Ranije ovog mjeseca sirova nafta s Urala, prodavala se za najmanje 75 dolara po barelu iz luka Sankt Peterburg ili Crnog mora. To je mnogo više od gornje granice od 60 USD koju je G7 pokušao nametnuti u prosincu 2022. Učinkovite neko vrijeme, ove sankcije, koje su trebale presušiti prihode koji financiraju Putinov rat u Ukrajini, sada se čine zastarjelima. U Aziji, Indiji i Kini sirova nafta raste na 84 dolara ili čak 88 dolara po barelu, samo nešto manje od cijene nafte iz Sjevernog mora. No putovanje tu ne završava. Nakon rafiniranja, ova nafta napušta Tursku, Indiju ili Kinu i vraća se u Europu, a posebno u Veliku Britaniju, piše The Guardian.
Prema ekološkoj novinskoj stranici Desmog, britanski uvoz rafinirane nafte iz Indije, Kine i Turske iznosio je 2,2 milijarde funti u 2023. godini. To je ista rekordna vrijednost kao i prethodne godine, u usporedbi s 434.2 milijuna funti u 2021. godini. Ipak, Velika Britanija službeno je zabranila uvoz ruskih naftnih derivata od 5. prosinca 2022., ali prolaskom kroz treće zemlje, protok nafte iz ruskih bazena nije zaustavljen. Istraživačka skupina Global Witness govori o pravom “pranju” ruskog naftnog sektora. Ako su zapadna vrata zatvorena za rusku sirovu robu, dovoljno je da se rafinira u inozemstvu, što omogućuje da derivati izbjegnu zabranu trgovine.
Pravi trojanski konj koji puni blagajnu Kremlja i potkopava potporu Ukrajini. Premda je izravni uvoz nafte iz Rusije praktično je pao na nulu, u odnosu na 1,5 milijardi funti u 2022., to ne znači da britanija više ne opskrbljuje Moskvu novim novcem.
– Milijuni barela goriva proizvedenog od ruske nafte i dalje se slijevaju u Veliku Britaniju – rekla je Lela Stanley, viša istraživačica u Global Witnessu, za Guardian.
– Samo prošle godine ova je trgovina donijela više od 100 milijuna funti za Kremlj. Da ne bude zabune: dok vlada ne zatvori ovu rupu u zakonu, Velika Britanija pomaže Rusiji u financiranju rata protiv Ukrajine.