U novoj studiji, objavljenoj u srijedu u časopisu Science Advances, istraživači s Yalea asfalt su promatrali kao izvor sekundarnih organskih aerosola, koji su svojevrsne čestice povezane s astmom i drugim javnozdravstvenim problemima. Tim je otkrio da u ljetnim uvjetima asfalt može biti veći izvor zagađujućih čestica od benzina i dizela iz motornih vozila zajedno.
U gradovima onečišćenje raste posebice tijekom ljeta kada se stanje pogoršava. Tim pratio utjecaj asfalta na kvalitetu zraka promatrajući i prethodna istraživanja o onečišćenju zraka u Los Angelesu, koja nisu mogla identificirati izvor određenih vrsta onečišćenja zraka, odnosno poluhlapivih organskih spojeva te kako bi se utvrdilo je li kolnik krivac kada je izložen visokim temperaturama.
– Otkrili smo da emisije iz asfalta snažno ovise i o temperaturi i o izloženosti suncu, pa će vrući, sunčaniji uvjeti dovesti do više emisija – rekao je Drew Gentner, izvanredni profesor kemijskog i okolišnog inženjerstva sa Sveučilišta Yale koji je vodio studiju. Spojevi koji hlape iz asfalta mogu formirati i sitne čestice (PM2.5), koje su iznimno opasne po ljudsko zdravlje.
Ljeti asfalt upija više topline od prirodnih površina. Istraživači su zagrijavali asfalt u laboratoriju na prosječnu minimalnu ljetnu temperaturu od 40 Celzijevih stupnjeva, otkrivajući da je oslobađao poluhlapive organske spojeve. No, asfalt se ljeti može zagrijati i do 60 Celzijevih stupnjeva, a nalazi pokazuju da je vrućina do te razine gotovo udvostručila zagađenje. Istraživači su također izložili materijal različitim razinama sunčevog zračenja, utvrdivši da je asfalt proizvodio 300% više emisija kada je bio izložen ljetnim, sunčanim uvjetima. Najviše su, naravno, emisije svježe postavljenog asfalta, ali one se kasnije satbiliziraju i pristune su kod starijeg asfalta.
Studija sugerira da i asfalt može tome pridonijeti zagađenju, a kako se klima zagrijava, zagađenje asfaltom moglo bi se pogoršati.