Od Volkswagen Golfa III do Golfa VIII: Pogledajte kako sa svakom generacijom raste cijena automobila!

Svaka nova generacija automobila donosi više dodatne opreme, više sigurnosti, ali i višu cijenu koja možda i nije nužno veća, ako se uzme sve u obzir. Istražili smo što se promijenilo tijekom posljednjih deset godina

Ono što karakterizira svaku novu generaciju bilo kojeg automobila, bio to mali gradski, kompaktni ili SUV model jeste povećanje osnovne cijene, ali i povećanje prostranosti u kabini te prtljažnog prostora. Kroz generacije dolaze i kvalitetniji (mekši na dodir) materijali interijera. Dakle, to više nije isti automobil gledajući dimenzije. Automobili u prosjeku dolaze s tri paketa opreme, a najčešće pravilo koje vrijedi za cijenu nove generacije je da se primjenjuje cijena drugog po jakosti paketa opreme prethodne generacije tog modela. Kroz nekoliko godina taj srednji paket opreme dobije i nešto novo pa uvjetno govorimo i o nižoj cijeni novog automobila, u odnosu na prethodnu generaciju. Dakle, cijena novog vozila je veća, nudi se i više prostranosti, ali ako se uzme u obzir što se sve dobije, onda više ne govorimo nužno o poskupljenu.

Oprema kroz vrijeme

Unatrag desetak godina sve je veći broj automobila serijski opremljenih Bluetooth povezivošću, iako je i tad, ali i danas ova stavka jedan od načina kako dodatno zaraditi. Ipak, dvozonski klimauređaj još spada među luksuzniju opremu gledamo li donji cjenovni segment, ali barem su automobili bez klimauređaja vrlo rijetki na tržištu. Automatski klimauređaji postaju sve češći i u nižim paketima opreme. Nećete vjerovati, ali i danas se prodaju automobili bez ugrađenog auto radija, za što smo mislili da je već trebao postati standard. Treba napomenuti kako se serijska opremljenost vozila razlikuje od države do države, čime se istodobno utječe i na početnu cijenu vozila.

Infotainment, klima

Danas su ekrani od 10 ili 12 inča postali uobičajena oprema u premium klasi, a sve češće ih pronalazimo i u polupremium segmentu. 7 inča dijagonale za multimediju te 5-inčni ekran u boji za putno računalo, koji su postali svojevrsni standard prije nekoliko godina, sve se češće zamjenjuju ekranima od 8 i 10 inča, a za putno računalo se koristi ekran virtualnog kokpita od desetak inča dijagonale. Bitno je istaknuti i rezoluciju samih ekrana, ali i vidljivi kut te čitljivost na suncu. Dakle, sve se više interijer digitalizira i virtualizira, a kapacitivni touch ekrani su postali standard. Ipak, rezistivni ekran, koji nas podsjeća na pametne telefone s početka 2000-ih godina, kod kojeg se koristila olovka a ne prst kao na mobitelima počevši od 2007. godine, još se može pronaći kod dva-tri proizvođača automobila. Između ove dvije vrste tehnologija velika je razlika rezistivni zahtijeva jači pritisak prstom na ekran, dok je kod kapacitivnog dovoljno prst samo prisloniti do ekrana. Prije deset godina u osnovnoj opremi koristili su se monokromatski (jednobojni) ekrani s nekoliko linija redaka teksta, bez mogućnosti kontrole dodirom. Postojali su ekrani osjetljivi na dodir, u većim paketima opreme, ali u dijagonali manjoj od veličine današnjih pametnih telefona. Danas imamo infotainment sustave koji se kontroliraju i gestama, odnosno pokretom ruku. U skoroj budućnosti moći ćemo pokazati prstom u nekom smjeru kako bismo glasom pitali kakva je to građevina ispred nas, a sustav u vozilu će po položaju našeg prsta, kretanja vozila i položaja objekta znati o čemu se radi te nas glasovno informirati o nazivu, povijesti i drugim zanimljivim detaljima.

Ne znamo jesu li za digitalnu kontrolu klima uređaja više zaslužni dizajneri, sa željom čistih linija i čistog prostora ili pak želja za uštedom, ali korištenje ekrana za podešavanje temperature i jakosti ventiliranja kabine spada u domenu koja predstavlja trendovsku pojavu. U vožnji, podešavanje klime na manjem ekranu nije praktično, a pojedini proizvođači odustali su od ovog rješenja vraćajući se na tri kružna prekidača kao najpraktičniji način kontrole za koji nećete morati skretati pogled s prometnice. Digitalna klima se s pravom može smatrati distrakcijom u vožnji.

Kompaktna klasa

Znate li koliko je u jesen 1991. godine stajao Golf III? 18.820 njemačkih maraka. Za te novce dobili biste 55 KS i ručni mjenjač s četiri stupnja prijenosa. Bez serva upravljača, bez klimauređaja, bez daljinskog upravljača, bez CD playera koji je u međuvremenu praktički iščeznuo iz automobila. Uz dodatnu opremu cijena se penjala na 22.635 DEM, a iste godine počinje ugradnja zračnog jastuka u Golf. Spomenimo podatak kako je u to vrijeme prvi mobitel u Hrvatskoj stajao 14.500 DEM. Cijena Golfa 6 s troja vrata i 1.2 TSI benzinskim motorom sa 105 KS te paketom Trendline iznosila je u 2010. godini 132.828 kuna, dok se za izvedbu s pet vrata plaćalo 139.262 kune, pokazuju cjenici iz tog vremena. Ugrađuje se sve više sigurnosnih sustava, stiže zračni jastuk za koljena vozača.

Interijer: Golf III i Golf VIII

Prisjetili smo se Golfa 6 koji je u Highline opremi i ekranom osjetljivim na dodir, s DSG mjenjačem i 1.4 TSI benzinskim motorom snage 160 KS, stajao okruglih 200.000 kuna. Tri godine kasnije osnovna cijena za benzinski Golf 7 s troja vrata je 125.121 kunu, dok za dizelsku izvedbu treba izdvojiti početnih 151.239 kuna. Za usporedbu, u 2015. godini Golf 1.2 TSI s paketom Trendline i 110 KS stoji 137.105 kuna (troja vrata), dok osnovna cijena za trocilindrični 1.2 TSI s 85 KS starta od 124.604 kune. I dok je šestica imala prtljažnik od 350 litara, sedmica nudi 380 litara, a isto toliko nudi i osmica. Trenutno je za Golf 8 1.0 s benzincem snage 110 KS početna cijena 165.000 kuna. Kokpit je serijski potpuno digitalan, početni ekran ima golemih 8,25 inča dijagonale, automatski klimauređaj te LED svjetla i svjetla za maglu su serijska, a vozilo prepoznaje i razne vrste opasnosti te reagira umjesto vozača, ako zakaže njegova reakcija. Kad bismo usporedili Golf 8 i Golf 6, novi bi model bio svemirski shuttle s obzirom na to da se može povezati i na uređaje izvan vozila tijekom vožnje, preko Car2X tehnologije.

Gradski, crossoveri, obiteljsko-poslovne limuzine

Prije desetak godina kategorija vozila koja je trenutno najpoželjnija bila je u svojim počecima. Nissan Qashqai, pionir crossover kategorije, iskoristio je kompaktne dimenzije i povećao visinu vozila, a za 1.6 Visia sa 115 KS trebalo je platiti 139.000 kuna. Pet godina kasnije za isti motor i isti naziv opreme Visia cijena se penje na 156.000 kuna, da bi u 2020. Qashqai 1.3 Dig-T sa 140 KS stajao 160.000 kuna. Što je povećalo cijenu? I prije deset godina Qashqai je nudio šest zračnih jastuka, ručni klima uređaj, radio CD MP3, 16-inčne čelične naplatke, pet stupnjeva prijenosa. Na novom ćete dobiti šest stupnjeva prijenosa, elektroničku ručnu kočnicu, LED prednja dnevna i stražnja svjetla, ali halogena su i dalje glavna. Prtljažnik je s 410 povećan na 430 litara.

U gradskom segmentu uzeli smo u obzir Renault Clio i Citroen C3. Clio je stigao do pete generacije, a cijena je u međuvremenu povećana za gotovo 6000 kuna. Godine 2010. je 1.2 Expression sa 75 KS stajao 81.000 kuna, pet godina kasnije automobil iste snage stoji 87.400 kuna, a danas je za također 75 KS potrebno izdvojiti 90.500 kuna. U osnovnom paketu i dalje nećete dobiti ni radio ni klimauređaj (tek u drugom Zen, a automatski u trećem paketu Intens), ali barem nećete morati brinuti o plaćanju kazne za neuključena svjetla u zimskom periodu računanja vremena. Serijski dolaze LED svjetla, tempomat i ograničivač brzine, šest zračnih jastuka, pomoć pri kretanju na uzbrdici. Pa čak i automatsko kočenje u nuždi s prepoznavanjem pješaka.

Citroenu C3 cijena se kroz deset godina povećala sa 79.900 (1.1 Pack sa 61 KS iz 2010.) na 82.900 kuna u 2015. (1.0 VTi Attraction sa 68 KS) da bi danas za 1.2 Puretech Live s 83 KS trebalo izdvojiti 89.900 kuna, ali ćete dobiti prednje električne podizače stakala, šest zračnih jastuka te tempomat i ograničivač brzine. Za klimauređaj je potrebno nadoplatiti dodatnih 5000 kuna. Na pomoć pri kretanju na kosini prije deset godina nismo mogli ni pomisliti da će biti u serijskoj opremi.

San snova svakog poslovnjaka, ali i obitelji u Hrvatskoj je Passat čija je osnovna cijena 217.203 kune. Prije deset godina B7 izvedba s istaknutom električnom parking kočnicom 1.4 TSI Trendline sa 122 KS stajala je 195.873 kune, pet godina kasnije motor nudi 125 KS, a cijena je čak i pala na 188.748 kuna. Novom Passatu 1.5 TSI sa 150 KS na popisu serijske opreme sad su uključena LED glavna svjetla, automatski klimauređaj, a dobro će vam doći napredni sigurnosni sustavi pomoći, poput automatskog održavanja razmaka i unutar voznog traka, ali i upozorenje te automatsko kočenje u slučaju opasnosti od sudara s vozilom ispred.