Vlada Republike Hrvatske uputila je Hrvatskom saboru prijedlog Zakona o naplati cestarine. Njime se po prvi puta uspostavlja zakonodavni okvir kojim se uređuje jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u RH. Što je novo? Štošta će biti novo i po prvi puta viđeno!
Propisuje se da pravo na upotrebu autoceste i objekta pod naplatom na kojima je uspostavljen elektronički sustav naplate cestarine (ESNC) stječe uključenjem, koje obuhvaća prijavu podataka s registarske pločice vozila u ESNC i valjanog sredstva plaćanja te serijskog broja ili crtičnog koda ENC uređaja (obvezno za teško vozilo, alternativno za lako vozilo).
Uključenje u ESNC može se provesti na sljedećim naplatnim korisničkim mjestima: putem jedinstvenog nacionalnog web prodajnog mjesta za uključenje u ESNC, putem mobilne aplikacije za uključenje u ESNC i drugih digitalnih servisa, na namjenskim stazama za brzo uključenje u ESNC, u prodajnim uredima subjekata za naplatu cestarine, na prodajnim mjestima trećih osoba s kojima su subjekti za naplatu cestarine sklopili ugovor o posredovanju.
Odmah se u zakonu povelo računa o onima koji kane izbjeći zakonsku obvezu. Zakon propisuje da je vozač vozila, koji upotrebljava autocestu odnosno objekt pod naplatom bez uključenja u ESNC, za korištenje autoceste odnosno objekta pod naplatom dužan platiti naknadu cestarine i posebnu naknadu (zakonski penal) zbog upotrebe autoceste odnosno objekta pod naplatom bez uključenja. Pažnja, ne samo vozač već i vlasnik, a i još neke osobe su u mogućem problemu, ukoliko se vozač odluči zaobići propis! Za naknadu cestarine i posebnu naknadu (zakonski penal) zbog upotrebe autoceste odnosno objekta pod naplatom bez uključenja solidarno s vozačem odgovaraju vlasnik vozila, osoba koja ima pravo koristiti vozilo na temelju ugovora o leasingu ili sličnog ugovora te korisnik ENC uređaja.
Zakonom o cestama propisane su iznimke od plaćanja cestarine, za osobe kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 80% ili više postotaka te HRVI sa 100% tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100%, za jedan osobni automobil koji imaju u svom vlasništvu, odnosno koji koriste na temelju ugovora o leasingu, uz pravo Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara na nadoknadu iznosa cestarine koji nisu ostvarili iz državnog proračuna.
Iako se predloženi Zakon o naplati cestarine planira donijeti do kraja 2025. godine, stupanje na snagu odredbi o novom sustavu elektroničke naplate cestarine u slobodnom prometnom toku utvrđeno je za 1. ožujka 2027., do kada se naplata cestarine mora provoditi u postojećim sustavima koje su implementirali društvo Hrvatske autoceste d.o.o. i koncesionari.
Prijelazno razdoblje za korisnike autocesta s paralelnim radom novog i postojećih sustava naplate nije predviđeno – danom početka funkcioniranja novog sustava prestaju raditi sadašnji sustavi naplate, na svim autocestama.
Kako bi se korisnici pravovremeno i na detaljan način upoznali s funkcioniranjem novog sustava naplate cestarine, bit će otvorena web stranica novog sustava www.crolibertas.hr, sa svim informacijama o razvoju sustava. Navedena web stranica će postati nacionalni web portal novog sustava, na kojem će se omogućiti uključenje u sustav minimalno tri mjeseca prije puštanja novoga sustava u funkciju. Korisnici će na navedenoj web stranici dobivati jasne upute oko načina uključivanja po oba modela (ENC, ALPR) i načina plaćanja (gotovinsko ili kartično).
Uključivanje u sustav bit će moguće provesti i na prodajnim mjestima društva Hrvatske autoceste d.o.o. i koncesionara, putem mobilne aplikacije sustava te na prodajnim mjestima trećih osoba s kojima će upravitelji autocesta ugovoriti takve usluge.
Korisnici će prije puštanja sustava u funkciju moći, ako tako odluče, provesti povezivanje postojećih ENC uređaja s registarskim pločicama vozila te prijaviti u sustav sve podatke propisane Zakonom.
