Svjetska automobilistička federacija (FIA), odnosno njezina fundacija, podržala je testiranje emisije dušikovih oksida u svakodnevnom prometu. Dakle, na cesti, a ne u laboratorijskim uvjetima. Kao što vam je poznato dušikovi oksidi (NOx) su plinovi opasni za zdravlje, izazivaju bolesti dišnog sustava, a posljednja istraživanja pokazuju da mogu smanjiti kapacitet dječjih pluća za pet posto.
Inicijativa The Real Urban Emissions (TRUE) ili Realne emisije u gradovima, koju podržava FIA, mjerila je na 100.000 vozila u Londonu količinu dušikovih oksida u ispuhu. Mjerenja su u praksi izvršena na londonskim ulicama posebnim uređajem koji infracrvenim i ultraljubičastim svjetlom detektira količinu dušikovih oksida u ispuhu.
Što su pokazali rezultati? Niti jedan proizvođač automobila nije blizu zakonskom limitu dušikovih oksida koje je propisala Europska unija, a on je 0.08 g/km NOx. Najbolji u ovom jedinom ispravnom testiranju (na cesti u stvarnim uvjetima) su automobili Jaguar Land Rovera, a i njihova ukupna emisija NOx-a je dvaput viša od dopuštene. Drugi najbolji je Volkswagen, koji je očigledno mnogo naučio s dizelskim skandalom koji ga je protresao 2015. godine, treća je PSA grupa, a četvrti je Daimler. Euro 5 modeli automobila ispuštaju čak 60 posto ukupne emisije dušikovih oksida, a Euro 5 i Euro 6 dizelaši produciraju pet puta više dušikovih oksida nego slični benzinci. Naravno, samo možemo pretpostaviti kakve su emisije Euro 4 automobila (standard uveden 2005. godine), kakvih je mnogo na našim cestama.
Jedini pozitivan nalaz je onaj o velikom padu dizelskih čestica čađi (također opasnost za zdravlje) zbog efikasnih filtera ugrađenih u sva nova vozila.
Na kraju, jedna zanimljivost: crni londonski taksi u prosjeku emitira 30 puta više dušikovih oksida nego osobni benzinski automobili slične starosti. Stvarne emisije svih testiranih vozila (od crvene-loše do zelene-dobre) pogledajte na portalu https://www.trueinitiative.org/true-rating