Usporedni test: Najpovoljniji u svojim segmentima, Dacia Spring Electric i Dacia Sandero!

Ova vozila nisu najbolja u svojim klasama, ali su toliko pametno osmišljena i realizirana da će uvijek imati ozbiljno tržište

Prije nego što pogledate cjenike novih automobila, možda je bolje popiti nešto za smirenje. Mali gradski automobili s boljom opremom gotovo uvijek će koštati više od 20.000 eura, a o SUV-ovima nećemo ni raspravljati. Nude vam se kreditne linije, odnosno mogućnosti leasinga, ali jedini je problem što su i rate previsoke. Da biste kupili novi automobil morate se ozbiljno financijski rastegnuti. Zbog toga smo se odlučili za malo drugačiji usporedni test – dva automobila koji su u svom energetskom razredu najjeftiniji. Jedan benzinac i jedan električni automobil i, doista nije čudno, oba vozila pripadaju rumunjskoj marki Dacia. Nema tu velikih iznenađenja. Dacia Spring Electric i Sandero najjeftiniji su električni automobil (s punim komforom) i benzinac.

Mogu li najjeftiniji automobili na tržištu biti funkcionalni u svakodnevnom prometu. Mogu, a pogotovo ako im dodijelite uloge koje im pristaju. Teško će karijerni komičar glumiti u Macbethu, baš kao što ćete i šekspirijanskoga glumca teško zamisliti kako se prenavlja u nekoj laganoj komediji. Mogu oni zamijeniti uloge, ali bolje ih je gledati u kazališnim komadima koji im više pristaju. 

Idemo se prvo pozabaviti Dacijom Spring Electric. Dacia, odnosno Renault uspjeli su dobiti korektnu cijenu jednim pametnim potezom – premještanjem proizvodnje u Kinu. Tako se došlo do početnih 23.700 eura za osnovni model s 45 KS (ubrzanje do 100 km/h za 19,1 s)  i s baterijom od 26,8 kWh. U blizini je i snažniji model sa 65 KS i 25.700 eura početne cijene (živahnije ubrzanje od 13,7 sekundi do 100 km/h i 124 km/h maksimalna brzina). Zbog visoke cijene baterija i cijena u salonu ne čini se diskontnom, ali za kupnju električnih automobila uvijek se može ciljati objava subvencija pa se Spring Electric može dobiti jeftinije. Za profesionalce je Dacia pripremila i Cargo N1 verziju s prtljažnikom od 1000 litara (inače 290 litara). 

Probajmo sad Spring Electric odrediti mjesto na hrvatskim cestama. Automobil je dugačak samo 373 cm, ima bateriju skromnog kapaciteta i domet od 320 do 330 km u gradu ili oko 220 km na otvorenoj cesti. Tijekom sedmodnevnog testiranja snažnije verzije uočili smo nekoliko ključnih točaka. Spring Electric se najbolje osjeća u gradu s krugom okretanja od samo 9,5 metara i malenim dimenzijama. Tvornički objavljena autonomija u gradu nije dohvatljiva, ali ćete doći do 270 km. Dovoljno za gotovo tjedan dana vožnje na posao. Uz top opremu Extreme i Cargo modele, Dacia nudi nadoplatu od 575 eura za brzo punjenje na istosmjernim punjačima, ali ako niste gradski dostavljač i ne radite dnevno puno kilometara, dovoljno je auto spojiti na kućnu utičnicu u noćnim satima, kad je struja jeftinija i tako dodatno štedjeti. 

Izašli smo sa Spring Electricom i na otvorenu cestu i doista, očekivano, pri većim brzinama domet brže kopni i u tim uvjetima bi auto mogao prijeći oko 200 km. Redukcija buke, odnosno otpora zraka i kotrljanja kotača je utišana, ali treba se pripremiti za naginjanja u zavojima. Mekši ovjes i kratki međuosovinski razmak nisu prijatelji velikih brzina u dužim zavojima, ali limiti Spring Electrica brzo se spoznaju i zapravo je riječ o sigurnom automobilu, koji vas zbog malene baterije ipak neće odvesti predaleko, odnosno morat ćete dobro planirati putovanja.

Interijer je bazičan, plastične obloge su tvrde, grafika i funkcije infotainmenta su jednostavne, ali sve funkcionira, uključujući navigaciju te ostale digitalne funkcije. Veličina male Dacije je da može ugostiti četiri osobe i da ima solidan prtljažnik. Veći nedostatak je tek skroman rezultat na Euro NCAP crash testu – jedna zvjezdica, što još cementira poziciju Spring Electrica kao gradskog automobila. U osnovnoj verziji Essential nema klima-uređaj pa se Extreme čini kao bolja opcija. Na opremu kao što su sustavi za zadržavanje vozila u prometnom traku, sustav za registriranje mrtvog kuta…, zaboravite. Kao i na našem sljedećem automobilu!

Drugi Dacijin adut je Sandero, koji je već godinama u vrhu prodaje novih automobila na europskom kontinentu. Koktel povoljne cijene i karakteristika ovoga vozila čini ga neodoljivim kupcima budžet vozila, pa i rent-a-car kućama. Kao i kod Spring Electrica, nema raskoši u ponudi motora, ali uz ovaj automobil i to je dovoljno. Jedan 1,0-litreni benzinac s 91 KS i jedan sa 100 KS opremljen plinskom instalacijom su sve što se nudi (slična ubrzanja 11,6 s i 11,7 s, odnosno ista maksimalna brzina 180 km/h). Verzija s plinom posebno je atraktivna, ima 10 KS više, što nikad nije naodmet, a skuplja je 700 eura. Uz vozilo čije je masa oko 1100 kg, više vam i ne treba. S petstupanjskim mjenjačem obje verzije će u prosjeku trošiti oko 6,5 litara goriva, odnosno do sedam litara plina. Uz plinsku instalaciju ide i rezervoar od 40 litara te 50 litara za benzin. 

Za razliku od Spring Electrica, Sandero je podjednako na svom terenu u gradu i na otvorenoj cesti, odnosno i na autocesti. Na urbanim prometnicama okretan, izvan grada tih, udoban, ali i siguran. Vozne osobine ipak su uvjerljivije, pogotovo kad se ovaj Sandero uspoređuje s prethodnim generacijama. Zasluge su to i najnovije platforme, na kojoj leži i posljednja generacija Clija. Ovjes je mekši, ali uvjerljivo vodi Sandero zavojitim cestama. Naravno, sportskih aspiracija nema, osjećaj na upravljaču je primjereniji nekoj udobnoj vožnji. Karoserija se, također, naginje, ali manje nego kod Spring Electrica. 

Veliki plus Sandera je prostrana unutrašnjost. Dacia kao da slijedi Škodin put – dati što više prostora u klasi u kojoj ima svoje vozilo. Dakle, Sandero je još prostraniji od Spring Electrica i ima, očekivano, veći prtljažnik. Uz malo stiskanja putnih torbi, Sandero može funkcionirati kao obiteljsko vozilo, a to je nešto što ćete sa Spring Electricom teže ispuniti. Kao i kod malog električnog automobila, bolji paket opreme je onaj viši jer uključuje klima-uređaj i 8-inčni ekran infotainmenta, na kojem ćete lakše birati funkcije. Euro NCAP rezultat nije spektakularan, dvije zvjezdice, ali Sandero ipak ima vrlo dobar rezultat u crash testu, a zvjezdice je izgubio zbog manjka sustava aktivne sigurnosti. 

Dacia je mudro pozicionirala svoje modele. Spring Electric igra na nišu korisnika koji trebaju mali gradski električni automobil. U toj skupini su i dostavljači, pa čak i taksisti, koji si mogu smanjiti troškove s jeftinijom energijom. S druge strane, Sandero će služiti obiteljima kao legitimni automobil i za duža putovanja. Ova vozila nisu najbolja u svojim klasama, ali su toliko pametno osmišljena i realizirana da će uvijek imati ozbiljno tržište. 

 

Dacia Spring Electric

Motor (snaga KS) 45-65

Dimenzije (cm) 373,4x177x151,6

Prtljažnik (l) 290-1000

Cijena (euri) 24.700-25.700

Naša preporuka Extreme 65

 

Dacia Sandero

Motor (snaga KS)  91-100

Dimenzije (cm) 408,8×176,1×149,9

Prtljažnik (l) 320

Cijena (euri) 14.400-16.200

Naša preporuka ECO-G 100 Expression