Zbog iznimne sofisticiranosti radarskih uređaja nove generacije s impresivnom memorijom koje mogu snimati promet u oba smjera, u nekoliko traka, treba dobro razmisliti ima li smisla osporavati prekršaj utvrđen „snimkom“. To je pitanje koje nam se često upućuje! Prošla su vremena paušalnog osporavanja „fotografija“ radarskih uređaja. Napiši nešto tek toliko da napišeš pa ti se možda posreći? Rijetko sreća tu zalazi. Kanite li prigovarati kako uređaj nema atest, što se ranije često činilo, možda bolje ne! Sud će ga u tili čas zatražiti, a omaška policije koja se tiče izostanka valjane dokumentacije po tom pitanju, ako je suditi po iskustvima u posljednje vrijeme nije moguća. Često korišteni argument je da se izmjereno prekoračenje brzine uopće ne odnosi na vaše vozilo, budući se na snimci vidi više vozila. Recimo tri trake su na konkretnoj prometnici, u trenutku snimanja paralelno s vama kritičnu lokaciju prolaze još dva vozila. Vi u sredini, a vama jedno vozilo s lijeva, jedno s desna. Nisam ja! Ja sam baš pazio, znam da se tu „snima“. Neće ići. Odnosno teško da će ići. Uređaji su danas silno pametni. Zorno se to može prezentirani na slučaju mjernog uređaja GATSO, prisutnog na našim prometnicama.
Mjerni uređaj GATSO mjeri brzinu vozila i slika tablicu vozila, odmah izbacuje sliku vozila u prekršaju, datum, vrijeme, tablicu vozila (reg. oznake), lokaciju prekršaja, a svaka snimka ima i svoj serijski broj. Radi na principu odaslane zrake koja se odbija od vozila, točno cilja jedno vozilo i očitava registarske oznake vozila kojeg snima u pokretu i izračunava brzinu mjerenog vozila. Sve će vam to sud lijepo pojasniti, krenete li osporavati uradak u formi fotografije snimljene ovim uređajem.
Prekršaj utvrđen na temelju fotografije snimljene upravo tim uređajem osporavan je pred Općinskim prekršajnim sudom u Zagrebu u predmetu Pp-382/2021. Osporavano je dakako prekoračenje brzine uz onaj gore spomenuti argument „više vozila, pa se snimka ne odnosi upravo na moje vozilo“!
Okrivljenik je naime, osporavajući prekoračenje brzine koje mu se stavlja na teret istakao kako se njegovo vozilo kritične zgode kretalo dozvoljenom brzinom, a da se na snimci vide dva vozila tako da je moguće da izmjerena brzina nije od njegovog vozila već od vozila koje se kretalo s njegove lijeve strane, odnosno drugog vozila. Istaknuo je okrivljenik kako zna navedenu lokaciju, svakodnevno prolazi istom, a zna i da su na odnosnom križanju postavljene kamere pa tim više ne bi počinio prekršaj.
Ne može se reći u ovom slučaju da su u laži kratke noge, jer je čovjek doista mogao biti uvjeren da vozi sve po propisu i ograničenju. Međutim, ne sudi sud po „subjektivnom osjećaju i dojmu vozača“ već temeljem dokaza! Tako je od strane suda, pribavljen i atest tj. dokaz o ispravnosti konkretnog uređaja za mjerenje brzine, da ne bi bilo „nismo znali“! Uređaj je bio ispravan, atestiran ! Sud je konstatirao kako „su na fotografijama snimljene samo registarske oznake vozila okrivljenika, a uređaj je označio da se radi o vozilu upravo njegovih registarskih oznaka te ograničenju brzinu od 60 km/h, lokaciji, smjer dolazni, datum i vrijeme prekršaja te izmjerenoj brzini od 105 km/h“, što je dakako prekoračenje u odnosu na ono ograničenje od 60 km/h. Pored toga sud je u presudi Pp-382/2021od 26. 3. 2021. kojom je okrivljenika proglasio krivim i izrekao mu odgovarajuću kaznu, posebno istakao gore opisani način rada mjernog uređaja GATSO, akcentirajući kako točno cilja jedno vozilo i očitava registarsku oznaku vozila koje snima u pokretu i izračunava brzinu mjerenog vozila. Poanta je dakle u očitanju registarske oznake konkretnog vozila! Stoga ako ste nakanili po toj osnovi osporavati počinjenje prekršaja, s obzirom a recentnu sudsku praksu, uspjeh je teško ostvariv.
Na kraju ćemo vam uvijek poslati istu poruku: vozite sigurno, vozite pametno i po ograničenjima brzine.