Bokser motor u serijskoj je upotrebi 120 godina: Tehnologija koju na životu danas održavaju dvije ikone!

U Subaru kažu da bokser ima mnogo prednosti, mjenjač se može postaviti odmah iza motora, bez gubitaka snage, a jedna od njih je i da u slučaju sudara amortizira udar i potom kliže ispod putničke kabine

Nisko težište koje omogućuje bolju upravljivost automobila, odlično izbalansirane sile (longitudinalno postavljanje), cilindri okrenuti jedan nasuprot drugome pokreću se sinkronizirano, istom brzinom, manje su vibracije… Sve su to osobine bokser motora, koji slavi 100 godina serijske upotrebe.

Još 1897. godine patentirao ga je i proizveo njemački inženjer Karl Benz i tada je nazvan kontra motor. Prva ozbiljnija uporaba zbila se 1900. godine u Lanchester Phaetonu, koji se tada dičio s 8 KS. Uslijedili su i drugi proizvođači, a među njima je bio Ford s Modelima C i F (1904. i 1905. godina).

Svoje zlatno razdoblje zračno hlađeni bokser motor bilježi s Volkswagen Beetleom. Konceptno je predstavljen u KdF-Wagenu 1938. godine, a nakon Drugog svjetskog rata počela je i serijska proizvodnja s Bubom, ali i Volkswagenom Type 2 i Karmann Ghijom.

Porscheova povijest bokser motora počinje 1948. godine s modelom 356, a nastavlja se sve do danas. Doduše, ta tvrtka nema više isključivo bokser motore, ali legendarni 911 nezamisliv je bez njih.

 

Marka uz koju se vežu bokser motori je, naravno, Subaru, koji i danas ne odustaje od njih. Prvi takav agregat japanska tvrtka razvila je 1966. godine.

Ferrari je koristio boksere u bolidima Formule 1 70-ih godina prošlog stoljeća, a i u cestovnim modelima Berlinetta Boxer (1973.-1984.) te Testarossi (1984.-1996.). Broj cilindara – 12!

Razne su konfiguracije, pa 911 ima motor straga i pogon straga, Subaru BRZ ima motor sprijeda i pogon straga, a, recimo, popularni Citroen 2CV (1948.-1990.) ima bokser motor sprijeda i pogon sprijeda. Subaru na temelju sprijeda smještenog bokser motora temelji svoju filozofiju pogona na sve kotače.

Bokser motori ugrađivani su i u motocikle, a često ih je upotrebljavao i BMW (početak s R32 1923. godine).

U Subaru kažu da bokser ima mnogo prednosti, mjenjač se može postaviti odmah iza motora, bez gubitaka snage, a jedna od njih je i da u slučaju sudara amortizira udar i potom kliže ispod putničke kabine. Odnosno, manja je vjerojatno od ozljeda vozača i suputnika.

Nedostatci? Bokser motori su skuplji, a zauzimaju i više prostora. Veliki plus? Neponovljivi zvuk u Porscheu 911…