Evolucija GTI-a bila je kocka! Direktor Jean Boillot želio je da 205 bude izraziti komercijalni uspijeh. To nam je očajnički trebalo. No, nije mu bila mrska ideja da napravimo i jači automobil koji bi mogao uzeti kupce Golfa GTI. Bruno de Guibert, bio je za kao i Jean Todt, tako da Boillot nije imao prostora za uzmak. Ja i Paul Bracq trebali smo još samo dizajnerski osmisliti taj auto. I uspjeli smo u izazovu da pobjedimo Golfa, što dokazuje da je sve moguće – Gérard Welter, dizajner kućnog styling centra, prisjećao se sa zadovoljstvom automobila kojim je Peugeot zauvijek obilježio osamdesete.
Još u ranoj fazi razvoja projekta M24 odnosno budućeg modela 205, Peugeot je predvidio i njegovu reli inačicu koju su planirali predstaviti istovremeno. Taj 205 Turbo 16 sa serijskim 205 imao je sličnosti samo u pogledu siluete karoserije dok su se po pitanju ostalih tehnikalija u potpunosti razlikovali. No, zajedno su se 1983. premijerno našli na salonima automobila u Ženevi (obični 205) i Parizu (205 Turbo 16), jednakom pažnjom fascinirajući publiku.
Voditelj projekta ovog reli vozila bio je Jean Todt, mladi reli vozač kojeg je 1981. direktor Peugeota postavio na mjesto voditelja tvorničke natjecateljske ekipe. Predstavljanje ovog radikalnog reli bolida bio je najava intencije tvrtke da se uključi aktivno u World Rally Championship derivacijom istog tek predstavljenog modela 205. Cilj je bila Grupa B gdje su glavni konkurenti bili Audi Quattro, Lancia Delta S4, Renault 5 Turbo 2…
Za potrebe homologacije planirano je dvjestotinjak cestovnih 205 Turbo 16 sa pogonom na sve kotače i motorom smještenim straga (240 KS cestovni dok je u završnoj fazi natjecateljske ekspanzije motor dosezao više od 430 KS) koji već na premjernom nastupu 1984. postaje legendom u reli Grupi B, dok je velikoserijski 205 postigao komercijalni uspjeh i prije tog natjecateljskog.
Taj 205 Turbo 16 bio je i ostao do danas najskuplji Peugeot u povijesti s ugrađenim četverocilindarskim motorom! Reli uspjeh mjeri se sa dva svjetska naslova u reliju (1985 i 1986.), dva osvojena Pariz-Dakar relija (1987 i 1988.), a treba spomenuti i 1987. drugo mjesto na Pikes Peaku gdje je završio iza nepobjedivog Audi Quattra.
Pri lansiranju Peugeota 205 GTI on je za samu tvrtku bio najradikalniji model u poslijeratnoj eri zbog fundamentalne promijene imdža zbog prisutnosti u motorsportu i posrednog trajnog utjecaja tih uspjeha na tržišni imidž Peugeota. Peugeot se nije baš mogao pohvaliti s povijesnim pedigreom u tom sportskom segmentu, ali su zahvaljujući mirazu Talbota dobili adekvatan intelektualni i hardverski potencijal koji je razvijao i Turbo 16. Inicijalno je GTI bio predstavljen s običnim 205, a treba naglasiti da je Peugeot već u samom razvoju projekta M24 imao u planu top model s sportskim karakteristikama. Peugeot je za GTI verzije radio i zasebne prodajne brošure ističući time i poseban karakter ovog automobila koji je bio ravnopravan konkurent klasi iznad u kojoj su vladali VW Golf GTI ili Ford Escort XR3i.
Zapravo je Peugeot 205 GTI bio etalon klase gdje je nametnuo visoke standarde konkurenciji koju su činili Renault 5 GT Turbo, Fiat Uno Turbo, Ford Fiesta XR2, Citroën Visa GTI… GTI se proizvodio se isključivo u karoserijskoj izvedbi sa troja vrata, zadržavajući pri tome osnovne dimenzije dopunjene sportskim karakterom. Inicijalno se 1984. pojavio benzinac obujma 1580 ccm i snage 105 KS, s ugrađenim Bosch L-Jetronic direktnim ubrizgavanjem goriva. Bio je to u biti već poznati obiteljski PSA motor konfiguracije XU5J iz većeg Peugeota 305 GT ili Citroëna BX 16, ali sada prvi puta kod Peugeota s dodatkom direktnog ubrizgavanja goriva.
Tih 105 KS je možda zvučalo skromno, ali treba uzeti u obzir da je GTI imao masu od svega 850 kg pa je sa brzinom od 190 km/h i dalje bio definitivno najtemperamentniji u klasi! Uz motor je dodan i petstupanjski mjenjač s modificiranom spojkom, dorađen je ovjes i sprijeda su ugrađene samoventilirajuće disk kočnice. Podvozje je bilo 17 mm niže od ostalih modela. Uz dodatak decentnih spojlera poboljšana je i aerodinamika tako da je kod GTI-a koeficijent otpora zraka sa 0,35 smanjen na 0,34. Interijer sa crvenim tepisima je u potpunosti davao do znanja da se radi o automobilu sasvim drugačijem od ostalih verzija 205. Vozač je sjedio u profiliranim mesnatim sjedištima promatrajući skladan i sportski kokpit, a kruna dizajnerskog izričaja bio je pun i mek upravljač u čijoj sredini su bila utisnuta slova GTI uz znak lava. Usporedo s milijuntim proizvedenim primjerkom modela 205 1986. godine, Peugeot je odlučio i poboljšati performanse sportaša. Tako je 1,6 litreni motor dosegnuo snagu od 115 KS, a Peugeot je poboljšao i sigurnosne mjere, dodavši straga sigurnosne pojaseve, a tri godine kasnije uz taj motor biti će dodan novi mjenjač. GTI s 1,6-litrenim motorom ostao je u proizvodnom ciklusu do listopada 1992. godine. U prosincu 1986. godine T16 osvojio je drugi svjetski reli naslov. Bila je to prava prilika za predstavljanje drugog motora u GTI obitelji. Novi 205 GTI s 1,9-litrenim benzinskim motorom XU9JA bio je istovjetan onom koji je pokretao i 309 GTI, a davao je 130 KS dovoljnih za 204 km/h uz još uvijek decentnu potrošnju od svega 5,9 l/100 km. Uz ubrzanje do stotke za svega 7,8 sekundi 205 GTI je postao nedodirljiv za konkurenciju.
Karakteristikama novog motora prilagođen je i novi mjenjač, dodan je i hladnjak ulja, a ova je verzija dobila i disk kočnice na svim kotačima. GTI 1,9 imao je serijski ugrađene električne podizače stakala, centralno zaključavanje, tzv. Speedline naplatke, sjedišta dijelom presvučena kožom… Motor je bio opskrbljen tranzistorskim paljenjem i svjećicama s bakrenom elektrodom koja je osiguravala dugotrajniji vijek trajanja. Tu je bio i akumulator bez održavanja, a Peugeot je zahvaljujući kataforezi (postupku galvanske zaštite) garanciju za prohrđavanje karoserije produžio na 6 godina. Tri godine kasnije uz doplatu je kupcima uz taj motor ponuđen i katalizator. To ih baš nije impresioniralo s obzirom na to da je to za posljedicu imalo i smanjenje raspoložive snage na 122 KS.
Peugeot je producirao i nekoliko limitiranih serija – Griffe, Gentry i GTI 1FM (potonji u samo 25 primjeraka), a za neka tržišta nudio se i automatski mjenjač. Peugeot 205 GTI proizvodio se između 1984 i 1994. godine i producirano ih je ukupno 332.942 primjerka, a od čega 295.000 primjeraka s jačim 1,9-litrenim agregatom. Vlasnici GTI-a u 86 posto slučajeva bili su muškarci, a 70 posto kupaca bilo je mlađe od 40 godina. Od 100 kupaca samo ih je 29 prešlo s drugog modela Peugeota na ovog sportaša, 41 je bio do sada vlasnik nekog drugog vozila francuskog podrijetla dok je 30 njih do tada vozilo automobil drugih svjetskih marki.