Zanimljivo pitanje: Zašto digitalni instrumenti u automobilima ‘skaču’ u prikazivanju brzine?

Istraživanja pokazuju da bi ultra brzo ažuriranje moglo umarati vozače...

Zašto se digitalni brzinomjeri ne ažuriraju brže od svakih pola sekunde. Konkretno, ubrzate li s automobilom s digitalnim brzinomjerom, vrijednosti će se prikazivati otprilike ovako: 7 km/h, 15 km/h, 20 km/h…, umjesto 7 km/h, 8 km/h, 9 km/h, 10 km/h… S analognim brzinomjerima imate kazaljku koja prati ubrzanja i ona, naravno, ne skakuće od jedne vrijednosti do druge. U eri procesora velike snage i visoke stope osvježavanja informacija, zaslona visoke razlučivosti, pomalo je zbunjujuća činjenica da modernim automobilskim brzinomjerima treba primjetno puno vremena za ažuriranje naše brzine kretanja u automobilu, piše TomTom. Jedino Tesla ima digitalni brzinomjer, koji prikom ubrzavanja ili usporavanja pokazuje sve brojke. Jasno je da bi proizvođači automobila mogli napraviti digitalne brzinomjere koji se ažuriraju ultra brzo, pa zašto onda i ne naprave?

Odgovor su pokušali dati Drew Meehan, jedan od TomTomovih najboljih UX (dizajn korisničkog iskustva) dizajnera i Marie-Anne de Vos koja vodi TomTomovo istraživanje UX-a u vozilu. Neki prikazivači brzine su brzi, drugi su spori. Zašto?

– Brzinomjeri koji se ažuriraju vrlo brzo, stalno mijenjaju brzinu i ažuriraju se vrlo visokom stopom osvježavanja ometaju vozača i teški su za korištenje. To ima veze sa smanjenjem distrakcije i kognitivnog opterećenja na zaslonu. Ako gledate brzinu koja se u intervalima ažurira, izgleda kao da je osvježavanje sporo, ali u stvarnim uvjetima vožnje, pogled će jednostavno uhvatiti jednu brojku, koju naše oči i mozak lakše mogu obraditi – kaže Meehan.

Vozači moraju što je više moguće paziti na cestu. Budući da ih je teško pročitati, zasloni koji se brzo ažuriraju mogli bi postati nepotrebna distrakcija i namamiti vozače da predugo skreću pogled s ceste.

– Štoviše, brzinomjer koji se stalno osvježava, otežava namještanje vožnje na zadanu brzinu u treptaju oka. Postoji šansa da vaš mozak vidi više brojeva istovremeno umjesto da uhvati jedan broj. Povećavajući kognitivno opterećenje, vjerojatno bi također trebalo dulje da mentalno obradimo ono što vidite kao vozač, što bi dodatno povećalo distrakciju – objašnjava Meehan. Dakle, način na koji digitalni brzinomjer numerički prikazuje brzinu nije povezan s tehničkim mogućnostima računala i ekrana vozila, već se temelji na onome što ljudi mogu sigurno percipirati za volanom.

De Vos objašnjava da se upravo o ovoj temi u TomTomu prilično redovito raspravlja.

– Zamolili smo vanjsku tvrtku da izradi prototip i u jednom od njihovih prvih dizajna brzina osvježavanja pokazala je sva povećanja km/h. Bilo je to prilično uznemirujuće i negativno utječe na pažnju vozača.