Kretanje vozilom unatrag može se učiniti samo na kratkom dijelu ceste i ako se time ne ugrožava ili ometa druge sudionike u prometu. Što točno znači kratak dio ceste, nije precizirano. Ocjena dužine, odnosno kratkoće prepuštena je u pravilu policijskim službenicima i sudu u krajnjem slučaju. No znate i sami, što je puno, previše je! Moraju biti uključeni svi pokazivači smjera, sva 4. Vozač se dužan kretati onom stranom kolnika kojom se do tada kretao vožnjom unaprijed i dakako, vozač je dužan propustiti vozilo koje dolazi iza njegovog vozila. U slučaju da vozač prilikom kretanja vozilom unatrag postupi suprotno tako propisanim obvezama, kazna je 30 eura. Plaćanje u roku posebno se stimulira, kao što znate!
Znači li minorna kazna i minorno djelo? Automobil je opasna stvar i kad vozite naprijed, ali i unatrag! Postoje sada sustavi za prepoznavanje pješaka, kamere u vozilima, senzori za vožnju unatrag, zvučni signali… Čuda, no začudili bi se neki činjenici kako vozni park u našoj zemlji nije odveć mlad. Nemaju svi nova vozila, niti su sva opremljena kojekakvim pametnim sustavima, a računajte i na to da pješaci koračaju, biciklisti i drugi vozači voze zadubljeni u svoje misli sa slušalicama, zauzetim rukama možda i glavom u oblacima i ne očekuju baš kretanje drugih vozila unatrag. I vi se njima stvorite ni od kuda, neočekivano.
Vožnja unatrag za većinu iskusnih vozača nije neki problem. Provjera, retrovizori, okret, senzori, kamera tko ima, pažljivo, polako. Što točno znači ona obaveza da unatrag možete voziti samo na kratkom dijelu ceste, zakon kao što rekosmo ne precizira. Još manje precizira točan sadržaj obaveze da se to čini jedino ako se time ne ugrožava ili ometa druge sudionike u prometu. Međutim, krenu li stvari po zlu i te kako će se secirati svaki vaš pokret, svaka misao pri vožnji unatrag, raščlanjivat će se i tražiti dlaka u jajetu. Takve raščlambe i pomne analize i vještaka i suda osobito u kaznenim postupcima koji se vode protiv vozača daju jasne smjernice i odgovore na pitanja što to točno znači. Što se to točno traži od vozača? Vožnja unatrag traži ne samo krajnji oprez, gotovo šuljanje metodom: kao miš iz brašna, vožnja: kao po jajima! Ne samo to! Da biste izbjegli odgovornost, a prije toga i štetne posljedice vožnje unatrag, nalet na nešto ili još gore na nekog ako drugačije ne ide, ako je zaista komplicirana situacija u igri, ako postoji mogućnost lošeg ishoda, tražite pomoć, neka vam netko pomogne, sugerira ili čak izađite sami iz vozila i pogledajte!
Naime, vezano uz tumačenje, davanje preciznog sadržaja zakonskom zahtjevu da možete voziti unatrag jedino ako se time ne ugrožava ili ometa druge sudionike u prometu Županijski sud u Zagrebu u presudi Kž-190/2024-8 od 18. 3. 2025. zauzeo je iznimno važno, zanimljivo i nadasve korisno stajalište koje je ujedno i izvrstan smjerokaz vozačima pri aktivnostima koje treba poduzeti pri vožnji unatrag. Vozač vozila prije nego što je započeo vožnju unatrag mora se uvjeriti da time ne ugrožava ili ne ometa druge sudionike u prometu, odnosno uvjeriti se na siguran način da bez opasnosti za druge sudionike u prometu to može učiniti. „Kada se ima u vidu da se prema citiranoj odredbi ZSPC vožnja vozilom unatrag može učiniti samo na kratkom dijelu ceste, izlazak vozača iz vozila, pomoć suvozača ili slučajnih prolaznika nisu niti neživotne, niti neprimjenjive reakcija vozača, a da bi se poštovala citirana prometna odredba i na siguran način poduzela vožnja unatrag. Točno je da zakon ne propisuje angažiranje putnika u vozilu ili drugih sudionika u prometu radi omogućavanja poduzimanja radnje kretanja vozilom unazad. Međutim, ZSPC nalaže vozaču uvjeriti se da radnju može provesti na siguran način, dakle, vozač je taj koji će izabrati sredstvo kojim će se uvjeriti da planiranom radnjom u prometu neće izazvati opasnost za ostale sudionike u prometu pa, po potrebi, tražiti pomoć putnika u vozilu ili slučajnih prolaznika. Karakteristike vozila, preglednost u smjeru namjeravanog kretanja, neopremljenost vozila pomoćnim sredstvima koja bi omogućavala sigurno kretanje vozila unazad ne oslobađaju vozača odgovornosti za kršenje prometnog propisa, izazvanu prometnu nezgodu i nastalu posljedicu. Citirana odredba ZSPC je vrlo jasna, vozač vozila je taj koji se mora uvjeriti da kretanje vozilom unazad može učiniti bez opasnosti za ostale sudionike u prometu, a posebno na mjestima kao što su prilazni kolnici stambenih zgrada gdje može očekivati nailazak pješaka kao posebno ranjive i nezaštićene kategorije sudionika u prometu.“
U konkretnoj pravnoj stvari vožnja unatrag rezultirala je smrću pješakinje. Zbog nastupjele smrtne posljedice u prometnoj nesreći vodi se kazneni postupak, a kazneni zakon za kazneno djelo protiv sigurnosti prometa izazivanjem prometne nesreće u cestovnom prometu sa smrtnom posljedicom, predviđa izricanje kazne zatvora. Trenutak nepažnje u tili čas i onih nevelikih 30 eura za prekršaj koji se tiče vožnje unatrag pretvori u zatvorsku kaznu i što je još bitnije odnese nečiji život. Zauvijek.
I nikako nemojte zaboraviti još nešto. Postoje i apsolutne zabrane vožnje unatrag! Za početak autocesta. Na autocesti vozač se ne smije kretati vozilom unatrag, osim na površinama izvan kolnika koje su za to posebno uređene, a ako ipak tako postupi, prema članku 140. stavku 5. ZSPC-a prijeti mu propisana novčana kazna u iznosu od 390,00 do 920,00 eura, te mu se u evidenciju upisuju i 3 negativna prekršajna boda (stavak 6.). Sukladno članku 145. ZSPC-a prethodna zabrana kretanja vozilom unatrag, kao i odgovarajuća kaznena odredba primjenjuju se i na promet na brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila.
Tunel! Vozač koji se vozilom kreće kroz tunel ne smije se vozilom kretati unatrag. Kazna? suprotno postupanje člankom 146. stavkom 2. ZSPC-a zapriječena novčana kazna u iznosu od od 130,00 do 260,00 eura.
Dakle, budite oprezni, držite se zakona i pri vožnji unazad.