Katastrofalna statistika od čak 10,3 poginula na sto tisuća građana uvijek je valjani alibi, podloga za oštrije kazne za sudionike u prometu! Tako je polovinom veljače na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u Bosni i Hercegovini. Počinitelji prometnih prekršaja sad mogu biti kažnjeni i novčanim kaznama do tisuću konvertibilnih maraka. Navedena kazna propisana je vozače za koje bude utvrđeno da su prekoračili dopuštenu brzinu za više od 30 km/h te za one koji će vozilima upravljati u alkoholiziranom stanju.
Kažu kako čovjek svugdje u svijetu može steći i imati prijatelje, ali samo u BiH “jarane” te da se s gostoprimstvom koje ljudi u toj zemlji mogu pružiti ni jedna druga država ne može mjeriti. U tom skrbnom nastojanju da se pomogne putniku namjerniku treba istaći i novu zakonsku odredbu prema kojoj onima koji budu imali više od 1,5 promila alkohola u krvi slijedi obavezna mjera zadržavanja u policijskoj postoji do otriježnjenja. Neovisno što taj proces kod različitih vozača različito traje, zakonska je procjena kako je za to potrebno najviše do dvanaest sati, koliko je najdulje trajanje takvog zadržanja. Nemojte se zavaravati, zadržavanje do otriježnjenja, a najdulje 12 sati, nije predviđeno samo za vozača kod kojeg se utvrdi količina alkohola u krvi iznad 1,5 g/kg, nego i kod onoga koji odbije testiranje, a pokazuje znakove poremećenosti izazvane djelovanjem alkohola. Odbijanje testiranja nije put ka sreći, evidentno. Uz zadržavanje do otriježnjenja za stanje iznad magične granice iznad 1,5 g/kg ide i “prigodna, prikladna” novčana kazna propisana u iznosu od 400 do 1000 KM. Za vožnju pod utjecajem alkohola u rasponu od 0,8 do 1,5 g/kg predviđena je novčana kazna od 100 do 300 KM, dok je kazna od 50 do 250 KM predviđena za slučajeve od 0,3 do 08 g/kg. Za vožnju pod utjecajem alkohola do 0,3 g/kg propisana je kazna od 50 KM.
Zakonodavac je kod izmjena i dopuna Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u Bosni i Hercegovini vodio računa i o štetnim posljedicama buke po zdravlje čovjeka. Brzi i žestoki momci koji kreću uz škripu guma morat će za tu zvučnu kulisu izdvojiti stanoviti novčani iznos, jer se za vozača koji prilikom pokretanja vozila iz mjesta naglo povećava brzinu kretanja na način da dolazi do stvaranja prekomjerne buke i škripe propisuje novčana kazna od 50 do 250 KM. Zakonodavac je vodio računa i o “dobrom društvu” i njegovu smještaju u vozilu, naime propisuje se kazna od 40 KM za vozače koji na prednjem sjedalu prevoze osobu koja je očito pod utjecajem alkohola ili opojnih droga. Ako se na tom mjestu prevozi dijete mlađe od 12 godina, kazna je od 200 do 1000 KM.
Mobiteli zabranjeni i biciklistima
Nisu se s uma smetnuli ni biciklisti kao sudionici u prometu. Važno je to i za građane Republike Hrvatske iz pograničnih područja koji se često znaju zaletjeti biciklima preko. Biciklisti oprez, oboružajte se reflektirajućim prslucima. Naime, kazne su predviđene za vozače bicikla koji od prvog sumraka do potpunog svanuća, kao i danju u slučaju smanjene vidljivosti, ne koriste svjetloodbojni prsluk ili odgovarajuću retroreflektirajuću opremu koja osigurava primjerenu uočljivost vozača bicikla ili bicikla. Kazna je propisana i za vozača bicikla, mopeda, lakog motocikla, motocikla, tricikla, lakog četverocikla ili četverocikla koji prevozi osobu koja je pod utjecajem alkohola, odnosno psihoaktivnih tvari ili iz drugih razloga nije sposobna upravljati svojim postupcima.
Što se tiče biciklističke kacige, dragi biciklisti za vas te obveze nema. Međutim, kazna se plaća ako vozač bicikla stariji od 18 godina biciklom prevozi dijete mlađe od osam, ako na biciklu nije ugrađeno posebno sjedalo prilagođeno uzrastu djeteta i čvrsto spojeno s biciklom, te ako dijete na glavi ne nosi zakopčanu zaštitnu kacigu. Pored toga, toplo se savjetuje biciklistima da u svrhu izbjegavanja kažnjavanja čvrsto drže upravljač bicikla (ne drže ruke npr. u džepovima ili prekrižene na prstima – što je prizor koji se zna vidjeti) i ne miču noge s pedala. Naime, zabranjeno je vozačima bicikla, mopeda, lakog motocikla i motocikla koristiti mobilni telefon, imati slušalice za radiouređaje na oba uha, ispuštati upravljač iz ruku, osim kad najavljuje promjenu smjera kretanja, te sklanjati noge s pedala.
Odzvonilo i antiradarima
Vozač tijekom kretanja vozila u prometu na javnoj cesti, dakako, ne smije koristiti mobilni telefon, odnosno druge uređaje za komuniciranje ako nema, ne koristi, opremu koja omogućuje komuniciranje bez angažiranja ruku tijekom vožnje. Također, vozač ne smije koristiti audio, odnosno videouređaje (dakle, prati se tehnologija i njezina dostignuća) na način da ne čuje zvučne signale drugih sudionika u prometu. Što se tiče “antiradara”, ni na njih se nije zaboravilo. Ne samo da se ne smiju u vozilu koristiti niti nalaziti uređaj/sredstvo koje može ometati rad uređaja za mjerenje brzine kretanja vozila, tj. za dokumentiranje prekršaja, nego je zabranjeno i reklamirati ih te stavljati na tržište.
Vozače uvijek, osim alkohola, zanimaju pitanja koja se tiču financijskog udara zbog prekoračenja brzine. Nećemo duljiti, 400-1000 KM predviđeno je za prekoračenje brzine viš od 30 km/h, za prekoračenje od 20 do 30 km/h kazna je u rasponu od 100 do 300 KM, a za neznatno prekoračenje od 10 do 20 km/h propisan je iznos od 50 KM.
Kao što smo uvodno rekli, pješak se tijekom kretanja kolnikom ne smije koristiti mobilnim telefonom niti imati slušalice na oba uha (40 KM kazna, kao i za identično postupanje biciklista i ostalih vozila na dva kotača). Jednim uhom mora se osluškivati svijet oko sebe! Automobilom, biciklom, pješice, ma čime god da krenete put opjevane Bosne i Hercegovine, pazite na propise. Naći ćete u toj začudno čarobnoj zemlji posve sigurno stvari na koje se mudrije može utrošiti novac.