Ponuda vulkanizera zvuči primamljivo: umjesto zraka zrakom pune gume dušikom – s njim tlak u gumama ostaje dugo vremena konstantan. No je li to istina? A što je s troškovima? Ovom temom bavio se Njemački autoklub (ADAC) i objavio je svoje savjete.
Prodavači guma to snažno promoviraju: potpuno punjenje sve četiri gume dušikom ili takozvanim plinom za gume košta oko 12 eura u Njemačkoj, a u Hrvatskoj je ipak nešto jeftinije. Zauzvrat bi automobilske gume tada trebale manje gubiti pritisak i jedva da ćete ih trebati provjeravati. Čak se kaže da dušik pozitivno utječe na trošenje i trošenje goriva. Što je s obećanjima?
Istina je: dušik ima lošiji koeficijent difuzije od kisika zbog svojih malo većih molekula, pa zato malo sporije izlazi iz gume. No testovi su pokazali da su razlike u tlaku između guma punjenih zrakom i dušikom bile minimalne nakon nekoliko mjeseci, odnosno gotovo neprimjetne.
Drugi argument u korist punjenja dušikom je manji rizik od požara. Zbog toga se gume komercijalnih zrakoplova, automobila Formule 1 ili čak transportera opasne robe obično pune dušikom umjesto zrakom. To ima smisla, jer su ove gume izložene ekstremnim opterećenjima i mogu početi gorjeti u slučaju ekstremnih ubrzanja u slučaju kvara ili nedovoljnog tlaka zraka. Dušik ima prednost što je nezapaljiv. Kisik je, pak, osnova svakog otvorenog plamena. Međutim, ta se prednost ne može prenijeti na uobičajene automobilske gume. Temperaturna opterećenja na gumama koja se javljaju na utrkama Formule 1 i kada zrakoplovi slijeću daleko su od dosega u cestovnom prometu.
Dakle, prednosti punjenja guma dušikom su minimalne, a punjenje dušikom ne oslobađa vas obveze redovitog provjeravanja tlaka – tj. svaka dva tjedna. Sami procijenite trebate li ulagati u punjenje guma dušikom.