Estonija je zemlja iz koje konstantno stižu krajnje inovativne ideje kojima se nastoji na najmanju moguću mjeru prebrza vožnja. Osim iznimne premreženosti prometnica kamerama za mjerenje brzine zbog koje se kazni godišnje čak između 12 i 15 posto svih vozača, Estonci kontinuirano uvode nove metode. Nedugo nakon što se planetom proširila vijest kako estonska prometna policija pokušava smanjiti broj vozača koji voze iznad dopuštenih ograničenja dijeljenjem kartica za doniranje organa uz naravno propisane kazne, uvedena je u okviru pilot projekta jedna nova mjera.
Ako bi se dijeljenje donorskih kartica moglo smatrati svojevrsnom šok terapijom za prebrze vozače koja bi ih trebala potaknuti da se zamisle nad mogućih katastrofičnim ishodom ludovanja na cesti, novi pilot projekt može se okarakterizirati kao metoda hlađenja usijanih glava.
Tko prekorači brzinu, mora određeno vrijeme odsjediti u vozilu. Nešto kao sportsko isključenje iz igre na određeno vrijeme. Ne sjedi se doduše na klupi za rezervne igrače, ali nastoji se polučiti efekt zbrajanja misli.
Doista se u okviru državnog inovativnog pilot programa kojim se nastoji smanjiti broj prometnih nesreća u Estoniji a koji je započeo na cestovnoj dionici Tallinn-Rapla u rujnu, vozačima koje je prometna policija po prvi put zaustavila u prekršaju prekoračenja brzine, umjesto novčane kazne nudi opcija predaha, odnosno pauze ili sportskim rječnikom rečeno time-outa od 45 do 60 minuta.
Vozač koji prekorači dozvoljenu brzinu za 20 km/h, umjesto novčane kazne može odabrati 45 minuta stanke, dok vozač koji prekorači dozvoljenu brzinu od 21 do 40 km/h može odabrati 60 minuta stanke.
Kako im je na um pala ideja mirovanja vozača? Kažu da su u komunikaciji s brojnim vozačima spoznali da novčane kazne danas više nemaju osobit efekt. Kazna kao kazna, vozači je dožive kao račun, račun kojeg je potrebno platiti i nastaviti dalje. Plaćanje tog računa brzo padne u zaborav. Međutim, doista ih dira ako moraju provesti sat vremena sjedeći mirno u policijskom vozilu. Policija kaže kako se svi vozači koji prekinu vožnju zaista smire. Navodno nakon hlađenja čak i nastavljaju voziti malo ispod ograničenja brzine.
Bitno je postići cilj čak i ako se primijenjenim metodama ne puni država blagajna. Teško je presumirati što bi birali vozači na našim cestama. Plaćanje kazne ili vrijeme mirovanja?