Pisali smo nedavno o tome da dušikovi oksidi koji nastaju izgaranjem dizelskog goriva u motorima vozila smanjuju kapacitet pluća djece za čak pet posto. Sad se pojavio novi podatak Europske alijanse za javno zdravstvo koji naglašava da zdravstveni problemi povezani sa zagađenjem zraka iz prometa stvaraju godišnji trošak u zdravstvenom sustavu zemalja EU od čak 70 milijardi dolara. Tri četvrtine u toj vrijednosti odnose se na štetne plinove dizelskih vozila.
Emisije dizelskih motora osobito su pod povećalom nakon 2015. godine kad je izbila afera s Volkswagenovim lažiranjem tvorničkih testova potrošnje goriva. Godišnje u svijetu 38 tisuća ljudi umire zbog štetnih emisija dizelskih motora – najugroženija područja u svijetu su Europa, u kojoj je najviše dizelskih automobila te Kina i Indija, u kojima su na cestama tisuće starih kamiona s visokom razinom emisije dušikovih oksida.
Posljedica zagađenog zraka su srčani udari i bolesti pluća. Upravo zbog toga sve više gradova u Europi zabranjuje starije dizelske modele.
– Tek smo zagrebali po površini. Ovim istraživanjem nismo zahvatili
ostale zdravstvene probleme na koje utječe zagađenje zraka, poput dijabetesa i demencije – rekao je Zoltan Massay-Kosubek iz Europske alijanse za javno zdravstvo.
– Važno je diferencirati stara dizelska vozila od novih. Novi dizelski automobili imaju veoma niske emisije dušikovih oksida, ne samo u laboratorijskim uvjetima, nego i u svakodnevnom prometu – rekla je glasnogovornica Europske udruge proizvođača automobila.
U cijeloj priči treba spomenuti i benzinske motore koji su u kontekstu emisije dušikovih oksida čišći od dizelaša, ali i oni emitiraju te štetne plinove, odnosno u nekim situacijama dolazi do preklapanja. Kad biste uzeli najčišćih 10 posto dizelskih automobila i 10 posto najprljavijih benzinaca – emisije benzinca bile bi dvaput veće od dizelaša. U prometu ništa nije jednostavno, a nema niti jednostavnih rješenja.