Svake godine lijepo, suho vrijeme izmami na ceste motoriste. Sraz između automobila i motora nikada nije oku ugodan prizor. Vozači motora u pravilu izvuku deblji kraj. Ono što im može biti posebno opasno je izostanak propisane opreme. Nemojmo se lagati! Motore, mopede ljeti gotovo da voze goli i bosi ljudi, osobito na kraćim udaljenostima. Kratke hlače, japanke, eventualno šilterica, ne treba mnogi misle ništa više, da se skoči tu iza ugla na minutu dvije udaljenosti. Kada tako goli i bosi, nezaštićeni ičim zastružu po asfaltu kožom, čemu se mogu nadati?
Na motor se, osim toga, stavimo ruku na srce, daleko lakše sjeda bez odgovarajuće vozačke dozvole, nego za volan automobila. Sukladno onoj kako ćemo-lako ćemo! Sve navedeno ide na dušu vozačima motora. Međutim, kad se dogodi prometna nesreća tj. sraz s automobilom, sama činjenica što netko nema kacigu ili nema odgovarajuću vozačku dozvolu ne čini ga odgovornim za prometnu nesreću. Jest, on je prekršio propis koji se tiče obavezne opreme i potrebne dokumentacije, ali za nesreću ne mora biti kriv. Upravo to trebaju na umu imati vozači automobila koji zaista moraju uložiti dodatni oprez u situacijama kada oko njih mile, lepršaju ili tutnje druga prometala. Živciraju vas, znamo, ali i oni imaju pravo na svoj komad ceste.
To da nećete moći uprijeti prstom u vozača motora kao isključivog krivca za prometnu nesreću samo zato što on primjerice nema kacigu ili položen vozački ispit ili možda što mu motor nije registriran, jasno vam poručuju sudske odluke.
„Vožnja motorkotačem bez položenog ispita i bez kacige na glavi je prometni prekršaj, ali to još uvijek ne znači i da je vozač motorkotača odgovoran za prometnu nezgodu 30% već je potrebno utvrditi jesu li navedene okolnosti u uzročnoj vezi s prometnom nezgodom“. Takvog je stava Županijski sud u Bjelovaru u svojoj odluci Gž-371/06 od 18. svibnja 2006. godine.
Još je kod tih stvari jasniji Vrhovni sud Republike Hrvatske u odluci Rev-1132/96 od 21. rujna 1999. godine u kojoj se konstatira: „U konkretnom slučaju ocijenjeno je da okolnost što motorkotač nije bio registriran i što vozač nije imao kacigu, ne dovode do njegove suodgovornosti za nastalu štetu“. Naime, u tom predmetu iz utvrđenih činjenica proizlazi da je vozač vozio motorkotač svojom desnom stranom i upravo preticao biciklistkinju također na svojoj desnoj strani, kada je iz suprotnog smjera vozačica automobila izlazeći iz lijevog zavoja prešla zamišljenu srednju liniju te se okrznula s motociklom na oko 0,6 metara unutar njegove desne strane. Sud je stava kako nije od utjecaja okolnost što kritične zgode vozač motokotača nije imao kacigu na glavi s obzirom na lokaciju i karakter njegovih ozljeda, a niti je u uzročnoj vezi s nesrećom što motorkotač nije bio registrirano. Utvrđeno je u postupku da je vozač motorkotača dobio niz povreda, između ostalih i vrlo teške tjelesne povrede u vidu prijeloma palčane kosti s luksacijom glavice palčane kosti, dvostruki prijelom lijeve lakatne kosti s pomakom ulomaka, prijelom lijeve bedrene kosti, otvoreni višeiverni prijelom prve palatele, razderotinu arterije i vene kao i traumatski šok uslijed kojih povreda su ostale trajne posljedice.
Svjesno i namjerno smo vam naveli sve tjelesne povrede od kojih vam se smrači pri samom nabrajanju. Ne želimo ni zamisliti kako je to strašno izgledalo. Ne ostaje vozačima ništa drugo nego da paze jedni na druge, neovisno o tome kakvim vozilom sudjelovali u prometu. Kaciga možda neće odigrati ulogu u postupku utvrđivanja odgovornosti za prometnu nesreću, ali mnogima je spasila glavu i život. Između osjeta vjetra u kosi i žive glave na ramenu, valjalo bi se odlučiti za ovu drugu opciju, uvijek kad je nošenje kacige u pitanju.