda u tome što je radnju pretjecanja osobnog automobila vršio na dijelu kolnika gdje se nalazi puna središnja linija. Takvo postupanje protivno je odredbi članka 12. stavka 4. ZSPC-a, koja propisuje da su sudionici u prometu dužni držati se ograničenja, zabrana i obveza koje im nalaže zakon, pa pretjecanje preko pune linije u direktnoj je uzročno-posljedičnoj svezi s nastankom prometne nezgode“.

Nije uvijek potrebno uzimati stvari zdravo za gotovo, ne propitkivati, ne istraživati, ne dovoditi u sumnju, no u ovom slučaju ona slikovita usporedba pune središnje linije na kolniku sa zidom, možda jest drastična, ali zapravo drži vodu!