Ono što se kolokvijalno naziva quad više nije nikakva pretjerana egzotika, ali je još uvijek velika nepoznanica pravni status i obveze vlasnika takvom prometala, a o pravima i obvezama vozača da se i ne govori. Prvenstveno treba razlikovati quadove koji su namijenjeni za prometovanje na javnim cestama, u odnosu na one koji to nisu. Quadovi namijenjeni za javni cestovni promet se dijele na T (traktori) i L (četverocikli) kategoriju. Oni koji zadovoljavaju tehničke uvjete imaju homologacijski dokument na temelju kojeg se registriraju. Postoje i quadovi koji nisu namijenjeni za upotrebu u javnom cestovnom prometu, već se koriste na natjecateljskim stazama i rekreativno, na površinama koje ne predstavljaju javnu cestu itd. Samim time ne ispunjavaju uvjete da bi se mogli registrirati. Vozači koji upravljaju T kategorijom vozila nisu obvezni prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama nositi zaštitnu kacigu.
Quadovi koji ne idu na javnu cestu ne podliježu registraciji
Motorna vozila traže sredstva za registraciju i za osiguranje, pa tko ih nema ne treba se ni upuštati u nabavku istih. Jasno i jednostavno Zakon o sigurnosti prometa na cestama odredio je kako Motorna i priključna vozila smiju sudjelovati u prometu na cesti ako su registrirana i ako imaju važeću prometnu dozvolu. To je jasno svakome, na prvu! Kad se upustimo u priču ispostavi se da i nije baš svima i svakome. Naime, motorno vozilo je svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću po tračnicama i pomoćnih pješačkih sredstava. Kada se ta zakonska definicija smjesti u konkretnu situaciju dolazi se do zaključka kako se vozilo quad pokreće snagom vlastitog motora, ne kreće se po tračnicama i nije pomoćno pješačko sredstvo i stoga navedeno vozilo prilikom sudjelovanja u prometu na cestama mora biti registrirano i imati važeću prometnu dozvolu. Naravno vlasnik motornog vozila quad, prije uporabe tog vozila u prometu je dužan sklopiti ugovor o osiguranju vozila. Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske, (Pž-19710/09, od 22. veljače 2012.) stava je kako motorno vozilo quad podliježe zakonskoj obvezi registracije i sklapanja ugovora o obveznom osiguranju u prometu. Kakve su kazne za neimanje ugovora o osiguranju i neregistrirana vozila, ne treba ni govoriti.
U kontekstu ne više tako egzotičnih vozila valja spomenuti i kako je laki četverocikl motorno vozilo s četiri kotača čija masa praznog vozila bez baterija, ako se kreće na električni pogon, ne prelazi 350 kg, čiji radni obujam benzinskog motora nije veći od 50 cm3, čija najveća snaga ne prelazi 4 kW ukoliko se radi o drugoj vrsti motora i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 45 km/h. To nije igračka i za upravljanje vam treba vozačka jer je riječ o vozilu AM kategorije– najniža starosna dob za kategoriju AM je 15 godina.
S druge strane četverocikl je motorno vozilo s četiri kotača, osim lakih četverocikala, čija masa praznog vozila bez baterija, ako se kreće na električni pogon, ne prelazi 400 kg ako je vozilo namijenjeno za prijevoz osoba, odnosno 550 kg ako je vozilo namijenjeno za prijevoz tereta i čija snaga motora nije veća od 15 kW.
Ne zaboravite kacigu! Vozač motocikla ili mopeda te vozač lakog četverocikla bez zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osobe koje se prevoze na tim vozilima, moraju, za vrijeme vožnje na cesti, na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu.