Električni romobili, električni monocikli ili segwayi uskoro će potpasti pod zakonsku regulativu! Zakon o sigurnosti prometa na cestama nakon stupanja na snagu izmjena i dopuna upućenih u javno savjetovanje definirati će ih kao zasebnu kategoriju vozila, Kani se zakonskim izmjenama urediti uvjete koje moraju ispunjavati vozači takvih vozila kada upravljaju vozilima kao i prometne površine kojima se smiju kretati. U dosadašnjoj praksi, osoba koja je koristila električni romobil, električni monocikl ili segway smatrala se pješakom i nije se smjela kretati kolnikom, odnosno za kretanje treba koristiti nogostup.
Problem takvih vozila nije raritet Republike Hrvatske, muku s njima muče i druge države članice Europske unije. Na različite načine u različitim zemljama regulirana je ta problematika novih vozila. Određeni broj država članica reguliranje prometovanja električnih romobila i sličnih sredstava, odnosno naprava, riješio kroz propise koji nisu u nadležnosti policije te je prepustio reguliranje navedene problematike gradovima, koji su ovlašteni za uređivanje prometa na svom području.
U Njemačkoj električni romobili su ozakonjeni u lipnju 2019. godine na način da je dozvoljena maksimalna brzina kretanja ograničena na 20 km/h, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola, minimalna dob za vozača iznosi 14 godina, dozvoljeno je kretanje po biciklističkim stazama, a u slučaju nepostojanja staze dozvoljeno je kretanje po kolniku ako je postavljen prometni znak Dozvoljeno za romobile, zabranjeno je kretanje na autocestama i pločnicima koji nisu obilježeni posebnim prometnim znakom Dozvoljeno za romobile, dozvoljen prijevoz u vozilima javnog prijevoza putnika te obavezno osiguranje od nastale štete po trećoj osobi i pripadajuća naljepnica, a visina osiguranja iznosi od 15–30 eura godišnje.
U Francuskoj u listopadu 2019. godine zakonski je uređena upotreba električnih romobila i sličnih naprava, te su svrstani u kategoriju osobne motorizirane pokretne naprave. Istaknuta je zabrana prometovanja po pješačkim stazama, autocestama i nerazvrstanim cestama, od srpnja 2020. godine uvedeno je ograničenje brzine na najviše 25 km/h, predviđeno je da se kreću i po biciklističkim stazama/trakama i na cestama u gradovima na kojima je brzina ograničena na 50 kilometara na sat, nije dozvoljeno prometovati u smjeru suprotnom od odvijanja ostalog prometa, nije dozvoljena upotreba slušalica, na svakom romobilu smije biti samo jedna osoba, u slučajevima bržih cesta na kojima se iznimno dozvoljava kretanje e-romobilima vozači će morati imati i kacige i reflektirajuću odjeću. Predviđene su novčane kazne u rasponu od 135 do 1500 eura. Kazna do 135 eura za vožnju pješačkim površinama, a 35 eura za parkiranje električnih romobila na pješačkim površinama. Najviša kazna bit će primjenjivana na vozače koji će voziti prebrzo.
U Italiji je dozvoljeno kretanje na biciklističkim stazama, kolniku i pločniku, dopuštena brzina je 30 km/h na kolniku, 20 km/h po biciklističkim stazama i 6 km/h po nogostupu, dozvoljeno je unošenje u vozila javnog prijevoza putnika, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola.
U Norveškoj i Švedskoj električni romobili svrstani su u kategoriju bicikla, uz ograničenja brzine od 20 km/h. Švedska je zabranila upotrebu bilo kakvih motoriziranih romobila koji postižu brzinu veću od 20 km/h po biciklističkim stazama.
U Španjolskoj je dozvoljena brzina 6-25 km/h ovisno o površini – pločnik, biciklistička staza, kolnik, obavezno je osiguranje od nastale štete trećoj osobi, nije dozvoljeno prometovanje na međugradskim cestama. Gradovi samostalno donose lokalnu regulativu.
U Belgiji su električni romobili svrstani u kategoriju biciklista uz određena ograničenja, a njima smiju upravljati osobe starije od 18 godina, uz ograničenje brzine na 25 km/h.
U Velikoj Britaniji i Irskoj su električni romobili svrstani u kategoriju motornog vozila, zabranjena je vožnja po pješačkim površinama i javnim prometnicama, a dopuštena im je vožnja samo po privatnom zemljištu. Vozači koji su uhvaćeni u zabranjenoj vožnji električnim romobilom kažnjavaju se novčanom kaznom (300 £) i kaznenim bodovima.
Zakon ovaj put neće zaboraviti pozabaviti se i pojomom motorni tricikli. Omogućavanjem vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima olakšava se prometovanje i upravljanje motornim triciklima na teritoriju Republike Hrvatske. Ovo pravo je iskoristila većina država članica EU, a budući da je Republika Hrvatska prije svega turistički orijentirana zemlja potrebno je pratiti pozitivne pravne trendove u korist vozača.
Zakon će tako na nov način definirati pomoćna pješačka sredstva – to su naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom (romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i sl.),
Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Iznimno ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju, te kolnik prelaziti pažljivo, nakon što se uvjeri da to može učiniti na siguran način. Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, gdje nije označena biciklistička staza preko kolnika, zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.
Posebno je propisano kako vozač ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima. Osoba koja upravlja osobnim prijevoznim sredstvom ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom (npr. slušalice na oba uha i sl.)1
Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji sudjeluju u prometu dužni su noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
Jahač je osoba koja jašući na jahaćoj životinji (konj i sl.) sudjeluje u prometu na cesti. Jahač koji sudjeluje u prometu na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. U prometu na cesti jašući na jahaćoj životinji smije sudjelovati osoba koja je navršila 16 godina. Jašući na jahaćoj životinji jahač se mora kretati što je moguće bliže desnom rubu ceste.
Ako vas zanima odakle sada to, predlagatelj zakona nudi odgovor! Zbog očuvanja tradicije i kulturne baštine pokladnih i drugih jahanja, koja se prakticiraju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, te jahanja u turističke svrhe pojavila se potreba reguliranja sudjelovanja jahača koji pojedinačno ili u skupini jašući sudjeluju u prometu na cesti.
Izmjenama ZSPC-a bi se omogućilo sankcioniranje nesavjesnih vozača koji koriste trenutnu pravnu prazninu te na predviđenim mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila parkiraju vozila koja ne koriste usluge punjenja, čime koriste usluge besplatnog parkirnog mjesta i onemogućavaju pristup i punjenje električnih vozila.