Ako nas već nema kao Kineza, onda smo barem za petnaest puta nadmašili broj oldtimera koji se vozi njihovim cestama. Naime, u Kini je registrirano tek tisuću oldtimera, dok je kod nas ta brojka dosegla 15.802 automobila (automobili stariji od 30 godina). Nemojmo sad gajiti iluzije o tome da su Hrvati veliki štovatelji tehničke baštine i zato je ta brojka tako velika. Budimo realni – niski troškovi eksploatacije glavni su razlog zašto više vjerujemo Golfu II i III nego njegovim suvremenicima opremljenim kompliciranom elektronikom.
Golf je u 44 godine na tržištu postao etalonom kompaktne klase i postao je gotovo brand unutar marke Volkswagen, a držanje vrijednosti na našem tržištu garancija je da ipak nećete s njim na CIOS taman da i dušu ispusti. Čak 6256 Volkswagena na našim cestama starije je od 30 godina, a još 73.753 ima tendenciju steći taj status u idućih nekoliko godina. Volksvagenu kao marki, sudeći po broju registracija, Hrvati su i najvjerniji.
Stari i pritom dizelaši
Naravno, većina VW-a kod nas su dizelaši i mnogo njih se održava po privatnim garažama kod uradi sam majstora. Mercedes je s 2966 registriranih oldtimera na hrvatskim cestama drugi brand po vjernosti među Hrvatima. Čak je 16.055 Mercedesa na čekanju da se uključi u taj klub privilegiranih, a među njima neprikosnoveni je vladar C klasa W201. Mercedes Benz C klase je rijetki multitalent na automobilskom tržištu. Kompaktna limuzina, rasni sportski kupe, varijabilni karavan za obitelj ili posao te naposljetku i uspješni trkaći bolid. Sve su to različita lica jednog automobila, nastalog s ciljem dugotrajnog moderniteta umjesto kratkotrajnog tržišnog efekta. Voze Hrvati rado i E klasu W124, zatim nismo imuni i na S klasu W126, a nije s cesta nestala i legendarna ‘gastarbajterska’ W123.
Čak 1449 Zastava na našim cestama je u statusu oldtimera, a još 1959 njih ubrzo će se uključiti u tu kategoriju prkoseći kapitalizmu. U većini slučajeva u pitanju je Yugo. Temperamentni štediša – tepali su mu novinari 1980. godine, kad je preuzeo konačnu ulogu posustalog Fiće. Bio je veći, malo je tražio i puno pružao. Barem je tako pisalo na prospektu, a sudeći po brojkama na našim cestama, i blizu je istine. Imao je filmsku karijeru u Hollywoodu, a neuspjeli posao stoljeća saniran je iz saveznog budgeta SFRJ. Opelovi oldtimeri četvrta su najbrojnija oldtimerska kolonija na našim cestama s 987 registracija i s 35.694 koji su u redu da taj status steknu uskoro. Kadett C, D i E te njihova nasljednica Opel Astra te Corsa dominantni su modeli među starcima na našim cestama.
Čak 255 tisuća vozila starih od 20 do trideset godina
Opel je sa 188.917 registracija ukupno i drugi brand među Hrvatima po vjernosti. Ukupno je na našim cestama 171.500 automobila marke Renault. Od toga 807 oldtimera i 18.063 njih koji imaju tendenciju to postati. Clio, svojedobno europski auto godine s dva naslova, model je najzastupljeniji kod nas. Četvorke i petice mogu se nabrojiti na prste jedne ruke, a ostale starije modele današnje generacije ne pamte. Od japanskih automobila Suzuki je sa 160 primjeraka dominantan oldtimer u Hrvatskoj. Još 1476 Suzukija uskoro će sazrijeti za mirovinu i time dokazati dugovječnost proizvoda iz Zemlje izlazećeg Sunca. Premda nam su sela sve praznija, a zemlja obrasla korovom, vozni park traktora broji 117.480 primjeraka, među kojima je prosječna starost 30,58 godina! Tomo Vinković, Ferguson, Štore, IMT, Steyr, Vladimirec, Deutz, Zetor, Fendt…, samo su neka od najčešćih imena među tom oldtimerskom populacijom.
Zabrinjavajuće zvuči da bi 255 tisuća automobila status oldtimerske punoljetnosti mogli steći u nekoliko sljedećih godina – to je, naime, broj vozila starih od 20 do 30 godina. Ono što je zabrinjavajuće u cijeloj priči jest: koliko sigurni možemo biti da su sva ta vozila korektno održavana. Sam po sebi zamor materijala čini svoje i mnoga od tih vozila su opasnost u prometu. Naravno, ljudima se teško može nešto predbaciti jer im primanja ne omogućuju kupnju novoga vozila.