Uz stidljivi elktrifikaciju, Toyota provodi strategiju rada na više razvojnih polja. Rad na implementaciji tehnologije motora s unutarnjim sagorijevanjem koji koristi amonijak traje već dugi niz godina. Navodno je Toyota Motor Corporation već uložila nekoliko milijardi dolara u nju u partnerstvu s kineskom automobilskom grupom Guangzhou (GAC Group). To znači da obje tvrtke polažu ozbiljne nade u ovo rješenje. Prošle godine su Toyota i GAC predstavili radni prototip takvog motora. Tada je predsjednik Toyote Koji Sato rekao nezaboravnu rečenicu:
– Naš motor na amonijak je kraj električnih automobila.
To su hrabre riječi, ali nisu izrečene slučajno. Neslužbene informacije govore da je rad na motoru još uvijek u tijeku, ali su navodno riješeni neki ključni problemi.
Koje su prednosti takvog motora? Postojeći modeli automobila mogu se prilagoditi novom gorivu jer se njihov dizajn neće iz temelja promijeniti. Jedino što treba učiniti je prilagoditi motore sagorijevanju amonijaka, što zahtijeva suočavanje s nekoliko izazova. Prije svega, izgaranje amonijaka zahtijeva visok stupanj kompresije smjese goriva i zraka, inače gori presporo. Osim toga, takav kemijski proces povezan je s visokim emisijama dušikovih oksida (NOx) i dušikovog oksida (NO2). Zbog toga je amonijak povučen iz pomorskog prijevoza. na primjer, a uporaba takvog goriva zabranjena je u SAD-u. Očigledno, i kineske i japanske tvrtke već znaju kako prevladati ove probleme, a tada je moguće smanjiti emisiju ugljičnog dioksida za 90 posto u odnosu na benzinski motor, odnosno smanjiti ih na gotovo nulu.
Prototip motora predstavljen krajem 2023. prvi je motor na amonijak dizajniran za osobne automobile. S kapacitetom od dvije litre, atmosferski četverocilindrični motor doseže maksimalnu snagu od 163 KS. Toyota i GAC obećavaju da je ovo tek početak, a amonijak bi mogao postati eko gorivo budućnosti za motore osobnih automobila.
Skeptici tvrde da je to slijepa ulica zbog nekoliko razloga od kojih smo nekoliko već naveli i sve to ne potiče optimizam, ali teško je vjerovati da znanstvenici iz vodeće automobilske tvrtke ne znaju za te probleme. Očito misle da ih se može prevladati. Ako Toyota i GAC počnu proizvoditi automobile na amonijak, mogli bi postati održiva alternativa električnom pogonu u regijama svijeta s nerazvijenom infrastrukturom za punjenje električnih automobila.