Kvar jednog motora na komercijalnom zrakoplovu: Koliko može letjeti i kakve su sve procedure…

Nakon ovakvih događaja slijedi temeljiti pregled zrakoplova, a piloti moraju na testiranja na droge i alkohol

Što ako se ugasi jedan od motora na komercijalnim zrakoplovima s dva motora? Možda ste čitali vijest da je Qantasov let 144 iz Aucklanda sigurno sletio u Sydney u siječnju nakon što je pilot bio prisiljen ugasiti motor i poslati poziv za pomoć dok je letio iznad Tihog oceana. Zrakoplov je navodno bio 10 godina star dvomotorni Boeing 737 i prevozio je 145 putnika, od kojih su se svi normalno iskrcali nakon slijetanja.

Ti se događaji, nažalost, povremeno događaju u zrakoplovstvu, ali dobra vijest je da su izuzetno rijetki. To čini zrakoplovstvo najsigurnijim oblikom prijevoza na svijetu, a o procedurama piše CNN. Prije svega, važni su visokoobučeni piloti koji provode puno vremena u simulatorima prolazeći upravo ovakve događaje. Kada je motor u kvaru treba slijediti procedure. Prema zakonu, propisano je da avioni moraju letjeti sa samo jednim motorom. Smjernice koje su postavili sigurnosni regulatori u Australiji nalažu da svaki zrakoplov koji polijeće s namjerom da stigne na određeno odredište mora tamo stići s jednim motorom – na temelju opterećenja utvrđenih prije polijetanja.

To pravilo osigurava da čak i ako se jedan motor pokvari – kao što se čini da se ovdje dogodilo – avion može sigurno stići do cilja. Moderni su zrakoplovi konstruirani da lete jednako dobro s jednim motorom kao što mogu i s dva. Imati samo jedan motor koji radi znači da pilot neće imati maksimalnu snagu potiska za polijetanje, ali je sigurno slijetanje nešto što se podrazumijeva. Rijetko je da se motor pokvari usred leta.

Postupci održavanja zrakoplova su pedantni, tehničari imaju licencu iste razine i kvalitete kao piloti, a tu su i dodatne kontrole nakon obavljenog servisa. Tu su testovi na zemlji te postupci certificiranja koji se moraju slijediti prije nego što zrakoplov može primiti putnike. Zato su ti događaji tako neobični.

Moguće je da kvar motora proizvede određeni zvuk. Ovisi o vrsti kvara. Ako se pokvari dio unutar motora, to bi moglo proizvesti buku dovoljno glasnu da je putnici mogu čuti. No obično pilot na dijagnostici vidi potencijalne probleme i ugasit će motor prije nego što dođe do kvara. Prvotna izvješća da je u konkretnom slučaju u Australiji ugašen klima uređaj u avionu sugeriraju da je posada vjerojatno morala isključiti neke sustave kako bi uspješno sletjela u sydneysku zračnu luku. Kada se dogodi ovkava situacija, piloti imaju postupak za skeniranje svojih instrumenata kako bi izolirali i shvatili što se događa.

Nakon što to učine, u zrakoplovu je tzv. Quick Reference Handbook za konzultacije. Piloti zatim slijede priručnik kako bi analizirali svaki korak i svaku mogućnost, što pomaže izolirati i riješiti problem. U ovom slučaju, čini se da je rješenje bilo ugasiti motor. Potom slijedi komunikacija upozorenja, ovisno o težini kvara. Mayday poziv čisti zračni prostor kako bi se dopustilo zrakoplovu da bude prioritetan – svi ostali zrakoplovi moraju se skloniti s puta. Nakon što je pilot na na konrektnom australskom letu uputio poziv za pomoć, razina hitnosti je smanjena na ono što je poznato kao PAN – što je kratica za Potrebna moguća pomoć. PAN je manje ekstremna situacija – signalizira da se radi o hitnom slučaju, izlazak vozila hitne pomoći na pistu i status prioriteta u redu čekanja na slijetanje. No situacija nije ozbiljna kao Mayday.

Slijedi temeljiti pregled zrakoplova, a piloti su morali na testiranja na droge i alkohol. Ništa se ne prepušta slučaju.