Glavna prednost električnih romobila i električnih skutera (odnosno osobnih prijevoznih sredstava) je njihova praktičnost i ekonomičnost jer omogućuju brzo i jednostavno kretanje kroz gradske gužve, čime značajno štede vrijeme u usporedbi s automobilima ili javnim prijevozom, posebno na kraćim relacijama. Zakon o sigurnosti prometa na cestama osobno prijevozno sredstvo definira kao vozilo bez sjedećeg mjesta koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW te koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h.
Kompaktni su, lako se sklapaju i prenose, a ne emitiraju štetne plinove. Troškovi punjenja baterije su minimalni u odnosu na cijenu goriva (100 km vožnje stoji oko 13 euro centa električne struje), a održavanje je jednostavno i jeftino. Najskuplji kvar na električnom romobilu gotovo uvijek je kvar ili zamjena baterije, a to može biti do trećine ili polovice ukupne vrijednosti romobila pa treba izbjegavati duboko pražnjenje baterije. Među skuplje kvarove spadaju kvarovi na elektroničkim komponentama poput kontrolora motora.
Ipak, postoje i ograničenja poput nosivosti do 100 kg (neki modeli do 120 kg) te se ne mogu uvijek voziti u drugim prijevoznim sredstvima. Riječko Komunalno društvo Autotrolej ne predviđa prevoženje romobila ili bicikala u autobusima, a na ZET-ovoj web stranici piše da nije dopušten prijevoz bicikala, pa samim time i romobila, jer bicikl u putničkom prostoru, prilikom vožnje i kočenja, predstavlja opasnost za ostale putnike. Poznato je da se ne smiju smještati u prtljagu pri prijevozu zrakoplovima, ali su dopušteni na brodovima, trajektima i katamaranima, sukladno uputstvima i preporukama Međunarodnih konvencija te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, po kojima postupa i Jadrolinija, kao i ostali brodari, na Jadranu.
Što učiniti ako se zapale? Siniša Jembrih, zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba, kaže kako trend pokazuje da se globalno broj takvih incidenata povećava iz godine u godinu, a u Zagrebu od 2018. do travnja 2025. imaju zabilježeno 14 požara električnih romobila, što su u prosjeku dva požara godišnje. Najčešće je riječ o požaru baterije koju neće biti moguće ugasiti bez dolaska vatrogasne postrojbe pa ne pokušavajte gasiti sami, nego sigurno napustite prostor obavezno zatvarajući vrata za sobom kako se dim i toplina ne bi širili ugrožavajući druge i nazovite 193. Baterija izgori jako brzo i nije neuobičajeno da takav uređaj potpuno izgori u roku od nekoliko sekundi do dvije minute. Jako bitno je ponašanje prije eventualnog požara: poštujte upute proizvođača o punjenju, ne punite baterije tijekom noći već samo kad možete pripaziti na njih, ne punite ih na putu evakuacije (hodnik ili kod ulaznih vrata), upotrebljavajte samo originalne dijelove i mijenjajte istrošene dijelove, ne prekrivajte punjače, ne punite ih na prehladnim ili prevrućim mjestima, pratite bateriju (ako se pojavljuju napuhnuća, čudni zvukovi…). Strogo je zabranjeno biti “sam svoj majstor”. Kod baterija općenito je problem Thermal runaway kao pojava u kojoj porast temperature uzrokuje dodatno povećanje temperature u zatvorenom krugu, odnosno egzotermne reakcije unutar ćelije. Ta reakcija stvara još više topline, čime se dodatno ubrzava kemijska razgradnja, a to stvara još topline i proces se eksponencijalno pogoršava. Ipak, ne treba dizati paniku jer otkad je električne energije, ona je vodeći uzrok požara, no svjetski je trend da se broj požara uzrokovan ovakvim uređajima povećava.
Kupnja električnog romobila dugoročno je dobra opcija (novi stoji od 400 eura naviše). Roditelji putem mobilnih aplikacija mogu upravljati maksimalnom brzinom, a Xiaomijeva Mi Home omogućuje stvaranje “smart life” iskustva uključivanjem “zaključanog” načina rada koji otežava pokretanje romobila, praćenje preostalog kapaciteta baterije i prijeđene udaljenosti, promjenu načina vožnje (eco, standardni, sportski). Stvarni doseg jednog punjenja ovisi o masi vozača, terenu, načinu vožnje i vremenskim uvjetima. Na primjeru modela Xiaomi Scooter 5 Max litijska baterija kapaciteta od 477 Wh pruža domet do 60 km po punjenju koje može potrajati oko tri sata. Drugi modeli omogućuju do 70 kilometara, punjenje traje do 10 sati, a na doseg utječe i vanjska temperatura te u zimskim uvjetima, kad su temperature ispod 5 °C, doseg baterije se može smanjiti i do 30-40 posto u odnosu na deklarirani. Električni skuteri koji imaju certifikat otpornosti na vodu IP54 podnose prskanje vode, ali je preporučljivo izbjegavati vožnju po jakom pljusku.
Dostupne su i ekskluzivne verzije poput Mercedes-AMG E-Scootera, ali ćete pri tome samo skupo platiti izgled (oko 1400 eura), ne i performanse (snaga motora 500 W, najveća brzina 20 km/h, doseg do 40 km s jednim punjenjem baterije i nešto bolji ovjes). Xiaomi Mi Pro 2 Mercedes AMG uz snagu od 300 W i max 45 kilometara stoji oko 750 eura i omogućuje 25 km/h, uz masu od 14 kg. Ducati Pro II Evo AS s 350 W i maksimalnih 25 km/h stoji 550 eura, dok se za Lamborghini Alext Bronze WTS s 900 W snage, nosivosti do 120 kg i max 40 km dosega, treba izdvojiti 1000 eura. Ako se pitate isplati li se uvoz električnog romobila kupljenog izvan EU, na iznos do 150 eura carina se ne plaća, ali se obračunava 25% PDV-a. Za pošiljke iznad 150 eura plaćaju se i carina i PDV.
Jedno od čestih pitanja je kakve gume odabrati. Pune gume otporne su na bušenje, dugotrajnije su i često stabilnije jer ne gube tlak zraka, ali nude tvrđu, manje udobnu vožnju jer ne apsorbiraju udarce s neravnih površina. Prenose više vibracija na vozača, a to može uzrokovati umor i nelagodu na dužim ili neravnijim rutama. Gume punjene zrakom su udobnije i pružaju tišu vožnju jer zrak u gumi djeluje kao amortizer, imaju bolju trakciju na mokrim i skliskim površinama, lakše su i omogućuju bolju upravljivost, posebno na neravnom terenu. Tipični gradski električni romobili sa snagom motora od 300 do 700 W najčešće mogu svladati uspone od 10 do 18 posto (otprilike 6° do 10° nagiba), a jače verzije i do 22 posto.
U Rijeci i Osijeku može se od Bolta unajmiti električni romobil po cijeni 0,40 eura za otključavanje i 0,20 eura po minuti vožnje. U Hrvatskoj se najčešće koriste za kratke vožnje do 2 km, osobito petkom navečer oko 19 sati, kako bi se izbjegle gužve i problemi s parkiranjem, a postoje i testovi trijeznosti u aplikaciji.
Tijekom 2024. godine u Hrvatskoj su evidentirane 393 prometne nesreće u kojima su sudjelovala osobna prijevozna sredstva (245 takvih nesreća u 2023.). Iz MUP-a RH kažu da je u 2024. godini zabilježeno ukupno 4598 prekršaja vozača osobnih prijevoznih sredstava iz nadležnosti Zakona o sigurnosti prometa na cestama (3058 prekršaja u 2023. godini), od kojih je zabilježeno 3129 prekršaja nekorištenja zaštitne kacige (1924 prekršaja u 2023. godine) što je ujedno i najčešći prekršaj vozača osobnih prijevoznih sredstava (više od 66 posto prekršaja). Prometne nesreće (PN) u kojima sudjeluju osobna prijevozna sredstva najčešće se događaju u naseljenim mjestima (387 PN), i to na ravnim cestovnim potezima (142 PN) i raskrižjima (112 PN), a potom nogostupima (41 PN), pješačkim prijelazima (21 PN), zavojima (19 PN), biciklističkim stazama (15 PN), parkiralištima (13 PN) itd. U 2024. policijski službenici su utvrdili 24 prekršaja prekoračenja brzine kretanja osobnih prijevoznih sredstava.
Prijevoz osoba na osobnim prijevoznim sredstvima reguliran je člankom 158. Zakona o sigurnosti prometa na cestama – smije se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom, u suprotnom novčana kazna je 30 eura. U javnosti se mogu čuti izjave pješaka zabrinutih za svoju sigurnosti, ali iz MUP-a RH ističu kako s pojavom osobnih prijevoznih sredstava ne bilježe povećanu stopu stradavanja pješaka u cestovnom prometu.