Pedeset godina Volkswagen Scirocca: Rođen je narodni sportaš!

Scirocco je 1974. novi nositelj imagea marke Volkswagen i demokratizirao je svijet sportskih automobila zahvaljujući talijanskom dizajnu i pristupačnoj cijeni korištenjem tehnologije prvog Golfa

Odluka Volkswagena da 2010. godine kupi većinski dio u tvrtki Italdesign Giugiaro imala je i osobnu notu za dva veterana koji su nazočili potpisivanju ugovora. Giorgetto Giugiaro, osnivač Italdesigna i Ferdinand Piëch, gotovo su vršnjaci, oba vrlo uspješni u automobilskoj branši, uz to i dugogodišnji prijatelji. Prijateljstvo ih veže upravo od dana kada je nastajao Scirocco. Kada nam je Piëch došao na ljetnu „praksu“ 1972. u Italdesign upravo smo definirali izgled Golfa i Scirocca. Otvoreno sam ga jednom prilikom pitao što misli o prijedlozima dizajna za njih. Piëch je bez dlake na jeziku ispalio: Stvarno mi se sviđa Scirocco – to će biti uspješno, ali ne i Golf. Taj će auto biti promašaj! – prisjetio se Giugiaro.

Piëch i Giugirao su u međuvremenu postali prijatelji, a Golf prodajni bestseler. Scirocco je izvorno talijanska riječ za vrući pustinjski vjetar koji dolazi iz Sahare, a u ovom slučaju najavio je produkcijsku ofenzivu proizvodnih noviteta kojim je Volkswagen zapalio automobilsko tržište početkom sedamdesetih godina. Za daljnju budućnost Volkswagena zapravo je bio bitan projekt Golf kao nužna zamijena za isluženu Bubu. Scirocco je zapravo za VW bio projekt visokog rizika, a o čemu svjedoči i činjenica da je Karmann naposlijetku sam preuzeo finalni razvoj projekta i financiranje kompletne logistike za proizvodnju i da bi na kraju automobil ipak nosio znak VW-a. Scirocco je bio nasljednik modela Karmann Ghia, bazirane na Bubi i s kojom je gotovo dva desetljeća dijelila tehnička poboljšanja uz tek dvije estetske korekcije. Naravno da je onda i pitanje nasljednika bilo vezano direktno za povijest Golfa čiji je prvotni inicijator bio Kurt Lotz koji 1968. zadužuje internu ekipu da počnu raditi na njegovoj koncepciji. Krajem 1971. Karmann je prvo potvrdio da je načelno spreman preuzeti razvoj i proizvodnju sportskog nasljednika bez rizika za VW, a tek u rujnu 1972. sklopljen je službeni ugovor o suradnji između dvije tvrtke. Srećom, Wilhelm Karmann je već imao ranije kontakte sa Italdesignom po pitanju ideja za nasljednika Ghia modela tako da je u tom kontekstu preduhitrio VW čijoj upravi je Giugiaro hodočastio s prijedlozima skoro godinu dana do konačnog odobrenja. Dogovor je bio da novi kupe koristi tehničku bazu projekta Golf (ZR337).

Kao dan početka proizvodnje određen je 1. 2. 1974. godine. Samo tri godine razvoja bilo je ekstremno mali rok s obzirom da je i budući Golf još uvijek bio u razvojnoj fazi tako da ne treba čuditi činjenica da je Karman tek sa šest mjeseci zakašnjenja uspio dostići plan proizvodnje narodnog sportaša. S obzirom da su Scirocco i Golf nastajali paralelno od inženjera i dizajnera se tražila maksimalna sličnost ispod karoserije, uz minimalnu sličnost po pitanju eksterijera. Problem kašnjenja proizvodnje u Osnabrücku zbog usaglašavanja projekta u razvojnoj fazi rezultira situacijom da je Volkswagen pri lansiranju imao na raspolaganju vrlo mali broj automobila koji je mogao ustupiti svojoj prodajnoj mreži. Marketinški odjel je stoga predložio da automobili ne budu fiksirani u salonima već da ih zastupnici izlažu na javnim mjestima s velikom koncentracijom ljudi. Pri tome se toplo preporučao prigodni glazbeni doživljaj prekidan povremenim govornikom koji bi publiku upoznao s detaljima atraktivnog sportaša. Što se tiče reklama u tiskovinama i na TV ekranima to je bila najveća kampanja Volkswagena koju su do tada imali pri predstavljanju novog modela!

Scirocco. Sportski kupe u najboljoj formi. Bio je to naslov kojim je javnost upoznata s tržišnim novitetom koji je nudio atraktivni aerodinamični dizajn klinastog oblika (koeficijent otpora zraka iznosio je 0,364) zahvaljujući kojem se niste trebali brinuti oko potrošnje goriva čak i ako ste ljubitelj većih brzina. Scirocco je za tradicionalne kupce VW-a bio svojevrstan šok. Zamijenio je Karmann Ghiu, Bubu u njezinoj najljepšoj formi zahvaljujući talijanskom odijelu krojenom po mjeri. Sad je novitet ponudio tehničku osnovu Golfa, ali opet u karoseriji s talijanskim potpisom.

Praktičnost, udobnost i pouzdanost bile su glavne karakteristike koje su obilježavale VW kao automobilsku marku zahvaljujući Bubi. Sve je to opet reinpretirano prvo kao Scirocco, a odmah potom i kao Golf. Scirocco je u svojih 3850 mm dužine nudio prostrani i udoban interijer bez obzira što su ga neki apostrofirali kao 2+2 kupe. Putnici na stražnjim sjedištima imali su savim pristojan prostor bez straha od klaustrofobije, a mogućnost svakodnevnog korištenja naglašena je velikim trećim vratima prtljažnika koja su skrivala osnovnih 347 litre ili 533 litre zahvaljujući preklapanju stražnjih sjedišta. Vozač je imao ispred sebe funkcionalni i ergonomski kokpit sa instrumentima koji su bili upakirani u svojevrsnim staklenim čašama. Pažljivo birani uzorci materijala interijera, te njihova kvaliteta i kombinacije davale su još jednu notu individualnosti Sciroccu.

S obzirom na to da ste kupcima nudili sportski kupe oni su opravdano očekivali i takvu podršku motorizacije. No treba tu imati na umu da je razlog prvotne anemične motorizacije bila naftna kriza koja je upravu VW-a tjerala na pretjerani oprez iz straha od neuspjeha. Tako je Scirocco u početku prodaje nudio po prvi puta vodom hlađene poprečno ugrađene motore sa 1100 ccm i snage 50 KS te 1471 ccm sa 70 ili 85 KS. Već 1975. uvodi se motor obujma 1588 ccm i snage 75 ili 85 KS koji konačno koristi i Super benzin. Nakon facelifta 1977. dolazi u ponudu motor sa 1457 ccm i 70 KS, godinu kasnije i motor sa 1588 ccm i 85 KS te 1979. još motor sa 1272 ccm i 60 KS. GTI verzija jedina je imala na raspolaganju od kolovoza 1979. pet brzina. Trobrzinski automatik mogao se dobiti uz doplatu od 1975. i to jedino uz motore sa 70, 75 i 85 KS, a te godine Scirocco dobiva i samo jedan brisač vjetrobranskog stakla. Ipak, s obzirom na težinu od svega 805 kg, i najslabiji motor bio je sasvim dovoljan za sprint do 150 km/h! Naravno, u toj cijeloj priči ne treba zaboraviti i činjenicu da je nakon Passata i Scirocco koristio prednji pogon.

 

Već 1974. Scirocco je prodan u 24.555 primjeraka. Među glavnim razlozima za izbor Scirocca 42 posto kupaca istaknulo je njegov vanjski izgled, za njih 25 posto bile su presudne sportske karakteristike dok je za 11 posto njih kao treći najbitniji razlog bila ekonomičnost. Već iduće godine, kada je Scirocco bio na tržištu punu godinu, prodajna brojka doseže 58.942 primjerka. Scirocco je uz Golf definitivno postao nositelj imidža marke!

Na inicijativu predstavnika triju prestižnih njemačkih časopisa koji su se bavili praćenjem automobilskog sporta krajem 1975. donesena je i odluka o pokretanju VW Junior kupa namjenjenog poticanju mladih automobilističkih talenata. Uvjeti sudjelovanja bili su jednostavni: mogli su se prijaviti vozači koji su imali dozvolu za automobilistički sport i koji su bili mlađi od 30 godina. Sudjelovanje je onemogućeno novinarima, poznatim osobama i profesionalnim vozačima utrka, a sve kako bi se povećala atraktivnost i privuklo se mlade anonimne talente.

Sachs, Castrol i Minolta osigurali su atraktivne novčane nagrade, a Volkswagen je osigurao 50 primjeraka Scirocca prilagođenih utrkama. Prva utrka je održana 11. travnja 1976. na stazi Hockenheimring, a potom je uslijedilo još sedam utrka. Scirocco Cup važan je i zbog činjenice da je iznjedrio Scirocco GTI koji je koristio istovjetni četverocilindarski 1,6-litreni motor koji je zahvaljujući Bosch K-Jetronic direktnom ubrizgavanju goriva davao 110 KS, dovoljnih za brzinu od 190 km/h! Scirocco GTI predstavljen je samo dva mjeseca prije dolaska legendarnog Golfa GTI!

Scirocco GTI bio je vrlo atraktivna ponuda na tržištu, a s obzirom na to da je nudio vrlo slične performanse i prostraniji interijer od Porschea 924, a  bio je za 7000 DEM jeftiniji! GTI i TS verziju, koja je imala 75 ili 85 KS, vizualno ste mogli razlikovati od ostatka ponude odmah sprijeda budući da su oba imala po dva para okruglih glavnih svjetala. No GTI nije bio top model u liniji Scirocco. Za one koji su željeli sportski komforni kupe, a bez odricanja baš ničeg u životu, Volkswagen je ponudio Scirocco GLI.

GTI je bio izrazito sportski, dok je GLI uz iste performanse tome dodao još i dozu elegancije zahvaljujući serijski zatamnjenim staklima, kvalitetnijim materijalima u interijeru i metalik bojama karoserije.

 

VW Scirocco je bio i prvi model s kojim je Volkswagen uveo u ponudu posebne limitirane edicije. Tako je 1977. s ciljem fokusiranja kupaca na Scirocco izašao model „crno –bijeli Scirocco“ prepoznatljiv po crnom krovu i bijelo lakiranim spojlerima te čeličnim naplatcima. Duž automobila je crna ukrasna letvica naglašavala elegantnu liniju njemačkog narodnog kupea. Ta igra boja nastavljala se i u interijeru sa crno-bijelim kariranim presvlakama sjedišta, bijelim podgledom krova… Edicija je iznosila samo 2000 primjeraka.

Do 1980. u ponudi su bili još i Scirocco CL te SL. Scirocco je za modelsku godinu 1978. osvježen kako bi održao korak sa konkurencijom. Korekcije su podrazumijevale novu masku hladnjaka, crne plastične branike i obloge B nosača uz i kompletne izmjene svjetlosne signalizacije. Scirocco je bio u životnoj formi, a o tome svjedoči i činjenica da je u Njemačkoj 1978. ostvario tržišni udio od 15 posto u segmentu sportaša.

Ta godina je bila i produkcijski najuspješnija godina prve generacije sa 87.902 proizvedena primjerka od kojih je također rekordnih 28.139 primjerka prodano u SAD-u! Za Karmann je Scirocco bio zlatna koka. Prodajne brojke su pogodovale i Volkswagenu. Prva generacija modela Scirocco proizvodila se u Osnabrücku između 1974 i 1981. godine, a u tom je periodu producirano ukupno 504.153 primjeraka. Od toga je 230.477 primjeraka prodano na američkom tržištu! Već sa prvom generacijom pokazalo se da je Scirocco najproduciraniji model koji je Karmann proizvodio u svojim pogonima uopće. Druga generacija, koju dizajnerski potpisuje Herbert Schäfer iz kućnog dizajnerskog studija, proizvodila se između 1981 i 1992. gdje je producirano još 291.497 primjeraka. Monokultura legendarne Bube je uz Scirocco i Golf definitivno otišla u ropotarnicu povijesti!