Visage Technologies je mlada i perspektivna tvrtka, otvorena u Zagrebu, koja broji sedamdesetak zaposlenika. Organizaciju su podijelili u, kako ih zovu, dvije divizije. Jedna razvija različite funkcionalnosti vezane uz prepoznavanje, praćenje i analizu lica, a druga radi na stvaranju proizvoda za računalni vid s primjenom u automobilskoj industriji. U relativno kratkom vremenu ostvarili su respektabilnu suradnju s velikim brendovima, među ostalim, od 2016. ekskluzivno surađuju s Veoneerom, vodećim svjetskim pružateljem rješenja za autonomnu vožnju i napredne sustave asistancije vozačima. Nedavno su otvorili nova radna mjesta za potrebe razvoja rješenje za automobilsku industriju, a Gordan Kreković, voditelj tima za istraživanje i razvoj Visage technologies, ističe zadovoljstvo razvojem visokotehnoloških poduzeća u Hrvatskoj. Ponosni su biti dio toga, kaže.
Kako je nastala tvrtka Visage Technologies i koliko ste se dosad odmakli od početnih ideja i planova?
– Poduzeće Visage Technologies osnovano je kako bi se rezultati istraživanja trojice znanstvenika, danas sveučilišnih profesora, oplemenili u formi komercijalnog proizvoda. Početak je vezan uz švedski grad Linköping, gdje je 2002. godine kao gostujući znanstvenik profesor Igor Pandžić s kolegama radio na tehnologiji za računalnu animaciju lica. Iako rješenje za animaciju nije polučilo uspjehom, pojavio se tržišni interes za jednu komponentu njihova rješenja, a to je funkcionalnost za praćenje lica. Ona je temelj brojnim zanimljivim primjenama pa je poduzeće doživjelo značajniji rast pozicionirajući se kao vodeći pružatelj takve tehnologije na globalnom tržište. Godine 2015. otvoren je ured u Zagrebu.
Bavite se razvojem softvera za prepoznavanje, praćenje i analizu ljudskog lica. U kojem smjeru razmišljate kad je riječ o primjeni, gdje je najjači interes?
– Primjena je uistinu mnogo. Naš se proizvod nalazi u digitalnim reklamama velikih brendova, poput Coca Cole i Škode, dajući korisnicima mogućnost interakcije sa sadržajem reklame, nalazi se u zabavnim aplikacijama McDonald’sa i Disneylanda, nalazi se u pametnim zrcalima i mobilnim aplikacijama omogućujući virtualno isprobavanje šminke, nalazi se u robotima Engineered Arts i Spoon, nalazi se u naprednim proizvodima za marketinška istraživanja, kao i u proizvodima za automobilsku industriju. To su samo neki od primjera u nizu različitih primjena.
Napravili ste aplikaciju za online trgovinu u kojoj se virtualno mogu isprobati naočale. Softver je sposoban odrediti spol i dob osobe, čak i emocije i identitet. Primjena je široka, koji vam je primarni cilj – medicina, kozmetika možda?
– Primarni nam je cilj ponuditi kvalitetnu tehnologiju koja se lako može primijeniti u različitim rješenjima, uključujući i ona namijenjana malenim, ugradbenim računalima tipično znatno slabijih procesnih mogućnosti od osobnih računala. Činjenica da naša tehnologija radi u ugradbenim sustavima, kao i činjenica da možemo ponuditi konzultantske usluge i razvoj specifičnih rješenja, najviše nas razlikuje od konkurencije. Zbog toga, ne ograničavajući se na područja primjene, naglasak stavljamo upravo na funkcionalnosti potrebne da naša tehnologija bude korisna u uređajima poput robota, pametnih zrcala, sustava za biometrijsku identifikaciju, kamera u automobilima i u naprednoj opremi za marketinška istraživanja.
Od 2016. ekskluzivno surađujete sa švedskom tvrtkom Veoneer koja se bavi razvojem napredne tehnologije za automobilsku industriju. Kako je došlo do ideje razvoja sustava za automatsko kočenje u Mercedesovoj A klasi?
– Do suradnje s Veoneerom, vodećim svjetskim pružateljem rješenja za autonomnu vožnju i napredne sustave asistancije vozačima došlo je zbog njihove potrebe za stručnjacima u području računalnog vida. Danas naših pet timova s Veoneerom sudjeluje na kompleksnom R&D projektu u sklopu kojeg se razvija sustav za analizu slike iz frontalno postavljenih kamera u automobilima u svrhu detekcija i praćenja vidljivih objekata. Automatsko sigurnosno kočenje samo je jedna od primjena tog sustava, no on također služi i za adaptivno upravljanje tempomatom, upozoravanje o napuštanju prometnog traka, prepoznavanje znakova, detekciju ruba ceste, ali i kao sastavni dio multisenzornog rješenja za autonomnu vožnju.
Što očekujete od budućeg razvoja automobilske industrije? Možete li predočiti u kakvim će rješenjima uživati za volanom nove generacije?
– Autonomna vožnja gotovo je neupitan cilj trenutačno vrlo intenzivne utrke koju vodi niz velikih tvrtki s poslovnim ekosustavima koje povlače za sobom. Čini se da će buduće generacije tijekom sigurnije i udobnije vožnje više uživati u pogledu na krajolik i digitalne ekrane, nego za volanom, što može razočarati istinske ljubitelje vožnje. No do tog trenutka ima još mnogo vremena, a prijelazna faza će biti osobito zanimljiva. Naime, prije postizanja potpune autonomije, vozači će morati biti spremni preuzimati kontrolu nad vozilom u situacijama kad sustavi za automatsko upravljanje procjene da ne mogu kvalitetno razlučiti što trebaju učiniti. Bit će uzbudljivo promatrati utjecaj na iskustvo vožnje, sigurnost, autoškole, prometne zakone i sve druge aspekte vožnje. Tehnologija za autonomnu vožnju stvorit će potpuno nove paradigme u prijevozu putnika i dobara što će snažno utjecati na cijelu transportnu industriju i posredno na globalnu ekonomiju.
U kojoj mjeri kao poslodavci primjećujete nedostatak programera u Hrvatskoj?
– Nedostatak stručnjaka iz računalnog i programskog inženjerstva, informacijskih tehnologjia i drugih povezanih područja predstavlja stvaran izazov za mnoge poslodavce. Projekti su sve inovativniji, a potreba za inženjerima raste u brojnim hrvatskim tvrtkama. Dodatnu konkurenciju na tržištu rada čine strane tvrtke jer se dio inženjera odlučuje na udaljeni rad ili odlazak u inozemstvo. S druge strane, hrvatski fakulteti kvalitetno pripremaju studente za tip istraživačkog i razvojnog posla kakvim se mi bavimo, a zahvaljujući zanimljivim projektima, odličnim radnim uvjetima i izvrsnoj kulturi u tvrtki, za sada nemamo većih problema pri zapošljavanju.
Imate sve više zaposlenih, širite se, razvijate. Kakvi su odnosi unutar tvrtke, po čemu ste specifični u komparaciji sa standardnim hrvatskim uvjetima poslovnog okruženja?
– Uz izvrsnost u tome što radimo, maksimalno težimo biti izuzetno ugodno radno okruženje. To činimo tako da njegujemo otvorene, iskrene i poštene odnose, kako među zaposlenicima, tako i prema klijentima, što se manifestira kroz prakse, poput vrlo pažljivog i poštenog određivanja plaća i povišica, kontinuiranog davanja povratnih informacija i poštovanja privatnog vremena. Ulažemo u edukacije pa smo tijekom prošle godine posjetili dvadesetak znastvenih konferencija i ljetnih škola, završili niz online tečajeva, obogatili knjižnicu tvrtke bogatom stručnom i znanstvenom literaturom te organizirali i podržali različita okupljanja i konferencije. Dio kvalitetne atmosfere također čini zabava i rekreacija – osim korištenja bilijarskog stola i šipke za zgibove u uredu, često sudjelujemo u zajedničkim sportskim aktivnostima i druženjima izvan ureda.