Kako najbolje prodati rabljeni auto: Budite pošteni, ali i istaknite adute!

Mnogi su sentimentalno vezani uz svoj automobil i postavit će previsoku cijenu. To je početak dugog perioda prodaje...

Ako ste prvi vlasnik i prodajete svoj rabljeni automobil, to je uvijek dobar adut za prodaju. Istovremeno, treba postići i što bolju cijenu, a ako kupujete novo vozilo, tad staro za novo obično nije najbolja ponuda. Sigurno se pitate i kako formirati cijenu rabljenog automobila? Nakon odluke o prodaji najprije operite i očistite vozilo, a ne bi bilo zgorega uložiti u kemijsko čišćenje. Snimite vozilo iz svih kutova, neka se vide svi detalji izvana i u unutrašnjosti, a posebno snimite neke detalje opreme poput boljeg zvučničkog sustava, automatskog klima-uređaja, povezivosti s telefonom, lijepog detalja sjedala, čiste tkanine iznad glave… Ako sjedala imaju kožu, snimite ih detaljno, nemojte ništa skrivati. U opisu oglasa budite precizni i nabrojite sve bitne detalje. Većina domaćih oglasnika već po unosu modela i godine vozila automatski ispisuje opremu kojom vozilo raspolaže, a to olakšava posao. Istaknuta pozicija oglasa nije nešto što previše košta, a sigurno će se pronaći kupac. Oglasnik koji naplaćuje objavu oglasa nudi povoljniju cijenu za 90 dana prikazivanja, ali bolja opcija je platiti najprije za 30 dana. Ako se vozilo ne proda, onda oglas produžite za dodatnih 90, što je znak da ćete dulje čekati na pravog kupca. Razlog može biti previsoka cijena, velika ponuda, ali i nedovoljna konkurentnost modela koji se prodaje.

Svakako operite i motor, iako će vam vlasnici nekih vozila reći kako to nije dobar znak i može upućivati na skrivene mane. Međutim, jasno je kako kod novijih vozila ne curi ulje, osim ako automobil nije star 30 godina i vrijeme je za zamjenu svih dihtunga. U oglasu navedite broj šasije kako bi potencijalni kupac mogao napraviti provjeru. Danas su mnogi kupci spremni platiti 20-ak eura kako bi vozilo koje ih jako zanima dodatno provjerili što se tiče kilometraže, prijavljenih šteta, ali i vrijednosti samih šteta. Ako je prijavljena šteta oko 1000 eura, jasno je da je riječ o malom oštećenju koje je sanirano bez dugoročnih posljedica. Kroz takve usluge moguće je vidjeti što se s vozilom događalo dok je bilo u cijeloj Europi, a ne samo u Hrvatskoj. To je pogotovo sigurno ako je vozilo bilo u vlasništvu tvrtke jer je sigurno svaki zapis štete zabilježen. Znat ćete i je li vozilo na popisu ukradenih, odnosno možda postoji kakva potraga jer nije otplaćeno kroz kredit i lizing. 

Ponudite opciju preventivnog pregleda vozila kod svojeg mehaničara ili u ovlaštenom servisu, ako je to kupac spreman platiti. Većina kupaca će sama htjeti provjeriti vozilo, bez stručne osobe, ali 90 posto ljudi ipak nije stručno i uložiti 50-ak eura predstavlja sigurnost i dijagnostiku koja će budućem vlasniku biti jamac za budućnost i jasan pokazatelj koliko je potrebno ulaganje u vozilo. Sve to kupcu ulijeva sigurnost i povjerenje, odmah mu iz teksta oglasa postane jasno da tu nema nikakve prijevare. Postoje li neke sitnice koje su uočljive potrebno je svakako spomenuti da je riječ o detaljima sukladno godinama jer ne može nitko očekivati da 10 godina stari automobil nema barem neku ogrebotinu. Bojenje lima i popravci su normalna stvar. Bitno je da na vozilu nema velike štete ili spajanja dviju šasija – na tehničkom se pregledu sigurno vidi varenje, spajanje i kamufliranje. U svakom slučaju, danas je puno lakše i sigurnije kupiti rabljeno vozilo jer se na barem pet načina sve može provjeriti. Padne li prodavaču na pamet smanjivanje broja prijeđenih kilometara, treba istaknuti kako to u Hrvatskoj više nije prekršajno, nego kažnjivo djelo, a to će sigurno smanjiti broj onih koji manipuliraju tako bitnim podatkom o vozilu. Može se reći kako onaj tko skida kilometre ne radi ništa inteligentno. Možda se “kozmetički” skida od 20 do 30 tisuća kilometara, najčešće od posljednjeg servisa kako se ne bi primijetila velika razlika na ukupnoj kilometraži, a koja se na kraju ipak sazna u stanici tehničkog pregleda ili na online servisima čiji izvještaj dolazi na e-mail. To odmah u očima kupca podiže alarm jer ako je vozilo u prosjeku godišnje radilo veću kilometražu, postavlja se pitanje zašto više ne radi. Istina, možda je vozilo i stajalo, ali ako je tako, onda bi takvo vozilo trebalo izbjegavati jer je to smrt za auto. Komponente starijih automobila s malo kilometara, recimo, ako uz starost od 10 godina imaju samo 30.000 prijeđenih kilometara, gube svojstva dihtanja i amortizacije, a svoje će učiniti i hrđa. Uvijek je bolja uredna servisna knjižica kod vozila s više kilometara. Najbitnije je da se vozilo vozi. Jasno, bilo bi korisno saznati i tko sve vozi vozilo koje se prodaje – ako je uz vlasnika drugi vozač sin od 19 godina, onda možete očekivati drugačiji način vožnje i ponašanja preko neravnina, agresivniju vožnju bez prethodnog zagrijavanja motora. Dva vozača nikad ne voze na isti način. Vlasnik može istaknuti kako je samo on vozač te da u obitelji imaju više vozila. Ili je samac i samo on koristi vozilo. Ako je do posla veća udaljenost to je plus, za razliku od kratkih gradskih vožnji, kad se vozilo ni ne stigne ugrijati. U tom će slučaju vlasnici s periferije imati komparativnu prednost, ako je znaju istaknuti.

Vjerojatno je teže za očekivati da netko iz Slovenije ili Mađarske prati ponudu rabljenih vozila u Hrvatskoj, s obzirom na cijene koje su ipak veće od prosjeka u Europi, ali vrijedi pokušati i objaviti oglas u poznatim međunarodnim oglasnicima.

Druga opcija je “staro za novo”. Mnogi su se uvjerili kako to nije najbolja ponuda jer domaći trgovci u pravilu nude od 20 do 30 posto nižu cijenu otkupa od one u oglasnicima. Za vozilo koje vrijedi 10.000 eura nekad će ponuditi samo 6000 eura. Ipak, ako se razmišlja o zamjeni za novo vrijedi pokušati jer je to vremenski najbolja opcija uz koju se vlasnik može riješiti vozila za samo nekoliko dana. Neki ljudi su alergični na pozive i ne žele se nalaziti s kupcima te su spremni dati vozilo pod bilo koju cijenu, samo da ga se riješe. Pogotovo nije loše ako se otkupna cijena rabljenog približi tržišnoj, na gubitak od 10 do 15 posto. To se isplati i čovjek se ne mora baviti prodajom. Ponekad se trgovci žele riješiti veće količine novih vozila, a mogu to biti i modeli koji su na odlasku jer uskoro stiže nova modelska godina. Davanje rabljenog za novi, pred kraj godine, može biti zaista dobra opcija jer trgovcima njihova nova vozila zastarijevaju za dodatnu kalendarsku godinu. Također, to vrijedi i ako se vozilo prodaje preko oglasnika pa je bolje požuriti s prodajom, nego prelaziti u sljedeću godinu. Druga je situacija ako vozilo prodaje poslovni čovjek kojemu je vrijeme vrednije od novca koji se može dobiti kroz dulju prodaju.

Jedini način formiranja cijene rabljenog vozila je provjera na domaćim i stranim oglasnicima. Možete nazvati za sličan model i raspitati se kod vlasnika koliko dugo se vozilo već prodaje. Ili prije odluke o prodaji pratite koliko vozilo dugo stoji u oglasniku i koliko ima pregleda taj oglas. Mnogi su sentimentalno vezani uz svoj automobil i postavit će previsoku cijenu. To je početak dugog perioda prodaje. Usporedite vaše vozilo s drugima iz kategorije, provjerite uščuvanost i opremu te bez emocija odredite realnu cijenu, ali uvećanu za oko 500 eura ili pet posto. Svaki kupac se voli cjenkati i morate ostaviti prostor za dogovor. Rijetki su vlasnici koji automobil na kraju prodaju po oglašenoj cijeni jer kupac koji gleda dizelski pogon sigurno već u opciji ima još barem pet automobila koje će pogledati. Za dobiti oglašenu cijenu veću šansu imaju vlasnici električnih vozila jer su to specifični kupci koji dolaze s namjerom da kupe vozilo, a ne samo pogledaju. Razlog je što nemaju puno izbora i opcija te praksa pokazuje kako takvi kupci obično kupe vozilo koje dođu pogledati.