Šezdeset godina Rolls Roycea Silver Shadow: Aristokracija na kotačima!

Rolls Royce Silver Shadow bio je 1965. najnapredniji proizvod marke do tada, a zahvaljujući čemu ubrzo postaje i najprodavaniji automobil marke za doba njezine nezavisnosti

Ono najbolje je na kraju najjeftinije, jer kvaliteta će ostati dugo nakon što se cijena zaboravi! Ovim riječima Sir Henry Royce, jedan od osnivača slavne marke, sažeo je cijelu filozofiju ovih aristokrata na kotačima. Za englesku manufakturu sa znakom Rollsa i Bentleya preciznost izrade i kvaliteta uvijek su bili ispred prodajnih količina. Ove karakteristike donosile su pozitivan imidž, ali su naposljetku rezultirali i konzervativnim proizvodima. Tek ponekad Rollsov razvojni bi se tim zaigrao i u tihim aristokratima ponudio nešto moderno, ali ponajprije u smislu luksuznijeg i udobnijeg boravka vlasnika Rolls Roycea u njihovim automobilima.

S predstavljanjem Silver Shadowa i Bentleya T u listopadu 1965. tvornički razvojni tim završio je zapravo desetljetni rad na najkompleksnijem i najmodernijem automobilu koji je tvornica do tada proizvela. Nikada u svojoj povijesti Rolls Royce nije u svojem modelu prikazao toliko individualnosti i napredne tehnologije kao u Silver Shadowu. Ovaj automobil bio je znak svježine u ortodoksnoj manufakturi koja je posustala pred zahtjevima tržišta i pokazala da može pratiti trendove, pa čak biti i ispred njih. Revolucionar je u svakom pogledu iznevjerio dotadašnje vrijednosti, ali u pozitivnom smislu. Ponudio je samonoseću karoseriju, nezavisan samonivelirajući ovjes na svim kotačima i na svim kotačima disk kočnice.

Samonoseća karoserija bila je proizvod Pressed Steela, tvrtke koju je Rolls Royce preuzeo krajem Drugog svjetskog rata, a u kojoj su ujedno i izrađene prve serijske tvorničke karoserije. Moderne linije iscrtao je J.P. Blatchley, a inicijalni plan bio je da opstane s tim linijama barem jedno desetljeće na tržištu kako bi se povratili visoki troškovi izrade alata za povezanih s novim načinom proizvodnje karoserije. No te linije provlačile su se kroz program Rollsa sve do kasnih devedesetih… Cijena dizajna bilo je smanjenje ukupnih proporcija u odnosu na prethodnike. Usporedba s Silver Cloudom III rezultirala je 9 cm kraćim osovinskim razmakom i čak 17 cm nižom ukupnom visinom. Ipak, to ne znači da je Rolls zanemario tradicionalnu udobnost svojih automobila. Prostornost je ostala na nivou, a uz to sada je povećan i prtljažnik.

Cjelokupna niža silueta rezultira naposljetku i novim dizajnom prepoznatljivog hladnjaka koji je sada dobio kvadratične proporcije. I u pogledu korozije Rolls se pokazao kao savjestan domaćin. Pocinčana je, a po prvi puta su poklopci prtljažnika i motora, te vrata izrađeni od aluminija. Ispod karoserije nalazilo se pravo bogatstvo tehničkih novotarija, kojima je javnost bila zapanjena. Od svih, najinteresantniji je svakako dvodijelni visokotlačni hidraulični sistem kojeg je Rolls Royce izradio po uzoru na patent Citroëna, ali u ovom slučaju sistem je nivelirao karoseriju samo kod promjena opterećenja, pri tom ne vršeći nikakvu ulogu elastičnog ovjesa. Dakle, sistem je služio za automatsko održavanje određene visine karoserije i za kočenje. Svaki hidraulični sistem je bio potpuno odvojen i neovisan. Regulacija nivoa radila je stalno u dva radna režima. Prvi je bio za vrijeme stajanja kada se karoserija podizala i spuštala otprilike u taktu oko 12 mm na sekundu, kompenzirajući ukrcaj ili iskrcaj putnika ili stvari. Drugi režim bila je vožnja kada je korekcija visine bila oko 12 mm na 1 – 2 minute. Ova spora korekcija imala je svrhu samokompenzacije olakšanja karoserije zbog pražnjenja rezervoara goriva koji je imao obujam od čak 109 litara, a prosječna potrošnja ovog aristokrata iznosila je između 15 i 20 l/100 km!

Već 1969. sistem je uklonjen sprijeda jer je navodno bio relativno besposlen! Cjelokupni pritisak u sistemu održavale su dvije pumpe pokretane preko bregaste osovine. Zajedno s proizvođačem kočnica Girling, Rolls Royce je razvio i jedinstveni sistem kočnica. Silver Shadow i Bentley T konačno imaju disk kočnice na svim kotačima, ali s trostrukim sistemom. Svaki prednji kotač opremljen je s dvije odvojene kočione čeljusti s po 2 kočiona cilindra, a svaki stražnji s po jednom kočionom čeljusti s 4 kočiona cilindra. Diskovi su uz to bili posebnom obradom prilagođeni sprečavanju visokofrekventnog cviljenja diskova. Posebnom geometrijom ovjesa Rolls je uspio spriječiti podizanje stražnjeg kraja vozila pri kočenju, kao i poniranja prednjeg.

U automobilu koji je bio prepun tehničkih finesa jedino je V8 agregat sa 6230 ccm svoje podrijetlo vukao još od Silver Clouda iz 1959. godine ali uz sada potrebne modifikacije zbog potreba pogona hidrauličnih pumpi. O snazi motora Rolls nije nikada javno govorio, a s obzirom na to da je karoseriju mase preko dvije tone mogao potjerati do 200 km/h možemo barem približno vizualizirati taj motorni potencijal.

Interijer je bio klasična slika Rolls Royceove tradicije. Svako prednje sjedište podešavalo se električnim putem u osam pozicija, a sjedala su bila presvučena najkvalitetnijom kožom braće Connolly koja je prolazila rigorozne kontrole kvalitete. Instrumentalna ploča izrađena je od lješnjakovog drveta, a za razliku od prijašnje koncepcije kada su svi instrumenti bili centralizirani u sredini kokpita, sada su instrumenti ugrađeni u pogledu vozača – odmah iza upravljača. Uz doplatu Rolls je isporučivao i klima-uređaj koji je popunio posljednji slobodan prostor ispod poklopca motora. Bio je to najsavršeniji uređaj te vrste na tržištu, a ispunjavao je prohtjeve i najmušičavijih vlasnika ovih nobl automobila.

Prozori se na svim vratima spuštaju i dižu električnim putem, a vozač je ispred sebe imao pod kontrolom cjelokupan električni sustav putem mnoštva signalnih žaruljica. Jedina razlika između Silver Shadowa i Bentleya T mogla se uočiti tek pri pogledu na maske hladnjaka i prepoznatljive figurice tvrtke na njima. Prodaja je već u početku nadmašila očekivanja proizvođača, tako da se lista čekanja ubrzo protegla na dvije godine što je uzrokovalo i nastanak svojevrsnog crnog tržišta. Vlasnici do dvije godine starih automobila s niskim brojem kilometara, mogli su svoje automobile prodati po nabavnoj cijeni novog! Kupci takvih automobila još su uvijek mogli mirno spavati s obzirom na to da je tvornica uz automobile davala trogodišnju garanciju. Već godinu nakon prezentacije karoserijska tvrtka H.J. Mulliner Park Ward na tržište izbacuje karoseriju limuzine s dvoja vrata i kupe verziju s dvoja vrata koja zbog oblika krova nudi malo skučeniji smještaj putnika straga. Od 1967. dostupni su i kabrioleti iz iste radionice, kojih je do 1971. producirano 505 kao Silver Shadow i 41 kao Bentley T. 1971.

Rolls Royce je na bazi Silver Shadowa producirao i vlastiti kabriolet po imenu Corniche kojeg je producirao od 1971 do 1981. Silver Shadow i Bentley T postali su najuspješnija modelska generacija u povijesti Rolls Roycea.

Po prvi puta tvrtka je s ponosom prodaju umjesto u stotinama izražavala u tisućama primjeraka, a uz to kvaliteta je ostala tradicionalna. Čak niti kolaps marke koji se dogodio 1971. (razdvojeno poslovanje automobilskog sektora i aeronautike), nije utjecalo na uspjeh Silver Shadowa koji prodaju drži na oko 2000 primjeraka godišnje. U veljači 1977. zahvaljujući tržišnom uspjehu ušao je i u drugu generaciju, a koja je najprepoznatljivija po novim branicima s dodatkom sloja crnog poliuretana zbog pasivne sigurnosti. Reviziju je doživio i interijer uz i dodatak novog dvozonskog klima uređaja.

Obujam V8 motora već je ranije povećan na 6750 ccm, a što je pretpostavljalo vjerojatnost da je Silver Shadow II dobio i koju KS više. Revidiran je i ovjes što podrazumijeva širi trag kotača uz i povećanje međuosovinskog razmaka, a tvrtka također primjenjuje konačno na upravljaču sistem letve i zupčanika. Novi model je definitivno postao još udobniji i upravljiviji, ali za još samo tri godine prebivanja na tržištu. Silver Shadow i Bentley T producirani su između 1965. i 1980. u ukupno 31.473 primjerka (svi derivati bez modela Corniche).

Obična limuzina prve serije proizvedena je u 16.717 primjeraka, a druge serije u 8425 primjeraka. Produžena limuzina prve serije proizvedena je u 2780 primjeraka, Bentley T prve serije izrađen je u 1712 primjeraka, a druge 558 primjeraka.

Kabriolet Silver Shadow Mulliner Park Ward izrađen je u 505 primjeraka dok je sa znakom Bentleya izrađen samo 41 primjerak… Silver Shadow uspješno je ostvario zadatak uvođenja marke u moderno doba uz zadržanu poruku osnivača: najbolje za one koji su to spremni i dobro platiti!

Samo