Što bi inženjeri trebali učiniti da zrakoplovni prijevoznici uštede između pet i deset posto goriva? Pa, ispada da bi trebali natjerati avione da lete u formaciji poput jata gusaka u migraciji. Zrakoplovna korporacija Airbus ispituje novi način s kojim putnički avioni mogu uštedjeti gorivo i smanjiti emisije, a ovaj koncept, koji je tvrtka nazvala fello’fly, približit će avione na za njih malu razdaljinu i poredati ih u formaciji koja podsjeća na jato gusaka.
Airbusov istraživački inkubator Airbus UpNext proučavao je aerodinamičku efikasnost koju guskama donosi let u formaciji i odlučio je testirati ideju s dva putnička aviona. Još u ožujku 2020. provedeno je rano testiranje na dva zrakoplova Airbus A350, a istraživanje će se proširiti u 2021. s uključivanjem zrakoplovnih kompanija Frenchbee i SAS.
Kad zrakoplovi lete blizu jedan drugog, zrakoplov koji je iza moći će iskoristiti vrtloge okretanja koji se stvaraju iza vrhova krila vodećeg zrakoplova. Upravo ta tehnika, nazvana vortex surfanje, preuzeta je od gusaka.
Bour Schaeffer, iskusni inženjer letačkih ispitivanja:
– Avioni će biti udaljeni 1 1/2 do 2 nautičke milje od vodećeg zrakoplova i malo odmaknuti, što znači da će biti na boku vrtloga. To više i nije vrtlog već glatka struja rotacijskog zraka koja je uz vrtlog.
Ovom tehnikom A350 može uštedjeti na gorivu između 5 i 10 posto.
Ispitivanja dva Airbusova 350 zrakoplova započet će ove godine, a ako rezultati budu pozitivni, 2021. bismo mogli vidjeti i probne vožnje u oceanskom zračnom prostoru.
Međutim, treba napomenuti da bi zrakoplovi u takvoj formaciji mogli donijeti i neke rizike. Zato, ako Airbus želi ovu tehniku učiniti uobičajenom, morat će prvo uvjeriti državne zrakoplovne agencije i pružatelje usluga u sigurnost tehnike.