Policija je do sada za razna kaznena, prekršajna djela i prometne nesreće izuzela desetak tisuća slučajeva iz naše baze podataka i sigurno da je svaka snimka poslužila za rasvjetljavanje pojedinog slučaja. Na tim se snimkama sve vidi, tko je prošao kroz crveno, tko je skrivio nesreću, tko je opljačkao kiosk, tko je započeo sukob, bilo što, govori nam to Mate Kraljević, dipl. ing. prometa, viši savjetnik zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, koji nam otkriva detalje videonadzora u Zagrebu.
Gradonačelnik je bio idejni začetnik ideje, a samo postavljanje krenulo je 2011. godine. Danas, Zagreb na 156 pozicija ima ukupno 468 kamera i sve su povezane u isti sustav.
– To je jedan set kamera, na svakoj poziciji su po tri kamere, dvije fiksne kojima se zada zadatak što se snima, a jedna je pomična koju komunalni i prometni redar može kontrolirati, zumirati i snimiti točno ono što on želi – govori nam Kraljević.
Snimke se predaju samo na policijski nalog
Kamere snimaju 24 sata na dan, Grad Zagreb je vlasnik te baze podataka, a otkad je na snagu stupio GDPR, nova europska konvencija o zaštiti osobnih podataka, uvedene su vrlo stroge mjere za postupanje s tom bazom podataka. Tako Grad, odnosno komunalno i prometno redarstvo nadziru sve što se ne bi trebalo događati na zelenoj površini, te krivo parkirana vozila, a upravo to se i najviše kažnjava.
– Sve ono drugo, nesreće i kaznena djela, to nije naša nadležnost, ali policija može retroaktivno izvući te snimke koje kasnije rasvjetljavaju događaj: tko je krivac nesreće, tko je opljačkao trgovinu, ako se netko potukao u križanju… Čuvamo te snimke 30 dana, ali ih ne dostavljamo policiji jer to nije naša nadležnost. Policija nam se javlja – kaže Kraljević, te nam objašnjava postupak kada se uhvati krivo parkirano vozilo.
– U našem nadzornom centru sjede komunalni i prometni redari, svaki gleda svoja zaduženja i kamera sama detektira ako je netko na njezinom području parkirao krivo. Tada prometni redar zumira to vozilo, uzima četiri slike i to pohrani. Nakon određenog vremena, Grad Zagreb i MUP imaju sporazum, mi dobivamo podatke o vlasniku vozila i šaljemo mu na kućnu adresu obavijest o počinjenom prekršaju i da mora platiti kaznu – navodi Kraljević.
Cilj nam je red
Premda ne otkriva koliki je broj takvih prekršaja na mjesečnoj bazi, ipak kaže:
– Ima toga puno, ali nama je cilj red, da vozači više ne parkiraju gdje god tko hoće. Kad imaš gdje parkirati, onda nema opravdanja za to. Ako hoćete uvesti red, onda se zakon onakav kakav je donesen mora i poštivati.
– Uvjeravam vas, gdje god smo postavili kamere, sigurno je da bolje funkcionira promet i sve jer su mnogi, kad su dobili obavijest za pogrešno parkiranje, shvatili da to više ne mogu raditi. Ako je netko parkirao u Šubićevoj na prometnoj traci nama je važno da bude kažnjen. Red i samo red, to je sve što se traži – govori nam viši savjetnik gradonačelnika.
Navodi kako su kamere stvarno pridonijele boljoj sigurnosti.
– S njima nećemo dovesti sigurnost građana na razinu da se nikad neće ništa dogoditi, ali će se osjećati sigurnije. Nama je cilj da građani znaju gdje su kamere i da ih se snima. Neka bude apsolutni red, sve i da nema niti jedne kazne – kaže Kraljević.
Funkcija žutog boksa
A upravo kako bi se uspostavio red, posebice u prometu, Grad Zagreb želi retroaktivno kažnjavati vozače koji ostanu u raskrižju.
– Prema čl. 62, zakona o sigurnosti prometa, kada vozilo ostane u križanju i onemogući drugom vozilu da prođe to se kažnjava s 1000 kuna, no još nitko za to nije dobio kaznu, a svaki dan svjedočimo takvim situacijama u prometu. Jednostavno, to je fizički nemoguće. Pa neće policajac uletavati u gužvu i raditi još veći kaos, to se može kažnjavati jedino kamerama. Zato je Grad Zagreb predložio Ministarstvu prometa da Grad, kako su to već napravile neke druge europske zemlje, uvede žuti boks (tzv. yellow box). Radi se novi pravilnik o prometnoj signalizaciji, a mi smo na vrijeme napravili taj prijedlog i kada se taj pravilnik donese moći ćemo kažnjavati vozače koji zapnu u raskrižjima. Takvi prekršaji mogu se kažnjavati samo na taj način – kaže Kraljević.
Također, dodaje Kraljević, Grad Zagreb će od MUP-a na isti način zatražiti i dozvolu za kažnjavanje vožnje žutim trakom koji je rezerviran za javni gradski prijevoz.
– Cilj je jasan – povećanje protočnosti, smanjenja gužvi i prometnih čepova u Gradu Zagrebu.