VIDEO: Ne jednom mjestu red, na drugome kaos!

Koncept o cestama bez signalizacije djeluje poput društvene utopije, ali on funkcionira u mnogim državama s više ili manje uspjeha

Probajte zamisliti situaciju kod Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog: nema više semafora, nema pješačkih prelaza, nema prometnih znakova?! Koliko bi trajao mir? Za deset sekundi prva dva vozača bi izašla iz automobila i počelo bi fizičko razračunavanje, nervoza bi proključala, a vjerojatno bi i astronauti na svemirskoj postaji Mir kroz prozorčić svog nebeskog plovila vidjeli da u tom dijelu svijeta nešto nije u redu.

Teorija Shared Space konceptualizirana je osamdesetih godina, kad ju je u prostor javne rasprave porinuo nizozemski inženjer Hans Modermann. Što je ideja Dijeljenja prostora? Da minimalizirate podijeljenost različitih elemenata svakodnevnog prometa i potaknete interakciju. Konkretno, maknite pješačke prijelaze, maknite semafore i signalizaciju, maknite ograde, maknite sve što možete. Omogućite različitim subjektima u prometu samoregulaciju, a pritom bi vozači snagom vlastite svijesti trebali ograničiti brzinu kojom se kreću u vozilima.

Sad se opet vraćamo na raskrižje kod KD Vatroslava Lisinskog. Dok ste čitali nastavak teksta tamo se već fizički razračunavaju desetorica vozača, dolazi hitna, jedna djevojka pobjegla je s ceste i u strahu skočila u fontanu, a i policija je na putu…

Možemo se šaliti koliko hoćemo, ali Shared Space već postoji, on se primjenjuje uglavnom na sporijim gradskim prometnicama (Njemačka, Švicarska, Japan…) gdje suživot pješaka, biciklista, motociklista i vozača funkcionira vrlo dobro.

Mutirajući oblik Shared Spacea su i raskrižja u manje razvijenim zemljama, ali to i nije najbolji primjer jer je tamo mnogo smrtno stradalih u prometu. Narativ je da Sahred Space funkcionira u Švicarskoj, ali tko zna što bi bilo u Hrvatskoj?

 

Bern, Švicarska
Ovaj video iz Švicarske mogao bi vam poslužiti gotovo umjesto lijeka za smirenje, poput uhu ugodne glazbe, u prometnom valceru pješaci se izmjenjuju s vozačima tu prođe i poneki motociklist, a nigdje nervoze, povišenih tonova, prijetećih pokreta desnicom ili neprimjernih gesta. Ovo je najbolji primjer Dijeljenja prostora – nema semafora, ograda, pješačkih prelaza, a sve funkcionira.

 

Hanoi, Vijetnam
Ovo je, pak, kao napeti akcijski film, Shared Space u svom najriskantnijem obliku. U tom kaosu ima i nekog reda pa pješaci nasred raskrižja hodaju istom brzinom, motociklisti ih zaobilaze…

 

Delhi, Indija
Ova cesta ja bila Shared Space prije nego što je koncept izmišljen jer na njoj nikada nije bilo znakova. Nikada! Na ovakvim mjestima međusobna komunikacija preuzima ulogu pravila i prometnih znakova.

 

Adis Abeba, Etiopija
Prosječni hrvatski vozač bi na ovom raskrižju u Adis Abebi vjerojatno mobitelom nazvao obitelj, oprostio se, pustio suzu, sitsnuo zube i gas pedalu. Ovo se doma poput ruskog ruleta – to je također Shared Space, ali sa Švicarskom nema mnogo zajedničkih točaka. Nažalost, Etopija, Vijetnam i Indija su među državama s najviše stradalih u prometu.