Sovjetski projekt: Lada Samara trebala je konkurirati reli automobilima u Grupi B!

VAZ-ovom 1,6-litrenom motoru povećan je provrt cilindara, obujam je narastao na 1,9 l, a dodani su turbo punjač i intercooler

Sredinu osamdesetih godina prošlog stoljeća obilježili su reli automobili Grupe B, najradikalniji bolidi s moćnim motorima, laganim karoserijama, napunjenima eksperimentalnim gorivima… Teške nesreće 1986. godine obilježile su kraj Grupe B u Svjetskom reli prvenstvu, Lancie Delte S4, Peugeota 205 Turbo 16, Audi Quattra… Svjetski reli vratio se kontroliranim uvjetima i Grupi A u kojoj su se natjecali umjereniji automobili. To kratko vrijeme nevjerojatnih automobila i ludo hrabrih vozača mnogima je bila atraktivno pa se čak i u ondašnjem SSSR-u počela rađati ideja o natjecateljskom vozilu.

U Estoniji, u tvornici kamiona ekipa inženjera i mehaničara počela je u slobodnom vremenu konstruirati svoje vozilo Grupe B – Ladu Turbo ili Ladu Samaru Turbo s oblogama karoserije od fiberglasa i cijevnom konstrukcijom šasije.. Sa središnje smještenim motorom, ali i (samo) stražnjim pogonom ovaj bolid bi se teško izborio za bodove u društvu behemota s pogonom na sve kotače.

VAZ-ovom 1,6-litrenom motoru povećan je provrt cilindara, obujam je narastao na 1,9 l, a dodani su turbo punjač i intercooler. Ukupna snaga bila je oko 300 KS, što je za konkurente u Grupi B, koji su išli i debelo preko 600 KS, bilo kao da na tenkovsku diviziju jurišate konjima i kopljima. Cijeli se projekt svidio partijskim glavešinama SSSR-a pa je dobio i određena financijska sredstva. Ovaj auto je pobijedio na nekoliko relija u SSSR-u te čak i jednom natjecanju u Njemačkoj u kojem se nije susreo s najbržim konkurentima. Službeno je ova Lada prozvana Samara EVA (Experimental Vilnius Auto-plant), a u planu je bila i proizvodnja 200 cestovnih primjeraka, koji su bili potrebni za homologaciju u Grupi B.

No, u vrijeme kad se Samara trebala suočiti sa svojim suparnicima u Grupi B, 1986. dogodile su se teške nesreće u kojima je poginulo nekoliko ljudi, a na Reliju Korzika smrtno su stradali su talentirani finski vozač Henri Toivonen i suvozač Sergi Cresto.  Grupa B je zabranjena, a i Samara EVA je nestala. Nagađa se da je proizvedeno od 3 do 20 vozila, ali su očigledno nestala…