Čini se da su nove suvremene kamere, njih ukupno 87, koje je Ministarstvo unutarnjih poslova postavlja na 122 lokacije diljem Hrvatske učinile svoje i, uz novi i znatno stroži Zakon o sigurnosti prometa na cestama, utjerale vozačima strah u kosti.
– Novim fiksnim kamerama za nadzor brzine u cestovnom prometu do dana 5. rujna 2019. godine utvrđeno je oko 23.000 prometnih prekršaja. Uglavnom se radi o prekršajima vožnje vozilom nepropisnom odnosno nedopuštenom brzinom – navode u MUP-u za Reviju HAK, te objašnjavaju proceduru:
– Po utvrđenom prekršaju fiksnim kamerama obavijest o istome dostavlja se vlasniku vozila (pravnoj osobi) od kojega se traže podaci o vozaču koji je u trenutku počinjenja prekršaja upravljao vozilom, uz mogućnost da prometne kaznu u iznosu do 2000 kuna plati u visini od polovice propisanog minimuma u roku od tri dana ako je kazna u rasponu ili polovice točno određenog iznosa novčane kazne.
– Ukoliko ne plati novčanu kaznu u zadanom roku te u drugim slučajevima, na temelju dobivenih podataka o vozaču vozila u trenutku prekršaja, izdaje se Prekršajni nalog vozaču, odnosno sudu se podnosi Optužni prijedlog (ovisno o kvalifikacijama prekršaja). Time se pokreće, odnosno započinje prekršajni postupak – navode u MUP-u.
Napominju da će se novčanom kaznom u iznosu od 5000 do 15.000 kuna kaznit za prekršaj vlasnik vozila, osoba kojoj je vozilo povjereno ili odgovorna osoba u pravnoj osobi ako u roku od 15 dana ne da vjerodostojan dokaz o osobi koja je upravljala vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja.
– Moramo napomenuti kako smo zadovoljni s preventivnim učinkom postavljenih fiksnih kamera. Naime, od siječnja do kolovoza 2019. godine evidentiran je pad smrtno stradalih na prometnicama za 19,5 % u odnosu na isto razdoblje u 2018. godini (2019 g. – 177 smrtno stradalih, a 2018 g. – 220 smrtno stradalih). Pad smrtno stradalih je bio posebno izražen u kolovozu ove godine i to 39% (8. mjesec 2019 g. – 27 smrtno stradalih, a 8. mjesec 2018 g. – 44 smrtno stradala) – zaključuju u MUP-u.
Inače, riječ je najmodernijim kamerama takve vrste. Proizvodi ih švedsko-nizozemska korporacija Sensys Gatso, a mogu pokriti šest prometnih traka i 32 vozila u snopu istodobno, i to u oba smjera. Senzor je specijalno razvijen za kontrolu prometa, snima četiri slike u sekundi u visokoj rezoluciji, 20 megapiksela. Automatski čita tablice i putem mobilne mreže fotografije se u realnom vremenu šalju u policiji. Aplikacija također automatski ‘povuče’ podatke o vlasniku vozila i generira obavijest o prekršaju. Radarski snop aktivan je 24 sata dnevno, a vozila počinje „loviti“ na stotinjak metara udaljenosti. Fotografiju snima na otprilike 35 metara udaljenosti te je to trenutak u kojemu se presuđuje radi li se o prekoračenju brzine ili ne. Na fotografijama se bez problema razaznaje jesu li vozač i suvozač vezani, a također se vidi ako vozač koristi mobitel na nedopušten način i sve se to sankcionira. Snima se vozača u prekršaju bez obzira na to u kojem se smjeru kretao. Navodno da samo jedna kamera košta nekoliko stotina tisuća kuna. Fotografije su toliko kvalitetne da omogućavaju prepoznavanje lica vozača, te se sada više neće moći ni ‘lagati’ tko je vozio u trenutku počinjenja prekršaja. Kamere imaju i videozapis, a što je iznimno važno kod utvrđivanja nepropisnog pretjecanja uoči sudara, tj. za utvrđivanje svih detalja prometne nesreće. Poboljšan im je noćni vid.