Vozili smo: Škoda Scala je kompakt koji osvaja prostranošću, kvalitetom i dobrom cijenom

Scali nije teško predvidjeti veliku popularnost na hrvatskom tržištu. Sad je u usporedbi s Rapidom mnogo ozbiljniji automobil, odnosno jedan od legitimnih kandidata u kompaktnoj klasi

U češkoj podružnici Volkswagena rade poprilično inteligentni ljudi, neovisno o tome jesu li pripadnici domicilnog stanovništva, Nijemci ili građani neke druge države. Već godinama Škoda traži svoje tržišne niše i uspješno pronalazi pukotine – prvo s Octavijom, pa sa Superbom, potom Kodiaqom… Nova Scala je na istom tragu jer koristi jednostavan recept, ulazak u kompaktnu klasu s proizvodom koji će cjenovno biti povoljan, a pritom nudi i zavidnu količinu prostora.

Svjetska prezentacija nove Scale bila je u Splitu, što je lijepo – nek se i za nas malo zna, premda ovdje igramo sekundarnu ulogu, odnosno sve je podređenom novom Škodinom automobilu. Dakle, još jedna pametna ideja iza Scale je uporaba Volkswagenove MQB platforme, ali ne one skuplje podvrste A1 (Octavia, Golf, A3 i Leon), nego jeftinije (Polo i Ibiza), koja je maksimalno rastegnuta. Time je već u startu osigurana niža cijena. Druga pametna ideja je cijeli automobil atraktivno dizajnirati – što je Škoda propustila s Rapidom, koji se doimao poput učenika u školi u kojoj svi nose sive uniforme. Živahnija je vizualno Scala, a tako je i u unutrašnjosti u kojoj materijali i dalje nisu skupi kao u londonskom Savile Rowu, ali barem je sad sve moderno i lijepo. Odnosi se to na infotainment sustav (brz i vizualno atraktivan), s kojim Škoda napušta klasičnu VW-ovu arhitekturu unutrašnjosti, ali i na digitalnu instrumentnu ploču (opcija).

Mnogo je Škodinih Simply Clever rješenja u Scali (kišobran u vratima, poklopac rezervoara tekućine za pranje stakala koji se otvara poput lijevka…), ali najpametnija su rješenja ona komparativna u odnosu na konkurenciju. Tako Scala ima doista prostranu unutrašnjost za četiri odrasle osobe, a pritom i prtljažnik obujma 467 litara. Zapamtite, duža je od Golfa za 10 centimetara.U vožnji je to klasični konfekcijski kompakt – uzbuđenja je kao i na utakmicama talijanske nogometne reprezentacije u vrijeme kad su azzurri igrali zatvorenu obrambenu formaciju, catenaccio, a razultati su uglavnom bili 0:0, pa produžeci i penali. Budimo iskreni, uzbuđenja i današnji automobili nisu više sinonimi. Najvažnije je da su udobnost i sigurnost besprijekorni. Na tome se bazira taktika novog kompakta i tu ne možete pogriješiti. Za razliku od, recimo, Golfa, uz snažniju Scalu nije moguće dobiti neovisni multilink ovjes straga, nego se u svim slučajevima na stražnjem paru kotača može pronaći jeftinija torzijska osovina. Još jedno pametno rješenje.

Da govorimo o političkim strankama rekli bismo da se Škoda Scala čvrsto drži centra. Ovjes je kompromis udobnosti i parametara za uživanje u vožnji. Dakle, od svega pomalo za neki srednji put. Na neravninama nema lupanja, u zavojima je malo više naginjanja i cijela karoserija nije tako brza kao Golf u promjenama smjera, ali sa sigurnosnog aspekta nema nikakvih zamjerki, odnosno nema podupravljanja ili nekih odstupanja koje je teško kontrolirati. Mjenjači su brzi, DSG kao i uvijek radi gotovo bez pogreški, a električni servo upravljač ne budi uzbuđenje. Nedostaje onog finog osjećaja (koji je sve teže pronaći i na konkurentima) o tome što se događa s kotačima vozila, odnosno kako cijela karoserija leži na cesti. S druge strane, upravljač je precizan. Na otvorenoj cesti Scala je tiha, a tek je 1,6-litreni dizelaš nešto bučniji. Trocilindrični dizelaš sa 115 KS odlično se nosi sa Scalinim gabaritima i pokazuje naznake živosti već od 1500 o/min.Škoda uzima iz Volkswagenova tehnološkog izloga, a već su prije iz njemačkog koncerna dolazili signali da je gotovo s pretjeranim brojem motora i modela. Zbog toga Scala ima tri benzinca i jedan dizelaš, a više vam neće ni trebati. Trocilindrični benzinac s turbopunjačem dolazi s 95 i 115 KS – potonja verzija je i najbolja opcija u ovom vozilu jer osigurava dobre performanse, a pritom inicijalno troši oko sedam litara goriva. Dostupna je s ručnim šeststupanjskim mjenjačem ili sedamstupanjskim automatskim mjenjačem s dvije spojke. Tu je i snažniji benzinac (1,5 TSI) sa 150 KS, koji u Hrvatskoj sigurno neće biti Mister popularnosti. Dizelaš je samo jedan, 1,6 TDI sa 115 KS i, također, dvije opcije mjenjača.Sve mjere aktivne sigurnosti su tu, od automatskog kočenja u slučaju nužde do zadržavanja vozila u prometnom traku. Škoda Scala u Hrvatsku dolazi u svibnju po cijeni 117.000 kuna za osnovni benzinski model sa 95 KS. U serijskoj opremi već su klima uređaj, glavna LED svjetla, radio/Bluetooth te bogati paket aktivnosigurnosne opreme. Taj će model doći nešto kasnije, tijekom ljeta, ali će od početka prodaje biti dostupan snažniji benzinac sa 115 KS koji će koštati 124.000 kuna. Za prvi dizelaš ćete izdvojiti 151.157 kuna. Scali nije teško predvidjeti veliku popularnost na hrvatskom tržištu. Sad je u usporedbi s Rapidom mnogo ozbiljniji automobil, odnosno jedan od legitimnih kandidata u kompaktnoj klasi.

Naš izbor: Škoda Scala 1,0 TSI

Masa: 1200 kg; Dimenzije (dxšxv): 436,2×179,3×147,1 cm; Prtljažnik: 467 l; Motor: turbobenzinski; Obujam: 998 ccm; Ukupna snaga: 85 kW/115 KS pri 5000 o/min; Moment: 200 Nm pri 2000 o/min; Ubrzanje: 9,8 s od 0 do 100 km/h; Najveća brzina: 201 km/h; Potrošnja: 5,0 l/100 km