U nastojanju da se stradavanje djece u prometu prevenira i spriječi postoje stanovita zakonska ograničenja koja se tiču djece kao sudionika u prometu, o kojima rijetko tko vodi računa, a mnogi za njih uopće ni ne znaju. S prvim toplim danima izvlače se iz garaža, šupa i spremišta razni bicikli, role, skateboardi, romobili, razna dječja prometala. Sve u nadi da će djeca provesti kvalitetno vrijeme koristeći ih istodobno se udaljavajući od sveprisutnih ekrana. I tu dolazimo do terminologije? Znate li što je ‘pomoćno pješačko sredstvo’? Nešto vam zvoni, niste baš sigurni, ali slutite da ćete čim vas to pitamo saznati informaciju u nastavku teksta. Točno! Pomoćno pješačko sredstvo nije ni štap, ni štaka, ne, barem što se Zakona o sigurnosti prometa na cestama tiče. Pomoćna pješačka sredstva su, kaže zakon, naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom (romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i sl.).
Je li vam dijete osposobljeno za vožnju bicikla? U tom kontekstu, pomislite, pa zna okretati pedale, držati ravnotežu, kupili ste kacigu! Što bi još trebalo! Trebalo bi uvažiti zahtjeve koje zakon vezuje za određenu dob djece biciklista, odnosno vozača osobnih prijevoznih sredstava. Koliko dijete ima godina? Ima li barem 14? Ima li potvrdu da smije samostalno upravljati biciklom na cesti? Govori se o odredbi Zakona o sigurnosti prometa na cesti koja regulira ta pitanja. Lijepo piše, biciklom i osobnim prijevoznim sredstvom u prometu smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina. Djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda smiju samostalno upravljati biciklom na cesti, a druga djeca s navršenih devet godina samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina. Tko o tome vodi računa? Uostalom, hoće li ih policija zaustaviti, pisati kazne, isključiti iz prometa? Prije nego što se zaredaju ovakva pitanja, promislite o strahoti stradavanja djece na prometnicama.
I više je nego žalosno što se pitanja o dobi djeteta biciklista koje je stradalo u prometu, posjedovanja potvrde da su osposobljena za upravljanje biciklom, imanja ili neimanja zaštitne kacige postavljaju tek u sudskim postupcima povodom tragičnih događaja i prometnih nesreća. Takva pitanja aktualizirana su upravo u postupku koji se vodio pred Županijskim sudom u Slavonskom Brodu u predmetu Gž-396/2022-3 u kojem je presudom od 1. 1. 2024. odbijen zahtjev za naknadom štete koju je maloljetni biciklist pretrpio u prometnoj nesreći. Šteta se potraživala na temelju police osiguranja od posljedica nezgode koju je osnovna škola zaključila s osiguravajućim društvom. Neka djeca do škole stižu biciklom, redovito ili povremeno. U konkretnom slučaju, u prometnoj nesreći stradao je desetogodišnjak, četvrti razred osnovne škole. Pretjecao ga je kamion, maleni biciklist je u tom trenu namjeravao skrenuti u lijevo, dogodio se udar. Nepažnja! Nesreća! Nakon prvotnog šoka, nakon vidanja rana i zahvaljivanja nebesima što sve nije završilo na najgori mogući način, a moglo je, kreće se u ime maloljetnika u postupak naknade štete po uvodno spomenutoj polici osiguranja. Tu stvari izlaze na vidjelo. Ona zakonska ograničenja koja zakon veže uz dob djece u kontekstu njihova sudjelovanja u prometu u svojstvu biciklista. Naravno da u uvjetima osiguranja piše da nema obveze osiguratelja ako je nezgoda nastala pri upravljanju vozilima bez propisane dozvole za upravljanje i vožnju tom vrstom vozila. Kakva dozvola? Dijete biciklist! O da! U konkretnom slučaju govorimo o maloljetniku u dobi od deset godina koji je u trenutku prometne nesreće pohađao 4. razred osnovne škole. Što kaže zakon o biciklistima te dobi? Biciklom na cesti smije samostalno upravljati dijete s navršenih devet godina koje je u školi osposobljeno za upravljanje biciklom i za to mu je izdana potvrda. Je li ovaj desetogodišnjak imao takvu potvrdu? Nije! Kažu, nije je ni mogao imati. Prema Odluci o donošenju programa osposobljavanja za upravljanje biciklom i biciklističkog ispita te obrasca potvrde o osposobljenosti za upravljanju biciklom – čije je postojanje širem auditoriju posve nepoznato, program osposobljavanja provodi se u osnovnim školama s učenicima 5. razreda koji se za njega opredijele. Dakle, devetogodišnjak iz 4. razreda nije ni mogao ni trebao biti osposobljen za upravljanje biciklom jer se taj program provodi tek u 5. razredu. Je li uopće smio na cestu bez tog osposobljavanja, odnosno potvrde za upravljanje biciklom. Da, ali ne samostalno! Djeca s navršenih devet godina smiju upravljati biciklom u pratnji osobe koja je navršila 16 godina. Ovdje to nije bio slučaj. Tužbeni zahtjev maloljetnika za naknadom štete je odbijen! Naravno da nikad naknada štete sama po sebi nije bitna. Proživljena trauma i strah uslijed naleta teretnog vozila na desetogodišnjaka, misao o onome što je moglo biti i kako je sve moglo završiti gore nego što jest, ekstremna su opomena. Nije zakonodavac ovlaš, eto tako jer mu se sviđaju neki brojevi koji označavaju dob, odredio da je 14 godina granica kad se može biciklom na cesti samostalno upravljati bez posebnih dodatnih zahtjeva.
Dob od deset godina ne omogućuje samostalno sudjelovanje u prometu djeteta na biciklu ako nije u školi osposobljen za to i nema potvrdu za upravljanje biciklom. Kratko, jasno, jednostavno, zakon kaže da dijete starije od devet godina smije u prometu upravljati biciklom samostalno samo ako ima izdanu potvrdu i prošlo je propisani program obuke, a do tada samo u pratnji osobe starije od 16 godina. Dakle, svima na znanje, do devet godina dijete ne smije uopće samostalno upravljati biciklom, treba mu pratnja osobe koja je navršila 16 godina. Djeca koja navrše devet godina i u školi su osposobljena za upravljanje biciklom mogu samostalno. Ako nisu osposobljena, dakle u protivnom za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom potrebno je čekati da dijete navrši 14 godina! I da, kaciga! Zaštitnu kacigu, tijekom vožnje na cesti, na glavi moraju nositi i vozači bicikla mlađi od 16 godina, kao i osobe koje se prevoze na biciklu mlađe od 16 godina.