U nepunih šest mjeseci čak 40 slučajeva vožnje u suprotnom smjeru na našim autocestama

Pad koncentracije, umor, narkotici, alkohol, mnogo je razloga za iznimno opasnu vožnju u suprotnom smjeru

Pratite li HAK-ovu Facebook stranicu, odnosno slušate drugi program Hrvatskog radija sigurno su vas neugodno iznenadile dvije vijesti objavljene 3. prosinca. 

– Vozilo u suprotnom smjeru na autocesti A6 između čvora ČAVLE i čvora OREHOVICA u smjeru Rijeke. Vozi se uz ograničenje brzine od 40 km/h.

Druga je objavljena nakon manje od tri sata razmaka:

– Pozivamo vozače na pojačan oprez na autocesti A1 između čvorova Zadar 2 i Benkovac, zbog vozila koje se prema dojavi kreće u suprotnom smjeru.

Svi ćemo se složiti da je vožnja u suprotnom smjeru, a osobito na autocestama iznimno opasna te za posljedicu može imati teške prometne nesreće kojima smo svi bili svjedocima proteklih godina u najrazličitijim dijelovima Hrvatske.  Signalizacija je dobra i pri uključenju na autocestu jasno vam s ogromnim crvenim ispruženim dlanom sugerira da ulazite u suprotan smjer. Nažalost, niti to ponekad nije dovoljno.

– Ne mogu sa sigurnošću reći što je uzrok ovakvim ponašanjima u prometu, ali vjerujem da je prije svega riječ o nepažnji, zatim neiskustvu u vožnji autocestama te alkoholiziranosti i korištenju narkotika vozača. Prema dostupnim dojavama upravitelja autocesta od srpnja do sredine prosinca bilo je oko 40 ovakvih slučajeva. Tijekom 2012. godine, Hrvatski autoklub bio je uključen u izradu Procedure za postupanje u izvanrednoj situaciji na autocestama u slučaju vozila u suprotnom smjeru. Uz nas su u usuglašavanju procedure sudjelovale i članice Hrvatske udruge koncesionara za autoceste s naplatom cestarine (HUKA), MUP i DUZS. U proceduri je navedeno točno postupanje od zaprimanja informacije o vožnji u suprotnom smjeru pa sve do njezine odjave. Iznimno je važna brza reakcija svih subjekata, kao i djelatnika Informativnog centra HAK-a, jer je ona u ovakvim slučajevima presudna. Ovdje želim naglasiti i odličnu suradnju s drugim programom Hrvatskog radija  koji prekida svoj program u svakom trenutku dana i noći kako bi svi vozači, putem radija, bili obaviješteni o mogućoj opasnosti – rekla je Irena Čačić, voditeljica HAK-ova Informativnog centra. 

U Ministarstvu unutarnjih poslova prošle godine registrirali su čak 2031 prekršaj vožnje u suprotnom i zabranjenom smjeru. Dakle, to su svi slučajevi koji uključuju i čest običaj naših vozača da ulaze u zabranjeni smjer kako bi prikratili put, ali i brojne opasne slučajeve na brzim gradskim prometnicama. Na upit MUP-u kakva su njihova saznanja o razlozima zbog kojih vozači na autocestama griješe i voze u suprotnom smjeru, odgovor je sljedeći: 

– Slučajevi vožnje u suprotnom smjeru na autocesti su najčešće iz razloga alkoholiziranosti vozača (nesposobnost rasuđivanja, oslabljena pozornost, problem percepcije, prostorne orijentacije, poremećene koncentracije, narušenih intelektualnih funkcija), umora, nedovoljne sposobnosti svakog vozača (posebice onog koji se po prvi put nađe na autocesti da pravilno reagira, uočava), dekoncentracije, zbunjenosti, neiskustva i neupućenosti vozača (npr. starije životne dobi).

Nažalost u suprotnom smjeru vozi se i na gradskim prometnicama, a o tome svjedoče i ovakve vijesti: 

– Krš i lom u Zagrebu: vozio u suprotnom smjeru, frontalno se zabio u drugi auto, izašao iz vozila i počeo bježati!

Mjesto radnje su zagrebačke Gajnice, a vrijeme je prijepodnevni sati 10. rujna ove godine. Teško je definirati koji je problem svakog pojedinog vozača, ali samo vam možemo sugerirati više koncentracije i izbjegavanje uporabe alkohola i narkotika.