Alfa Romeo GTV 6: Četrdeset godina vrhunskog automobilskog užitka!

GTV 6 2,5i bio je u proizvodnji od 1980. do 1986. godine do kada je ukupno producirano 22.380 primjeraka u dvije serije

Alfa Romeo GTV 6 2,5i donio je konačno u obitelj Alfette vrhunsku motorizaciju sa V6 motorom. Bio je to posljednji motor s dušom i zvukom koji je nagovještao temperament. Alfa je ovim automobilom postala konkurentna Porscheu, ali na jeftiniji i praktičniji način s obiteljskim predznakom

– Vjerujete, to je mi je najbolji automobil na kojem sam radio u svojoj karijeri!

Tim riječima legendarni Giuseppe Busso opisao je Alfa Romeo GTV 6 2,5i, novitet koji je Alfa Romeo predstavio 1980. godine. Busso je zanat ispekao u Ferrariju i Alfa Romeu gdje je svoj imženjerski potpis stavio na modele Alfa Romeo 1900, Giuliettu, Giuliu, 1750, 2000 i Alfettu. Bussov ponos bio je rad na prvom Alfinom V6 motoru ugrađenom u proizvodni program tvrtke 1979. godine u prestižnoj Alfi 6. Premda je posao u biti većinom odradio Orazio Satta Puliga, zbog njegove smrti koja se poklopila s dolaskom Alfe 6, zasluge je pokupio Busso. Alfa je šestake proizvodila u svojoj tvornici Arese pored Milana, koja je od sredine šezdesetih pa do zatvaranja u siječnju 2006. bila središte proizvodnje i za motore Alfa Romea uopće. Njezinim gašenjem ujedno je Alfa Romeo prestao koristiti vlastite V6 motore.

Interesantno je napomenuti da je kroz svoju povijest Alfa Romeo u portfelju imao čak i motore sa 28 cilindara koji su korišteni u zrakoplovima. Prvi kućni redni šestak napravio je Giuseppe Merosi još početkom dvadesetih za model G1, RL i G.P.R. Kasnije ga susrećemo ponovno tek šezdesetih u modelu 2600, a 1979. nastaje prvi V6 koji je postao legenda među ljubiteljima Alfe. Alfa Romeo GTV 6 2.5i u biti je bila kupe izvedba Alfette GTV bez oznake imena koje je upravo 1980. nestalo sa stražnjeg dijela karoserije. Ideja za nastanak modela Alfetta došla je iz čiste potrebe da Alfa Romeo u sedamdesete uđe pripremljen novim sportskiji primjerenijim modelom koji će svojim sportskim izričajem ipak više oduševiti nego li limunzinska kockasta linija modela Giulia.

Ime Alfetta odabrano je ciljano jer je asociralo na davne uspjehe Alfe u F1 povijesti, točnije na svjetske naslove koje su 1950. i 1951. upravo bolidima 158/159 poznatijim pod nadimkom Alfetta osvajali Nino Farina i Juan Manuel Fangio. Dakle, od novog modela očekivao se izričito sportski karakter, s naglaskom da je to trebao biti ujedno i najjači model u ponudi tvrtke iz Milana. 1972. se istoimena nova limunzina našla na tržištu kao djelo kućnog styling centra. Alfetta je na tržište donijela cijeli niz tehničkih noviteta koje do tada nismo imali priliku vidjeti kod drugih limunzina u masovnoj proizvodnji, a jedan od njh bio je Transaxle sistem koji je obično asocirao na Porsche. Osobitost ovog stražnjeg pogona bio je motor smješten naprijed, a mjenjač i diferencijal na stražnjoj osovini. Giugiarova Alfetta GT s klinastom kupe karoserijom predstavljena je konačno 1974. godine i trebala je predstavljati vrhunac ponude Cuore Sportivo. Bila je napravljena na mehaničkoj platformi limunzinske Alfette, ali s za 110 mm kraćim osovinskim razmakom. U ljeto 1976. godine u ponudi je i GTV. Kada je u travnju 1979. Alfa Romeo predstavio model Alfa 6, bio je to vrhunac prestiža marke u tom momentu i jedina talijanska limunzina sa šestcilindarskim motorom u ponudi.

Moderni V6 bio je idealna mjera za ponudu i u novoj generaciji Alfette, upravo faktor koji je cijelo vrijeme nedostajao kako bi ovaj kupe konačno postao sportaš dostojan divljenja njemačke konkurencije. Alfa Romeo GTV 6 2,5i na tržištu je predstavljen u studenom 1980. godine i za razliku od limunzine Alfe 6 njezin motor za distribuciju goriva koristio je elektronsko ubrizgavanje Bosch L-Jetronic (Alfa 6 imala je 6 rasplinjača). Bio je to i prvi motor Alfe uopće sa elektronskim ubrizgavanjem goriva! V6 je sa cilindrima po kutem od 60 stupnjeva iz obujma 2492 ccm davao na raspolaganje 160 KS pri 5600 o/min, dovoljnih za maksimalnih 210 km/h.

U odnosu na prethodnika nova GTV bila je prepoznatljiva po masivnim plastičnim branicima i specifičnoj izbočini duž poklopca motora koja je razbuktavala maštu promatrača. Osim performansi ova je Alfa imala i prtljažnik od zavidnih 280 litara. Za jednu Alfu mogli ste kupiti gotovo dva VW Scirocca ili jedan BMW 528i, a Porsche 944 bio je skuplji za još trećinu cijene. Alfa je imala i još jednu prednost – s ceste ste mogli direktno na trkaće staze i tu je hrabro srce Alfe pokazalo pravi potencijal. GTV 6 2,5i bio je u proizvodnji od 1980. do 1986. godine do kada je ukupno producirano 22.380 primjeraka u dvije serije.

Prva serija proizvodila od 1980. do 1983. i producirana je u 11.468 primjeraka, a druga je od 1983 do 1986. godine producirana u 10.912 primjeraka. Kuriozitet je da je najjača verzija druge serije proizvedena u Južnoj Africi između 1984 i 1985. u svega 200 primjeraka, s ciljem homologacije u grupi 1. Taj GTV 3,0 V6 imao je ponovno 6 rasplinjača kao Alfa 6, a za dodatke na motoru se ponovno pobrinula Autodelta. Sa 186 KS dostizao je 225 km/h uz četiri putnika i 52 kg prtljage…