O starosti voznog parka u Hrvatskoj već se dugo raspravlja. S prosjekom od 14.3 godina sigurno nismo u vrhu u Europi, ali velika je vjerojatnost da će biti još gore. Isporuke novih automobila su limitirane zbog logističkih problema, a i cijene rastu do razine kada mnogi naši vozači sigurno neće razmišljati o novim automobilima nego o rabljenim vozilima.
U trokutu čovjek-cesta-vozilo, svaka je osovina bitna za poboljšanje prometne sigurnosti i definitivno žalosti da će trendovi kupnje novih automobila pokazivati usporavanje ili u najboljem slučaju stagnaciju. Na hrvatskim cestama mnogo je starih osobnih automobila ili M1 vozila, kako ih klasificiramo. Pitali smo Centar za vozila Hrvatske (CVH) koliko je u prometu automobila koji su prešli više od 300.000 kilometara, što je ozbiljna granica.
Apsolutni rekorder je Volkswagen sa 59.389 takvih automobila s prosječnom godinom proizvodnje 2001., što bi, recimo, bio Golf četvrte generacije. Toliki broj Volkswagen treba tumačiti velikom popularnošću koju marka ima na tržištu. Daleko nakon Volkswagena slijede dvije premium marke, Audi i Mercedes-Benz s više od 19. tisuća primjeraka. Onda idu dva velika favorita naših kupaca, Opel i Škoda, pa BMW, Renault, Peugeot…
U autooglasnicima se mogu pronaći brojni automobili s više od 300.000 prijeđenih kilometara, a novi trendovi rezultirali su time da i oni postižu solidne cijene. Može ih se pronaći u prosjeku od 2000 eura za kompakte pa do 9000 eura za premium limuzine i SUV-ove.
Što vam želimo poručiti? Ima svakakvih automobila s dvadeset godina starosti i prijeđenih 300.000 kilometara. Kupujete li takvo vozilo ili je već u vašem vlasništvu, pazite na održavanje. To je vrijeme kada se pojavljuju ozbiljni kvarovi, korozija može nagristi dijelove karoserije ili ovjesa, pitanje je kako funkcioniraju sigurnosni sustavi… Svjesni smo toga da mnogi građani/vozači nemaju drugu opciju nego voziti starije automobile, ali barem onda učinite sve da budu u što boljem stanju. U famoznom trokutu prometne sigurnosti vozilo s razlogom zauzima jedno od tri ključna mjesta. Dobro održavanje je ključ za uspješno produženje starosti vozila.
Marka vozila | Broj M1 vozila sa više od 300.000 km | Prosječna godina proizvodnje |
VOLKSWAGEN | 59.389 | 2001. |
AUDI | 19.689 | 2001. |
MERCEDES | 19.094 | 2000. |
OPEL | 15.677 | 2003. |
ŠKODA | 12.622 | 2005. |
BMW | 11.368 | 2003. |
RENAULT | 11.256 | 2004. |
PEUGEOT | 8053 | 2004. |
CITROEN | 6330 | 2004. |
FORD | 4745 | 2004. |
TOYOTA | 4275 | 2004. |
FIAT | 4079 | 2002. |
MAZDA | 3962 | 2003. |
SEAT | 3078 | 2003. |
HYUNDAI | 2340 | 2004. |
VOLVO | 2280 | 2003. |
HONDA | 2148 | 2002. |
ALFA ROMEO | 1429 | 2003. |
NISSAN | 1375 | 2002. |
MITSUBISHI | 1015 | 2000. |