Kako i kada ste naučili voziti? Tko god ima vozačku dozvolu, iza sebe ima i stanovito iskustvo vožnje s instruktorom. Instruktora vožnje, mnogi se bolje sjećaju nego srednjoškolskog razrednika, premda su s njim proveli tek nekoliko desetaka sati vožnje. Nekima je ta edukacija išla poprilično grbavo, drugima glatko i bezbolno!
Neki su došli u autoškolu i već su znali voziti, tako im se bar činilo! Znali su ubaciti u brzinu, stati, krenuti bez gašenja motora, neki su znali čak i parkirati a znalci i koristiti ručnu na velikim strminama. Drugima je trebalo čak i nakon polaganja vozačkog ispita dana i mjeseci tesanja te vozanja kako bi sami sebe osokolili za samostalno sudjelovanje u prometu. To koliko su se roditelji, muževi, braća, ostala rodbina i prijatelji straha nauživali dok su glumili učitelje i suvozače tijekom tzv. treninga vožnji s mladim vozačem, samo oni znaju!
Nije problem, bar ne s pravne strane, kad se tek nakon položenog vozačkog ispita s nekim raspoloženim iskusnim vozačem vježba vožnja! Nije čovjeku lako ma koliko iskusan bio. Nema duple komande, nema sa svoje suvozačke strane odgovarajuće retrovizore. U krajnjoj liniji nije educiran za podučavanje drugih iako osobno može voziti kao zmaj! Treba imati živaca i strpljenja i znati prenijeti znanje, ali i biti pripravan na neadekvatnu reakciju mladog vozača unatoč danim preciznim uputama, a to je posao stručnjaka u autoškolama. Možda stisne krivu papučicu, možda loše ocijeni udaljenost drugog vozila. Svašta može biti! Odmah da se razumijemo, isti problem se javlja i kada netko tko je položio vozački prije nekoliko godina ili nekoliko desetaka godina ali nije duže vremensko razdoblje vozio. Bilo bi mu mudro uplatiti vožnju s pravim instruktorom i na njegovom vozilu s duplim komandama tj. opremljenim kao u autoškoli!
Ako se odlučite podučavati nekog vožnji prije nego se „može pohvaliti vozačkom dozvolom“ odnosno stjecanjem prava na upravljanje vozilom, morate znati u što se upuštate i koliko to može koštati i vas i budućeg vozača!
Pored toga, razmislite gdje to točno mislite raditi tj. voziti? Nemojte se preračunati! Znate, ako pomislite kako vozeći po nekom seoskom putu ne možete potpasti pod Zakon o sigurnosti prometa na cestama tj. ne možete počiniti prekršaje njime propisane, grdno ste se prevarili.
Prometom na cesti, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, podrazumijeva se promet vozila, pješaka i drugih sudionika u prometu na javnim cestama i nerazvrstanim cestama koje se koriste za javni promet. U što se ubrajaju parkirališta, seoski i poljski putovi ili putovi na nasipima koje se na prvi pogled čine najpogodniji kao površine za vježbu vožnje s osobom bez vozačke? Ubrajaju se u nerazvrstane ceste, one malo prije spomenute! Nerazvrstana cesta je površina koja se koristi za promet po bilo kojoj osnovi i koja je dostupna većem broju raznih korisnika (seoski, poljski i šumski putovi, putovi na nasipima za obranu od poplava, pristupne ceste i prostori parkirališta, benzinskih crpki i sl.! Tako da zaboravite ideju da ste na tim površinama nedodirljivi propisima!
Što je predviđeno za „vježbača/vježbačicu“ bez položenog vozačkog ispita? Ništa lijepo, ali nešto skupo! Novčana kazna u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana propisana je za osobu koja u prometu na cesti upravlja motornim vozilom prije stjecanja prava na upravljanje.
Sudovi nisu slabi na argument vježbača kojeg zadesi takva drastična kazna, kako se vježbalo primjerice „noću kad nema puno prometa u prisutnosti supruga koji je dugogodišnji vozač i kako je u tijeku polaganje vozačkog ispita pa se htjelo samo malo uvježbati za ispit koji slijedi“! Upravo su to bili argumenti koje je Visokom prekršajnom sudu Republike Hrvatske u iznijela okrivljenica kojoj je izrečena novčana kazna od 10.000,00 kn i zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom „B“ kategorije u trajanju od 3 mjeseca. Odnosni sud je u presudi Ppž-515/2021 od 4. 11. 2021. zauzeo stav kako je riječ „o ponašanju koje predstavlja teški oblik kršenja prometnih propisa pri čemu okolnost što će ona eventualno uskoro položiti vozački ispit nema takav značaj da bi došlo do promjene pravilne odluke prvostupanjskog prekršajnog tijela“. Znači ne samo da „vježbanjem“ prije polaganja možete ostati bez povećeg novčanog iznosa, već i zbog izrečene mjere zabrane upravljanja motornim vozilom od nekoliko mjeseci, uredno prolongirate i konačno legalno, tako željeno upravljanje automobilom.
Kazna je predviđena kako za onog koji bez vozačke ili kako se to lijepo kaže prije stjecanja prava na upravljanje vozilom „vježba voziti“, ali i za vlasnika tog vozila na kojem se „vježba“, odnosno osobu kojoj je vozilo povjereno ako je mogao ili morao znati da vježbač/vježbačica vožnje nema vozačku! To što vi kao iskusan vozač sjedite na suvozačkom mjestu, posve svjesni da osoba koju „educirate“ nema pravo na upravljanje vozilom, nikako ne uljepšava stvar! Naprotiv. Znači, za vlasnika vozila ili osobu kojoj je vozilo povjereno u ovom slučaju novčana je kazna od 3.000,00 kn do 7.000,00 kn ako vozilo dade na upravljanje osobi prije stjecanja prava na upravljanje.
Ima još nekoliko problema, a tiču se uvjerenja. U nadi je spas! Pa neće valjda! Pa neće se valjda kakva prometna nesreća dogoditi tijekom vježbanja vožnje od strane vozača bez vozačke dozvole?! Ako se dogodi ipak, unatoč svom trudu i zalaganju, neće valjati! Naime, uzgred budi rečeno ni obavezno osiguranje, a ni automobilski kasko ne pokrivaju štete nastale na vozilu prilikom upravljanja vozilom bez odgovarajuće dozvole za upravljanje! To je poruka onom čiji automobil se koristi kao sredstvo za vježbanje! Nemojte da vam poslije netko drugi bude kriv, dali ste volan s povjerenjem nekomu tko ne smije voziti! Ne činite to, opasno je i skupo!