Mnoštvo kartica, opcija…: Kako puniti električne automobile u inozemstvu?!

Jedno od rješenja koje se nameće i jedino ima smisla je mjesečna pretplata, kao za mobitel

Jedan od novijih izazova s kojima se suočavamo i još više ćemo se suočavati svakako je punjenje električnih vozila. Jedan od sedam automobila prodanih tijekom prvog tromjesečja 2023. u svijetu bio je na struju, a najviše se prodaju u Kini, zatim u SAD-u i u Njemačkoj. Prvih 10 automobilskih grupacija obuhvaćaju 48 automobilskih marki te one zauzimaju tri četvrtine ukupne prodaje električnih vozila, pokazuju podaci Counterpoint researcha. U Hrvatskoj je u prvih šest ovogodišnjih mjeseci registrirano 33.799 automobila, pokazuju podaci Promocije plus, a u istom razdoblju lani bilo je 23.535 novoregistriranih vozila. Udio dizelskih motora se i dalje smanjuje, bio je 18,6 posto, benzinskih 53 posto, hibridnih 22,8, LPG 2,8 posto, a iako ih je najmanje – električni imaju udio od 2,7 posto u prvoj polovici ove godine što se tiče novih registracija. Vratimo li se u sredinu 2022. godine, vidjet ćemo da je tad udio električnih automobila bio dva posto, sredinom 2021. godine bilo je 1,5 posto strujića, u “korona godini” udio je bio samo 0,6 posto, dok je u prvih šest mjeseci 2019. godine u Hrvatskoj bilo registrirano samo 56 automobila i činili su udio od 0,1 posto. Dizeli su tad imali udio 35,6 posto, a hibridi samo 2,4 posto. Rečeno nešto konkretnije, u prvih šest mjeseci 2023. godine bilo je 914 automobila koji su registrirani s pogonom isključivo samo na struju. Ukupno u Hrvatskoj sad već imamo nešto više od 5000 vozila koja se pune na utičnicu kod kuće, na poslu ili na javnom punjaču, bilo onom na kojem se punjenje plaća ili je još besplatno. 

I dok ćete kod kuće automobil puniti identično kao i pametni telefon situacija se mijenja kad ste daleko od kuće, s dosegom baterije koji nije dovoljan da vas GPS navigacija doveze do adrese postavljene kao Home ili kuća. U pravilu, bez pametnog telefona nema niti punjenja električnog vozila na javnim mjestima, iako ćete uz karticu još moći ponegdje puniti vozilo. Postoje i trgovački centri te sve više hotela s uslugom punjenja vozila, u njihovu užem krugu. Međutim, imate li potrebu otići do zagrebačkoga Gradskog poglavarstva, u Istru na more ili u Slavoniju na fiš paprikaš, tamo će vas dočekati punionica koja ne komunicira s vama ako nemate barem karticu ili instaliranu aplikaciju na pametnom telefonu. Usput ćete se suočiti s kvarovima na pojedinim punionicama jer ih vlasnici ne servisiraju baš pretjerano agilno, što je postalo puno veći problem od zauzetog mjesta. Jasno, tijekom turističke sezone su gužve na punionicama češće, ali izvan sezone one uglavnom zjape prazne. Tako je i po mnogim gradovima – razlog su visoke cijene punjenja pa svi izbjegavaju puniti vozilo na takvim mjestima. Međutim, i oni koji su električno vozilo kupili zato što kod kuće ili na poslu mogu puniti vozilo koliko žele, moraju se jednoga dana otisnuti u nepoznato, poput moreplovca. Podsjeća nas aktualna situacija na vlasnike prvih automobila na benzin, s kraja pretprošlog stoljeća, kad se ta tekućina o kojoj ćemo kroz 10 ili 15 godina govoriti u prošlom vremenu kupovala samo u apotekama. Nije tad bilo benzinskih stanica, nije bilo niti telefona niti interneta da bi se provjerilo je li vlasnik apoteke kod kuće, ima li benzina… Danas vlasnici električnih vozila također kreću u sličnom stilu – pitanje je gdje će i kako napuniti svoju bateriju. Iako je situacija na terenu ipak manje dramatična od ove opisane, vlasnici hrvatskih vozila ipak su u sličnoj opasnosti. Naime, mobilne aplikacije koje koristimo u Hrvatskoj ne rade uvijek u inozemstvu. Recimo, aplikacija OneCharge HR vjerojatno neće raditi u inozemstvu, dok ste u roamingu sa svojim vozilom. U Sloveniji će vam trebati OneCharge SI, ali nju u Hrvatskoj na svoj pametni telefon ne možete preuzeti, zbog ograničenja koja su postavljena (ili od vlasnika kartice ili od Googlea). Jednostavno se ta aplikacija u Hrvatskoj neće pojaviti na popisu dostupnih aplikacija. Ako se ipak nađete u situaciji da vam OneCharge HR ne radi u Sloveniji, spojite se preko telefona na hr.onecharge.eu i od tamo probajte konekciju kako biste došli do elektrona koji su vam neophodni. Inače, punjenje strujom je najbolje kad je baterija već pri 20 posto. Tad ćete dobiti najveću snagu punjenja. Na primjer, ako vam za prelazak od točke A do točke B treba jedno cijelo punjenje i još 20 posto, to nije isto kao kad s benzincem nakon određenih kilometara stanete na benzinsku jer vam do odredišta treba nešto više od jednog rezervoara benzina. Trebate li napuniti tih 20 posto, nije baš isplativo to napraviti kad je kapacitet baterije 80 posto pa ranijim stajanjem želite riješiti problem. Suočit ćete se s vrlo sporim punjenjem. Na primjer, ako se baterija vozila pri 20 posto kapaciteta puni snagom od 150 kW, kad budete na 80 posto, snaga punjenja će biti samo 40 kW. Trebat će vam za tih 20 posto od tri do četiri puta dulje nego da bateriju punite pri 20 posto. Stoga je planiranje punjenja vrlo bitno i cilj vam treba biti prijeći što više kilometara s napunjenom baterijom, prije spajanja na sljedeći punjač. Naravno, to traži i dobro planiranje. Na punionicama ćete se suočiti s visokim cijenama punjenja koje idu i iznad jednog eura za jedan kilovat sat struje (kWh). Ne zaboravite i na gubitke pa ako iz punionice uzmete 50 kWh, to ne znači da ste svoju bateriju napunili s 50 kWh. 

Jedno od rješenja koja se nameću i jedino imaju smisla je mjesečna pretplata, kao za mobitel. Tako ćete najbolje profitirati u inozemstvu, ali i u Hrvatskoj. Elli za 14,99 eura mjesečno nudi cijenu kilovata preko istosmjerne DC punionice za 0,50 do 0,73 eura po kWh (0,54 eura za kWh na AC konektoru). Preračunate li cijene punjenja bez pretplate shvatit ćete kako se ova pretplata isplati već nakon preuzetih 60 kWh. Za 4,99 eura mjesečno cijena jednog kWh je 0,79 eura (vrijedi i za brze Ionity punjače), dok se za AC punjenje plaća 0,60 eura (ova se opcija isplati već nakon 40 kWh). Dakle, to je model kojemu bi i domaći i strani ponuđači usluge punjenja trebali stremiti. Ako koristite domaću aplikaciju eSpots ona bi bez problema trebala raditi u Sloveniji, pa čak i u južnijim dijelovima Njemačke, zatim u Austriji i u sjevernom dijelu Italije. Prethodno ćete morati nadoplatiti iznos kroz samu aplikaciju, spajanjem sa svojom kreditnom karticom. Unesete iznos i samo ga autorizirate, što je vrlo jednostavno. Budite oprezni jer se nepotrošeni iznos ne može vratiti u eure. Također, eSpots aplikacija ne dopušta R1 račun, što nudi ELEN kartica pa ako (samo po Hrvatskoj) koristite službeni automobil koji vozi na struju i morate pravdati novac, onda je rješenje HEP-ova mobilna aplikacija koju također koristite sa svojom karticom, a iznos se naplaćuje direktno s kartice. Prilikom punjenja prvo će vam se skinuti iznos od 50 eura, ali to su samo osigurana sredstva te će se na kraju punjenja naplatiti samo iznos koji ste i potrošili pa se nemojte uplašiti kad vas vaša banka obavijesti o iznosu koji je već naplaćen. Plugshare aplikacija radi u cijeloj Europi, ali i u većini zemalja svijeta, pa čak i u Africi. MOL Plugee radi i u Sloveniji, Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Rumunjskoj. Spomenimo i mobilnu Plugsurfing koja radi po cijeloj Europi. Sve aplikacije su podržane na Android i Apple iOS uređajima. Dakle, izbor postoji, ali na svoj ćete pametni telefon trebati instalirati najmanje šest ili sedam aplikacija ako krećete na malo dalji put i ne znate koje vas punionice, odnosno brendovi na tom putu očekuju. I dok neke od aplikacija omogućuju punjenje i na konkurentskim, to ipak nije pravilo te je jedino sigurno zaista instalirati sve aplikacije koje smo spomenuli i onda po dolasku na punjač samo odabrati odgovarajuću aplikaciju. Putujete li često u inozemstvo, uzmite pretplatu i vrlo brzo će vam se kroz nižu cijenu kWh isplatiti. To bi trebalo biti najbolje rješenje koje očekujemo i u Hrvatskoj, čim se udio električnih vozila bitno poveća.