Lancia Thema 8.32: Ikona automobilske industrije s Ferrarijevim pogonom!

Ferrarijev V8 motor učinio je 1986. Lancia Themu 8.32 najbržom serijskom limunzinom s prednjim pogonom. Bio je to „reunion“ dvaju velikih talijanskih brendova nakon što je 1956. Fangio postao svjetski prvak vozeći Lanciju-Ferrari D50

Kada sam došao u Fiat 1979. na poziv senatora Agnellija situacija u tvrtki bila je katastrofalna! Teroristi i mafija već su godinama kontrolirali sindikat Fiata, ucjenjivali su menadžment među kojim je četvero likvidirano i 27 ranjeno, kvaliteta proizvoda padala je rapidno, modeli koje su radili bili su zastarjeli – prisjećao se prije nekoliko godina u razgovoru s novinarima Vittorio Ghidella svojih nedaća koje su ga dočekale u najvećem talijanskom poslodavcu. Sve je probleme riješio u svega par godina, a Ghidellu nazivaju i talijanskim Iacoccom s obzirom da je za njegovog upravljanja Fiat postigao svoje najveće financijske uspjehe u povijesti.

Ghidella je bio od 1979. do 1988. na čelu Fiata kao jedini inženjer na toj odgovornoj poziciji ikada u povijesti. U Fiat grupi je uveo masovnu robotizaciju u proizvodnom procesu, racionalizirao je troškove, uveo je strategiju dijeljenja platformi među Fiatima/Lancijama/Alfa Romeima… Ghidella je direktno zaslužan za Fiat Uno, Fiat Chromu, Lancia Themu, Alfu 164, Lanciju Y10 i Fiat Tipo. Vrlo često je i sam sjeo za upravljač prototipova, a bio je i gorljivi zagovornik sportskih natjecanja. Upravo je i Ghidella bio idejni vođa nastanka najbrže svjetske limunzine s prednjim pogonom na čijem se motoru nalazio natpis Lancia by Ferrari.

Zahvaljujući prihodima od prodaje Una i Chrome, Ghidella je odlučio dio kapitala uložiti i u imidž Lancije. Ideja Ferrarija sa četvora vrata nije nikada zaživjela, a premda je Pininfarina 1980. sa konceptom Pinin pokušao s V12 motorom vizualizirati kako bi to izgledalo. Lancia Thema 8.32 predstavljena na salonu automobila u Torinu 1986. bila je konzervativnija repriza luksuzne limunzine pokretane ergelom iz Maranella.

Oznaka 8.32 iščitavala se jednostavno – motor sa 8 cilindara od kojih je svaki imao po četiri ventila! Lancia Thema svojedobno je predstavljena kao prva od četiri limunzine nastale na istoj platformi projekta Tipo 4 koju su zajednički razvili Fiat, Lancia, Alfa Romeo i Saab. Lancia Thema je svojom karoserijom bila idealan partner za ekskluzivnu motorizaciju Ferrarija.

Vittorio Ghidella ovu simbiozu smatrao je izuzetnim markentiškim potezom baš kao što je to Lancia učinila sredinom pedesetih u cilju povećanja prodaje ušavši u istovjetnu kombinaciju s Ferrarijem u F1 natjecanjima. Reinvencija istovjetne teme rezultirala je novom dimenzijom automobilske perfekcije gdje je Thema 8.32 bila sinteza elegancije, aerodinamičnosti i sportskog izričaja.

U ovom slučaju Ferrarijevi inženjeri kao polazišnu osnovu iskoritistili su motorne resurse iz modela 308 i Mondial Quattrovalvole gdje je V8 bio smješten središnje straga i pogonio je stražnje kotače. Kod Theme je V8 morao biti sprijeda i pogoniti prednje kotače, a za to su napravljene i određene preinake kako bi motor ipak bio tiši i elastičniji kako bi zadovoljavao potrebe limunzine.

V8 je sada koristio elektronsko ubrizgavanje goriva Bosch KE-3 Jetronic posebno razvijen za ovaj slučaj kao i moderno Marelli Microplex paljenje sa integriranim senzorom protiv kliktanja motora, a sve kako bi se potrošnja i ekološki zahtjevi sveli na podnošljivu mjeru uz odgovarajuće performanse koje su se očekivale s obzirom na spomen Ferrarija. Lancia u F-duru raspolagala je sa snagom od 215 KS (s katalizatorom 205 KS) i okretnim momentom od 285 Nm pri 4500 o/min što je bilo dovoljno za ubrzanje do stotke u svega 6,8 sekundi i krajnju brzinu od 240 km/h! Snaga motora se prenosila na prednje kotače preko petstupanjskog mjenjača, a da bi vozač na vrijeme stao Lancia je ugradila serijski ABS sustav što je bio prvi puta u talijanskoj auto industriji.

Bio je tu i elektronski upravljan servo upravljač ZF Servotronic, a za Themu 8.32 čak je i Goodyear razvio posebne gume (205/55 VR15) koje su bile montirane na alu naplatke u Ferrarijevu stilu. Na listi dostupnih opcija bio je i elektronički upravljiv ovjes razvijen samostalno od Lancije. Ono po čemu se već na prvi pogled eksterijerno ova Thema razlikovala od ostatka game bili su alu naplatci, stražnji električno upravljani spojler, posebna maska hladnjaka te decentni natpis 8.32.

 

Interijer je bio vrhunac automobilskog hedonizma kakav i priliči s obzirom na suradnju s Maranellom. Posebna instrumentalna ploča s instrumentarijem nalik na avionski kokpit, pregršt detalja od poliranog drva, ekskluzivna koža bio je produkt talijanske renomirane tvrtke Poltrona Frau, zapravo je dovoljno reći da je Lancia ovdje koristila materijale od dobavljača koji su opskrbljivali Jaguar, Daimler i Mercedes Benz. Vozač i putnici sjedali su u četiri masivne kožne fotelje iako je ova Thema bila registirana kao peterosjed. Sportska limunzina proizvodila se u Torinu odmah uz traku sa kojih su silazile ostale Theme, ali ipak s razlikom da je ovdje dnevno sa proizvodnih traka silazilo po tek desetak primjeraka s obzirom na velik udjel ručnog rada koji je bio prisutan u proizvodnji te intenciju Lancije da kvalitetom opravda visoku cijenu.

Kada je pak o cijeni riječ ovaj luksuzni trkač bio je upola jeftiniji od Ferrarija Mondial, jednako vrijedan kao Mercedes 190 E 2.5 16 Evolution I ili BMW M5 (E28) te dva i pol puta skuplji od Theme 2000 i.e. Lancia je kupcima osiguravala po želji i posjet tvornici kako bi pratili proizvodni proces svog primjerka, a mogli su naručiti i dodatne sate u vozačkoj školi uz instruktora. Thema 8.32 prve serije proizvodila se od 1986 do 1988. i izrađeno je 2370 primjeraka. Druga serija donosi 1988. tek decentne promijene u kontekstu nove maske hladnjaka i manjih svjetala te činjenice da je motor sada pod nadzorom Ferrarijevih inženjera radio Ducati. Do 1992. producirano je još svega 1105 primjeraka 8.32. Za Lancia by Ferrari limunzinu u top kondiciji danas trebate izdvojiti oko 25.000 Eura što je čini četverostruko jeftinijom opcijom od Mercedesa 190 E 2.5 16 Evolution I!