Znate li po čemu je Slovačka prva u svijetu? Po broju proizvedenih automobila po glavi stanovnika. Statistika iz 2017. kaže da je u toj državi proizvedeno 1.001.520 vozila (Volkswagena, Audija, Porschea, Peugeota, Citroena i Kija), a u Slovačkoj je živjelo pet milijuna ljudi. Kako u tom poretku stoji Hrvatska? S nekoliko Rimčevih električnih superautomobila nismo na samome dnu, tamo s Liberijom i Svetim Tomom i Principom, ali nismo niti uspješni. Autoindustrija u Slovačkoj čini 12 posto BDP-a, 41 posto industrijske proizvodnje i 26 posto izvoza. U Hrvatskoj više igramo na sreću, nadamo se da će biti sunčano ljeto pa će i turistička sezona biti dobra. Slovaci su privukli kapitalna ulaganja, a mi zasad privlačimo turiste. Neka, barem nešto.
OK, tema je ipak Slovačka, a taj omjer proizvedenih automobila po glavi stanovnika još će rasti jer je ove godine u Nitri Jaguar Land Rover otvorio svoj pogon u kojem će proizvoditi SUV Range Rover Discovery. Koliko god mnogi Britanci bili ponosni Brexitom, razdruživanjem s Europskom unijom, to će ih mahanje ručicom s dokova Dovera skupo koštati jer su im investicije u gospodarstvo već pale za četiri posto u razdoblju od povijesnog referenduma. Automobilska industrija ozbiljno razmišlja o alternativama, a Jaguar Land Rover već se dosjetio Slovačke. Niža cijena radne snage, manje administrativnih peripetija nakon što se VB i službeno pozdravi s EU, mogućnost da i cijena automobila za krajnjeg kupca bude niža, sve su to razlozi koji su presudili.
Britanci se, pak, užasavaju jedne odluke koja se već dugo priprema u Jaguar Land Roveru, a to je izmještanje proizvodnje legendarnog Land Rover Defendera u Slovačku. Automobil koji je još od 1948. godine sinonim otočke autoindustrije preselit će na krivu stranu La Manchea: novi model je u posljednjim fazama testiranja, dolazi u dvije izvedbe međusosovinskog razmaka, kraćoj i dužoj, a u salone će 2020. godine. Negdje, u nekom mračnom skrivenom kutku interijera tog terenskog automobila, pisat će sitnim slovima Made in Slovakia.