Svi termini na jednom mjestu: Pogledajte sve nazive ADAS sustava i njihove funkcije!

Dobro je koristiti ove sustave jer ćete tijekom upravljanja vozilom biti sigurniji, ali ne smijete se pouzdati samo u njih, nego trebate i dalje biti maksimalno koncentrirani na u vožnju

Nova vozila opremljena su brojnim ADAS sustavima koji pomažu vozaču tijekom upravljanja vozilom. Prikazali smo njihove nazive i pojmovno objašnjenje na jednom mjestu.  Dobro ih je koristiti jer ćete tijekom upravljanja vozilom biti sigurniji. Pri tome, ne smijete se pouzdati samo u njih, nego kao vozač trebate i dalje biti maksimalno koncentrirani na u vožnju. Ideja Svjetske automobilske federacije (FIA) i autoklubova poput HAK-a je detaljnije upoznati vozače s različitim naprednim sustavima i rješenjima s kojima vozilo može biti opremljeno. Najčešće upozoravaju vozača na potencijalno opasne i kritične situacije u prometu, dok pojedini sustavi reagiraju umjesto vozača (npr. sustav automatskog kočenja).

  1. Prilagodljivi tempomat (ACC)

To je napredni sustav pomoći vozaču koji asistira pri ubrzavanju i/ili kočenju kako bi se održao razmak koji je odabrao vozač u odnosu na vozilo ispred. Sustav automatski prilagođava brzinu vozila u slučaju da se vozila u prometnoj traci  ispred sporije kreću, a cilj mu je održavanje potrebnog razmaka između vozila. Neki sustavi mogu u potpunosti zaustaviti vozilo i automatski ga pokrenuti, dok drugi ne mogu.

  1. Sustav automatskog kočenja (AEB)

Otkriva moguće sudare s vozilom ispred, aktivira sustav za predviđanje sudara sprijeda i automatski se aktivira i koči, ako vozač ne reagira samostalno kako bi se izbjegao sudar ili smanjila brzina vozila te jačina udara. Neki sustavi također otkrivaju pješake ili druge objekte.

  1. Sustav upozorenja na sudar ispred (FCW)

Napredni sustav pomoći vozaču koji upozorava vozače kada se približavaju vozilom mogućem sudaru s preprekom ili automobilom na cesti ispred svog vozila. Cilj sustava je smanjiti broj naleta na vozilo ispred do kojih dolazi kada se neočekivano vozilo ili objekt iznenada nađe na vašem putu ne ostavljajući vam dovoljno vremena za kočenje.

  1. Sustav zadržavanja vozila u prometnoj traci (LKAS)

Napredni sustav pomoći vozaču za održavanje vozila u prometnoj traci, odnosno pomoć za održavanje vozila u prometnoj traci, kako bi se spriječilo napuštanje prometne trake po kojoj se vozilo kreće. Razlikuju se dvije razine rada sustava – samo upozorenje bez dodatne akcije promjene smjera i aktivan rad sustava u kojem sustav samostalno korigira smjer vozila i vraća ga u prometnu traku.

  1. Sustav upozorenja o napuštanju prometne trake (LDW)

Napredni sustav pomoći koji prati položaj vozila unutar prometne trake i upozorava vozača kada se vozilo približava ili prelazi oznake prometne trake.

  1. Sustav pomoći pri promjeni prometne trake (LCA)

Sustav pomoći vozaču pri promjeni prometne trake. Dizajniran je za smanjenje sudara pri velikim brzinama, posebno na autocesti.

  1. Sustav nadzora mrtvog kuta (BSA/BSM)

Sustav služi upozoravanju vozača prilikom promjene prometne trake o vozilima koja se nalaze u mrtvom kutu ili će se uskoro pojaviti u tom području.

Cilj ovog sustava je smanjiti sudare koji se događaju kada vozači mijenjaju prometnu traku, a drugo vozilo se nalazi u mrtvom kutu. Ovisno o sustavu, to može biti indikator u obliku žaruljice na instrument ploči ili bočnim ogledalima.

  1. Razina 3 asistencije u vožnji – sustav pomoći u prometnim zastojima

Na autocestama i sličnim cestama vozilo preuzima vožnju pri zastoju pri brzini do 60 km/h. Kada detekcija vozila ispred koja se sporo kreću ukaže na zastoj, funkcija se može aktivirati. U nekim slučajevima, vozilo mijenja prometnu traku što je reakcija na sporije vozilo ispred ili zbog infrastrukturnih razloga kao što je traka za isključivanje.

  1. Razina 2 asistencije u vožnji – sustav pomoći pri vožnji autocestom

Funkcija omogućuje vozilu da istovremeno kontrolira bočna i uzdužna kretanja. Ovaj sustav je napredni sustav pomoći vozaču koji kombinira prilagodljivi tempomat s mogućnošću zaustavljanja i pokretanja te sustav pomoći vozaču da održava položaj vozila u sredini prometne trake.

  1. Sustav za nadzor vozača (DMS)

To je napredni sustav koji koristi kameru postavljenu na kontrolnu ploču za praćenje postupaka vozača, kao što je praćenje pokreta očiju, položaja glave, pospanosti ili ometanja vozača te upozorenja kako bi se vozačeva pozornost vratila na zadaću vožnje. Sustavi za praćenje vozača obično koriste kameru okrenutu prema vozaču opremljenu infracrvenim svjetlosnim diodama (LED) ili laserima tako da mogu “vidjeti” vozačevo lice, čak i noću, te vidjeti vozačeve oči čak i ako vozač nosi tamne sunčane naočale. Napredni softver u vozilu prikuplja podatkovne točke vozača i stvara početnu osnovu kako izgleda normalno stanje pažnje vozača.

  1. Sustav automatskog kočenja s prepoznavanjem pješaka i biciklista

Sustav automatskog kočenja s prepoznavanjem pješaka i biciklista koristi detekciju radara i/ili kamera. Programiran je da detektira prepreke ispred vozila kako bi se spriječio sudar-nalet na vozilo ispred i na najranjivije sudionike u prometu. Ako se primjerice vozilo ispred kreće sporije i sustav prepozna da je sudar vjerojatan ako vozač ne uspori, prvo će upozoriti vozača zvučnim signalom i znakom na instrument ploči te pokrenuti kočenje ako vozač pravovremeno ne reagira. Cilj je spriječiti sudar ili barem ublažiti njegovu posljedicu. Uz sustav detekcije pješaka i biciklista, automatsko kočenje je također razvijeno za detekciju ranjivih sudionika u prometu. U tim slučajevima, automatsko kočenje je programirano za kočenje u nuždi ako je pješak ili biciklist u neposrednoj opasnosti od udara vozila.

  1. Sustav automatskog kočenja pri vožnji unatrag

Sustav radarskim senzorima otkriva mjesta potencijalnog sudara tijekom vožnje unatrag i automatski koči kako bi izbjegao sudar ili smanjio jačinu sudara. Prvo upozorava vozača zvučnim signalom, a ako vozač odmah ne reagira, zaustavlja automobil. Sustav je razvijen za rad pri malim brzinama pri napuštanju parkirnog mjesta te detektira druga vozila, pješake i bicikliste.

  1. Sustav prepoznavanja ruku na upravljaču

Sustav detektira ima li vozač ruke na upravljaču i komandama automobila. Ako vozač predugo makne ruke, sustav smatra da je vozač zaspao ili da je imao napadaj ili neko drugo zdravstveno stanje. U početku sustav pokušava probuditi vozača zvučnim i taktilnim alarmom, a ako nema reakcije, zaustavit će automobil, uključit će svjetla za slučaj opasnosti (sve pokazivače smjera) i uputiti eCall za hitnu pomoć.