Prije dvadesetak godina automobil je još bio – automobil, a pomisao o umrežavanju ili ostavljanju podataka iz tog vozila na nekom serveru u Wolfsburgu ili Torinu bila nam je daleka poput jata pingvina na Antarktici. Danas, međutim, živimo u drugom vremenu, a takozvani umreženi automobili dio su naše svakodnevice. Wi-Fi, Apple CarPlay i Android Auto široko rasprostranjeni u Europi, navigacija, e-mailovi koje šaljemo iz automobila samo se neke od usluga koje netko može kontrolirati. Mnogo toga ide u našu korist, na primjer proizvođači automobila sad mogu rješavati sve softverske problema tako da ih jednostavno daljinski uploadaju na vaše vozilo, prateći telemetriju vašeg vozila moći će vas obavijestiti o potencijalnim problemima ili, recimo, da morate nadopuniti ulje. Lakše će se nadzirati prometne gužve, a navigacijski uređaji sugerirat će vam manje zakrčene rute.
S druge strane, gigabajti podataka koje ostavljate vozeći automobil mogli bi biti iskorišteni onako kako ne želite. Neovlaštena uporaba tih informacija mogla bi dovesti do personaliziranih oglasa koje će vam slati osiguravajuće kuće, trgovci svih vrsta, na infotainment sustavima nudit će vam se kupnja raznih usluga ili aplikacija… U igri su milijarde dolara, a u središtu su potrošači, odnosno vi – kad kupite novo vozilo.
Zbog svega toga se u cijelu priču se uključila Svjetska automobilistička federacija (FIA), čiji je član i Hrvatski autoklub. Provela je veliku anketu u 15 europskih država, a glavno pitanje bili su umreženi automobili. Čak 88 posto ispitanika naglasilo je spremnost da podijeli lokaciju svog vozila sa službom pomoći na cesti, ali je 64 posto istaknulo da nije spremno sinkronizirati kontakte i poruke s mobilnih uređaja s infotainment sustavom u vozilu. Čak 93 posto podupire zakonsko rješenje koje će regulirati prava potrošača i zaštitu podataka u automobilima.
– S umreženim automobilima dolaze mnoge korisne aplikacije, ali trebamo zakonski okvir koji će zaštititi potrošače, odnosno omogućiti da se podatci iz automobila dijele na siguran način. Pozivamo Europsku komisiju da što prije zakonski regulira to pitanje – rekla je Laurianne Krid, direktorica FIA regije I.
FIA traži zakonska rješenja koja će spriječiti zlouporabu podataka prikupljenih u automobilima
Neovlaštena uporaba tih informacija mogla bi dovesti do personaliziranih oglasa koje će vam slati osiguravajuće kuće, trgovci svih vrsta, na infotainment sustavima nudit će vam se kupnja raznih usluga ili aplikacija...