Modificirani i bučni ispušni sustavi: To je također – kažnjivo!

Razmislite je li baš nužno bukom sebi davati na značaju

Mnogi to vole glasno, a neki i gromoglasno! Neka se čuje kad se oni provezu! Tutnjava, paranje ušiju zvukom!  Vole se vozači oglasiti svojim automobilom, a motorom osobito! Ukoliko me niste uočili na prvu, zvuk mog vozila jamačno će vam skrenuti pozornost na moje postojanje i ono što vozim!  Ako mislite da je buka vozila rezervirana samo za ovo podneblje i specifične osobine njegovih stanovnika, grdno se varate. To je pojava prisutna na brojnim kontinentima. Svjedoči o tome i SLEEP Act – zakon države New York kojim se od travnja 2022. nastoji obuzdati vozače i servisne radionice da modificiraju ispušne sustave u svrhu stvaranja nedozvoljene buke!

Zagrmiti prometnicom u svrhu demonstracije vozila i vozačkih vještina. Privući pažnju ekstremno bučnim ispušnim sustavom, modificiranim  dakako, da bi bio upravo takav. Preinake ispušnog sustava radi povećanja buke! Je li to dozvoljeno, naravno da nije! Je li kažnjivo, naravno da jest! U sumnji na buku ide se na izvanredni tehnički pregled, ako se utvrdi da je razina buke viša od dopuštene, eto nedostatka za koji je predviđena novčana kazna.

Gdje točno piše da mi motor ne smije biti odveć bučan, da je modifikacija u tu svrhu zabranjena  i da me se za to ima kazniti?

Zakon o sigurnosti prometa na cestama u čl. 236. st. 1. propisuje da vozila u prometu na cesti moraju udovoljavati propisanim uvjetima glede dimenzija, najveće dopuštene mase, osovinskog opterećenja i zaštite okoliša te imati ispravne propisane uređaje i opremu a iz stavka 8. Istog članka proizlazi da će se  kazniti vozač  novčanom kaznom u iznosu od 260,00 do 660,00 eura ako postupi suprotno toj odredbi iz st. 1. a nedostaci utvrđeni tijekom tehničkog pregleda vozila, posebnim propisom kategorizirani su kao opasni. Ukoliko su kategorizirani kao veći kazna od 130,00 do 260,00 eura.  Pažnja, nije isto je li nedostatak veći ili opasan! Obratite pozornost na razliku  u terminima! Fantastično! Jamačno vam sve zvoni u glavi od ove zakonske odredbe! Kakav posebni propis? Kakvi nedostaci kategorizirani kao opasni! E tu se ide korak dalje u drugi propis! U Pravilnik o tehničkim pregledima vozila na cesti! U njemu imate tablicu u kojoj vam sve lijepo i krajnje pregledno piše, koji se nedostaci smatraju manjim, koji većim, a koji opasnim! I to za „sve i svašta“. Tako pod tč. 8.1. imate buku! Tj sustav za prigušivanje buke pod 8.1.1. Ukoliko postoji vrlo opasna opasnost od otpadanja s vozila to se podvodi pod opasni nedostatak, ako je razina buke veća od onih dopuštenih u zahtjevima riječ je o većem  nedostatku kao  i u slučaju kad je bilo koji dio sustava za smanjenje buke klimav, oštećen, neispravno pričvršćen, nedostaje ili je očito izmijenjen na način koji bi negativno utjecao na razine buke.  Tu smo dakle! E pa sad, ovisi pod što vas podvedu, odnosno što vam utvrde.

Tako se primjerice u presudi Općinskog prekršajnog suda u Splitu Pp-1433/2023-5,  navodi kako je za vrijeme očevida prometne nesreće utvrđeno da je okrivljenik upravljao motociklom koji nema ispravne uređaje i opremu (lonac auspuha je izmijenjen na način da nepovoljno utječe na razinu buke), a što je po Pravilniku o tehničkim pregledima vozila na cesti kategorizirano kao veći nedostatak. Okrivljenik je u tom predmetu u potpunosti priznao sve što mu se stavlja na teret pa i  to da je na motociklu imao neispravan uređaj tj. da je auspuh stvarao buku.

Što reći, nije da je legalno, znate i sami. Razmislite je li baš nužno bukom sebi davati na značaju. Paranje ušiju zvukom motora, doista nije ni neka romantika ni lirika.