Uvoz/unos školjke vozila: U pravilu se ne plaća se porez, ali…

Carinski ured će pregledom školjke i analizom dokumentacije utvrditi i slijedom toga izdati mišljenje o poreznom statusu

Prekucavanje šasije! Aktivnost koju će kao mračnu i nezakonitu rabotu detektirati i oni koji ne vide nikakvu razliku između pojmova kao što je šasija, karoserija, limarija i primjerice gedore. Prekucavanje šasije miriše na ilegalu i motorno ulje nehajno obrisano o radnu „manduru“ onih koji to čine u polumračnim garažama smještenim na osami neke neimenovane periferije. Vjerojatno ta imaginarna scena u našim glavama nema nikakve veze s realitetom i suvremenim postupanjem kojim se taj nedopušteni segment „poslovanja“ s ukradenim vozilima zapravo čini. Stereotip ostaje stereotip. U svakom slučaju bitno je „spariti“ dokumentaciju i vozilo i gurnuti ga u ruke novog vlasnika. Naravno uz primjerenu novčanu naknadu. Uzgred budi rečeno ono što nazivamo kolokvijalno brojem šasije zapravo je VIN oznaka (Vehicle Identification Number). Kombinacija 17 brojki i slova kojom je vozilo individualizirano tj. kojim se dokazuje njegov identitet. Nešto kao naš OIB! Svaki kupac polovnog vozila po povoljnoj cijeni zna da je provjera VIN oznake ključ provjere vozila, uz dakako provjeru kilometraže, stanja vozila te prešućivanja nesreća i sudara u kojima je vozilo sudjelovalo.
Nije naravno, uvijek sve vezano uz „novi broj šasije“ ilegalno i mutno. Zapravo nisu uopće rijetki slučajevi u kojima nakon prometne nesreće službeni procjenitelj utvrdi totalnu štetu na vozilu. Procjenitelji zapravo utvrđuju što je s ove a što s one granice ekonomske opravdanosti popravka vozila. Kad je trošak popravka tako velik da nije opravdan popravak iz ekonomskih razloga, osobito ako je vozilo staro, proglašavaju totalku. Njima totalka a vama zlata vrijedno. Vas da se pita, nije to ništa strašno i dalo bi se popraviti, osobito ako poznajete ljude,
Neki će se takvog vozila pokušati što prije riješiti prodavši ga u bescjenje. Takva će vozila završiti ili u starom željezu ili poslužiti za rezervne dijelove, a neki će vozila nakon totalke vratiti u život. Reinkarnirati ih. Ima onih koji su poprilično vični i spretni da od više vozila tj. dijelova više vozila sklepaju jedno novo ma koliko se to ostatku puka činilo komplicirano i zahtjevno.
U svrhu vraćanja u život vozila, neki se odlučuju i za uvoz odnosno unos školjke kao zamjenskog dijela oštećenog motornog vozila. Kakav je porezni tretman takvog uvoza s obzirom na Zakon o posebnom porezu na motorna vozila? Kada trebate odgovor na tako specifično pitanje, uvijek valja posegnuti za meritornim i kvalificiranim tj. nadležnim davateljem odgovora. Nemojte nikada slušati druge koji negdje nešto načuli o nečem ili je netko njihov to radio ovako ili onako. Uvijek, uvijek upit valja postaviti upravo onom tijelu ili instituciji koja će u konačnici odlučivati upravo o tom pitanju. Kad je riječ o porezima, prava adresa je Ministarstvo financija, a kada je riječ o uvozu nema meritornije i pozvanije adrese da se o tome očituje doli one Carinske uprave.
Stoga vam donosimo uputu o postupanju i mišljenje koje je Carinska uprava Središnji ured dala upravo o unosu školjke kao zamjenskog dijela oštećenog motornog vozila (klasa: 410-19/17-11/915 27. ožujka 2017). Prema mišljenju Carinske uprave, u situaciji kada se mijenja školjka motornog vozila čime će motorno vozilo dobiti novi broj šasije u registarskim ispravama, a motor koji se ugrađuje je dio motornog vozila koje je već registrirano u Republici Hrvatskoj, ne nastaje obveza plaćanja posebnog poreza propisanog Zakonom o posebnom porezu na motorna vozila. Dakle, ne nastaje obveza! Međutim, to se samo po sebi ne podrazumijeva. Treba poduzeti određene korake.
Carinska uprava ističe kako je osoba koja unosi ili uvozi školjku kao zamjenski dio oštećenog motornog vozila, obvezna prije postupka atestiranja/registracije motornog vozila dovesti predmetnu školjku u carinski ured nadležan prema svom sjedištu ili prebivalištu te priložiti potrebnu dokumentaciju. Carinski ured će pregledom školjke i analizom dokumentacije utvrditi i slijedom toga izdati mišljenje o poreznom statusu, odnosno utvrditi radi li se u konkretnom slučaju o predmetu oporezivanja. Znači u slučaju zamjene školjke motornog vozila, carinski ured će izdati mišljenje da ne nastaje obveza plaćanja posebnog poreza propisanog Zakonom o posebnom porezu na motorna vozila, ako su za to ispunjeni uvjeti, dok će u suprotnom izdati porezno rješenje o naplati posebnog poreza na motorna vozila.
Nadležno tijelo neće izvršiti registraciju vozila koje zamjenom dobiva novi broj šasije u registarskim ispravama bez navedenog mišljenja nadležnog carinskog ureda ili poreznog rješenja o obračunu i naplati posebnog poreza na motorna vozila. Dakle put pod noge pa u carinski ured!