Proizvođači automobila su jačanjem ekološke svijesti i svijesti o pravima potrošača, ali i pritisnuti ekonomskom krizom morali pomiriti brojne kontradiktornosti. Proizvode brže, a štedljivije automobile. Veće i sigurnije, a opet lakše. Raznovrsnije, a jeftinije. Kompleksnije, a onda jamče za njih i do sedam godina. To sve stoji, a automobili ne poskupljuju bitno. Jesmo li mi kao potrošači u cijeloj situaciji konačno na dobitku, rade li proizvođači nama u korist ili je posrijedi nešto drugo? Kako biste se osjećali da vam netko nepoznat tek tako pokloni nešto vrijedno? Neminovno biste postali sumnjičavi. Što zapravo želi i kakve su mu namjere? Pet ili sedam godina jamstva zvuči dobro, no jeste li pročitali sitna slova? Bismo li preživjeli bez 30-ak upravljačkih jedinica po automobilu ili skupog turbopunjača koji nam snagu čini lako dostupnom? Troše li LED svjetla doista manje energije od konvencionalnih ili čak ksenonskih svjetala te ima li smisla obojiti automobil u mat lak? Tragajući za ovim i sličnim odgovorima i sami smo razbili neke predrasude.
Jamstveni rokovi
Nekad godinu dana jamstva ili manje, danas tri, pet, čak i sedam godina. Što se dogodilo? Rast samopouzdanja proizvođača je očigledan, poručuju nam kako su im automobili pouzdaniji i kvalitetniji. Oni to doista i jesu, no zadržati prava iz jamstvenog ugovora nije sasvim jednostavno. Prije svega, dijelovi koje obuhvaća jamstvo su pomno odabrani. Zahvaljujući informatizaciji, u središnje servere proizvođača dnevno se slijevaju milijuni informacija o vrsti kvara, vremenu nastanka kvara i broju prijeđenih kilometara. Statističkom obradom može se doći do vrlo preciznih podataka koji dijelovi koliko traju i pod kojim uvjetima. Zatim ih se projektira da traju malo dulje, propišu se uvjeti uporabe i jamči se za njih. Zvuči sjajno, no nije rijetkost da veći kvarovi počnu nastupati nedugo nakon isteka jamstvenog roka. S druge strane, zadržavanje prava iz jamstvenog ugovora podrazumijeva redovito održavanje u ovlaštenim servisima što se na prvi pogled ne čini kao velika žrtva. Ulje, filteri, diskovi i pločice su u pravilu skuplji, baš kao i radni sat, no razlike ipak nisu tako drastične. No doživite li, primjerice, udes, priča je drugačija. Troškovi su veliki, a pregovora nema. Zadržati jamstvo znači mijenjati sve što ovlašteni servis smatra potrebnim. Tu leži novac. Najčešće se naplaćuje od osiguravajuće kuće, no skrivite li nesreću i nemate kasko osiguranje, napunit ćete blagajnu servisa. Naravno, želite li zadržati jamstvo.
Motori s prednabijanjem zraka
Engleska kovanica downsizing determinira današnju strojogradnju. Zbog što manjih emisija ugljičnog dioksida proizvođači se sve više okreću manjim turbonabijenim motorima. Što to znači za vozače? U operativnom smislu dostupniju snagu i manju potrošnju, iako ne u svim režimima vožnje. Ovi motori racionalnije troše gorivo samo u uvjetima djelomičnog opterećenja kad rade sa siromašnom smjesom, dok kod punog opterećenja popiju koliko i njihova atmosferska braća. No za razliku od konvencionalnih motora ovi imaju najmanje turbopunjač i sofisticirani sustav ubrizgavanja goriva pod visokim tlakom. A pokvari li se i jedan od spomenutih dijelova, trošak će nadmašiti sve ono što ste do tada uspjeli uštedjeti manjom potrošnjom goriva. Jednostavnije je uvijek pouzdanije, no turbomotori su postali općeprihvaćena činjenica. Vrlo malo proizvođača ima atmosferske motore (Mazda i Subaru su primjeri).
Elektronički sklopovi u automobilma
Priznajemo, lijepo je prepustiti elektromotorima da odrađuju naš posao oko podizanja prozora, pomicanja sjedala, okretanja upravljača, stabilizacije vozila, grijanja, hlađenja itd. No sve to zahtijeva upravljačke jedinice, drugim riječima računala koja upravljaju spomenutim, ali i svim drugim važnijim procesima poput onih u i oko samog motora. Ne treba biti informatički ekspert da shvatite da gdje ima dima ima i vatre. Drugim riječima, gdje ima računala ima i virusa, nepredvidivih događaja, bugova i svih onih sitnica kojima nas naša kućna računala svaki dan uveseljavaju. Toga nisu lišena ni računala u vozilu kojih ponekad ima i više od 40. Imati računalo u vozilu znači redovito ga programirati s tvorničkim paketima softwarea, a to znači posjet ovlaštenom servisu. Osim toga, dogodi li se bilo kakav kvar uzrokovan računalom, nema načina da ga sami otklonite, nego još jednom pravac ovlašteni servis sa svime što taj posjet nosi.
LED svjetla
Ne griju se, troše manje električne energije i dugotrajnija su. Da, u baterijskoj svjetiljci. Kad govorimo o diodama koje trebaju osvijetliti 200-tinjak metara ceste ispred vozila vrijedi samo posljednja tvrdnja – dugotrajnija su. Pogledate li modul LED svjetala sa stražnje strane pronaći ćete velike rebraste površine namijenjene hlađenju. Naime, LED svjetla (kratka i duga) možda ne griju sprijeda, no griju straga jer troše prilične količine električne energije, više nego halogena ili ksenonska svjetla. Njihova glavna prednost je mogućnost prilagodbe svjetlosnog snopa uvjetima vožnje. Diode su obično grupirane te uključivanjem i isključivanjem pojedinih grupa dioda moguće je postići različite oblike i duljine svjetlosnog sklopa. Tako je moguće voziti sa stalno uključenim dugim svjetlima, dok diode formiraju zasjenjenu zonu u koju onda sustav smješta vozilo koje nailazi ili na koje se nailazi. Tu je, naravno, i cijena. Ako razbijete ksenonsko svjetlo, novo će vas stajati u prosjeku od 7000 kuna na više. LED svjetlo stoji najmanje 30% više.
Automatski mjenjači
Složit ćete se, olakšavaju vožnju. Klasični automatski mjenjači su i pouzdani, a prednost im je što zahvaljujući hidrodinamičkom pretvaraču okretnog momenta ublažavaju nasrtaj okretnog momenta na dijelove prijenosa snage. Zato su pogodni za ugradnju na motore velikih snaga i okretnog momenta. No moderni automatski mjenjači više nisu samo mehanički zbir planetarnih zupčanika. Tu su i kontrolni moduli koji razmišljaju kada uključiti pojedini stupanj prijenosa, a ta se razmišljanja ponekad ne poklapaju s našima. Osim toga, automatske mjenjače kakvi god bili, u ovlaštenom servisu ne popravljaju. Otklonit će kvar ako je programske prirode, dok se za sve ostale, veće kvarove, mijenja cijeli mjenjač. Kupite li recimo VW Golf s DSG mjenjačem, nakon sedam godina cijeli automobil vam vrijedi kao mjenjač. Razmislite o tome prije ispunjavanja liste dodatne opreme. Ručni mjenjači su i dalje najpouzdaniji. Druga je stvar što nepažnjom vozača mogu stradati spojke.