Sustav ovjesa jedan je od najvažnijih i najkompleksnijih dijelova osobnog automobila jer je istodobno zadužen za njegove vozne osobine, udobnost i sigurnost vožnje, a s njim je blisko povezan i upravljački sustav. Upravo zbog toga se problemi koji potječu u nekom od ova dva područja u praksi neizbježno ogledaju i u onom drugom. Na sličan način treba promatrati i ostale dijelove ovjesa, jer svi su oni ovdje s istom općenitom zadaćom, pa se i simptomi problema s njima obično manifestiraju tako da na ovaj ili onaj način utječu na udobnost vožnje. Zato točnu dijagnostiku i rješavanje kvarova na kraju svakako treba prepustiti stručnjaku.
Na primjer, jedan od najčešćih slučajeva u kojima će vozač primijetiti da nešto nije u redu – čak i onaj koji je možda manji iskusan i ima manje “sluha”, odnosno osjećaja za finese doživljaja vožnje – situacija je u kojoj automobil vuče na jednu stranu, lijevu ili desnu. Kad se vozilo kreće po ravnoj cesti, ono se treba kretati pravocrtno, a ako to nije slučaj, sigurno je da nešto tu nije onako kako bi trebalo biti. Niste li sasvim sigurni je li to slučaj i s važim automobilom, napravite jednostavan test: u vožnji, kad ocijenite da je to moguće sigurno izvesti, nakratko dignite ruke s upravljača – ako je sve u redu, automobil će nastaviti ravno, a ako vidite da pokazuje tendenciju skretanja ulijevo ili udesno, za to mora postojati neki razlog. A moguće je da se on krije u gumama ili amortizerima.
Krenemo li u pregled od guma, one na automobilu moraju biti u propisanoj dimenziji i napuhane pod odgovarajućim pritiskom. Osim toga, trebaju biti i stručno postavljene i uravnotežene te poravnate, jer u suprotnom dolazi do problema, a među njima je i spomenuto zanošenje u stranu. Za početak zato treba provjeriti tlak u gumama i gazne površine, kako biste vidjeli troše li se one ujednačeno. Ako se problem nastavi i nakon što provjerite gume i njihovu geometriju, vrijeme je da ispitate različite dijelove sustava ovjesa, odnosno da ih pregleda stručna osoba ili radionica.
Kao što smo rekli, jedna od glavnih zadaća ovjesa je da vožnju automobilom učini udobnom te da u najvećoj mogućoj mjeri apsorbira sve one manje i veće neravnine na podlogama. Ako vam se u nekom trenutku učini da boravak u vašem automobilu više nije onako komforan kao nekad, odnosno ako vam se učini da iznenada svaku manju ili veću grbu registrirate na vlastitim leđima i zglobovima, problem sigurno postoji i lako je moguće da je povezan s amortizerima, odnosno oprugama. Simptoma za probleme s njima također ima više. Osim spomenutih, pozornost na njih treba obratiti u situacijama kad primijetite da se gume ubrzano troše, da se vozilo naginje, poskakuje ili se kreće, odnosno ponaša na bilo koji način koji se može opisati neprirodnim u odnosu na ono na što ste navikli.
Ispravan dodir kotača s podlogom ključan je za sigurnost i ovakvi se problemi ne smiju ignorirati. A s njima treba računati, jer se amortizeri na svakom automobilu moraju mijenjati prije ili kasnije. Obično se smatra da traju oko 80.000 kilometara, no za miran san najbolje je provjeravati ih svakih 20.000, jer se i automobili i vozači nerijetko često razlikuju.
Osim u njima, nadalje, problem može biti i u ležajevima amortizera, što je zapravo dosta česti slučaj. Da je kvar povezan s njima može upućivati pojava škripanja i lupkanja kod okretanja volana, skretanja ili vožnje po blagim neravninama. U tom slučaju također vrijedi isto pravilo – nema čekanja, nego odmah u servis, kako se stvari ne bi dodatno pogoršale i možda dovele do oštećenja amortizera i potrebe za njihovom zamjenom, što je ipak skuplji popravak.
Tu je zatim još i stabilizator ili balans-štanga. Ugrubo rečeno, to je poveznica između lijeve i desne strane ovjesa te, sasvim pojednostavljeno, služi za prebacivanje sila s jednog kotača na drugi i obrnuto, odnosno ujednačavanje i harmonizaciju njihova rada. Jedna od njegovih glavnih zadaća mu je da spriječi podizanje unutarnjeg kotača u zavojima, na nižim, ali posebno na višim brzinama, jer bi u suprotnom moglo doći do prevrtanja. Spone stabilizatora su, pak, dijelovi koji povezuju stabilizator i amortizere ili vilice te su one prilično podložne udarcima pri prelasku preko izraženijih neravnina na podlogama. Zahvaljujući njima vožnja je definitivno udobnija, no kad vozač primijeti zvukove lupanja prilikom prelaska preko pukotina ili kratkih poprečnih prepreka, to može značiti da je došlo do jačeg trošenja kugli ili gumica. I, naravno, da je potrebna zamjena spone s jedne ili, još bolje, s obje strane vozila.
Jedan od važnih dijelova sustava su i krajnici, a i njih vozači obično pobliže upoznaju nakon što u vožnji primijete, pogađate, neobične zvukove poput pucketanja i lupanja. Potvrdi li dijagnozu da su krajnici istrošeni, odnosno da na njima ima zračnosti, mehaničar će vlasnika vozila uputiti na zamjenu. Prigušni blokovi ili seleni, što je zapravo iskrivljeni oblik engleskog naziva silent blocks, koji se uvriježio u našoj upotrebi, služe za smanjenje vibracija i buke, odnosno da bi se s ceste u kabinu probilo što je moguće manje neugodnih utjecaja. U osnovi su napravljeni od gume i s vremenom se troše zbog zamora materijala i utjecaja raznih faktora, poput izloženosti vremenskim uvjetima i drugim vanjskim elementima.
Ukratko, dijelova ovjesa ima mnogo, no njihovi se problemi često manifestiraju na slične načine: slabijom upravljivošću, smanjenim komforom vožnje i neobičnim zvukovima. Pojavi li se bilo koji od njih, naravno, najpametnije je odmah se uputiti u odgovarajuću radionicu, gdje će vam stručna osoba znati postaviti točnu dijagnozu i preporučiti sve zahvate koje je potrebno obaviti na vozilu.
Ako pak ni sami niste sigurni u svoje oči i uši, što se također često zna dogoditi, te prije odlaska u servis ipak još jednom želite provjeriti kakvo je stanje nekih od spomenutih dijelova, ili ste jednostavno znatiželjni malo bolje upoznati svoj auto, možete ga pokušati pregledati i sami. Bit će to, uostalom, dobar način da se malo više suživite s njim, pa na kraju krajeva i usporedite vlastitu dijagnozu s onom koju će zatim postaviti mehaničar.
Dakle, za početak pogledajte auto izvana. Ako jedan njegov kraj vizualno izgleda niži od ostalih, moguće je da je opruga na tom kotaču oštećena, no ako je do toga došlo, onda ionako vjerojatno u vožnji već i čujete neobične zvukove. Zatim, oslonite se punom težinom na dio automobila s amortizerom koji želite provjeriti. Nakon što otpustite pritisak, auto se treba vratiti u svoj početni položaj. Ako se nastavi ljuljati više od jednog puta, vjerojatno imate problem s tim amortizerom ili opružnom nogom.
Nakon ovog testa možete sjesti u auto i dok vozilo stoji, pokušajte okretati upravljač naizmjenično u lijevu i u desnu stranu. Ako se pritom može čuti pucketavi ili kliktavi zvuk, to može upućivati na problem s ležajem, dok zvuk cviljenja može biti povezan sa sustavom upravljanja, odnosno servouređajem. Zato krenite na vožnju i nastavite pažljivo osluškivati vozilo: ako postoji problem s ovjesom ili nekim njegovim dijelom, vrlo je vjerojatno da će se pokazati u obliku primjetne buke koju ćete čuti ili vibriranja, odnosno drndanja koje ćete moći osjetiti.
Na kraju, automobil možete i detaljno pregledati u vlastitom dvorištu ili garaži, ali pri tome treba biti osobito oprezan. Jer auto je prvo potrebno podići dizalicom i obavezno osigurati podupiračem, a zatim pokušajte protresti, odnosno pomicati svaki od kotača, lijevo-desno i gore-dolje. Ima li izraženog pomaka po horizontalnoj osi, to može upućivati na probleme sa sponama upravljača, odnosno krajnicima, pa i selenima, a u slučaju da se to zbiva na vertikalnoj, potrebno je vjerojatno dodatno provjeriti kugle i ležajeve amortizera. Ako pomaka pak ima na obje osi, to može upućivati na probleme s ležajevima kotača ili probleme s više različitih dijelova ovjesa.
Jednako tako, svaki izraženiji zvuk ili osjećaj izraženog pomaka prilikom sličnog ispitivanja na stražnjim kotačima značit će da nekakav problem vjerojatno postoji te ga je potrebno detaljnije provjeriti. U svakom slučaju, ponovimo još jednom, konačnu dijagnozu treba postaviti stručnjak u specijaliziranoj radionici, koji će problem uostalom i najbolje znati ukloniti.